Kiállítás

Dana Lixenberg: Imperial Courts 1993–2015

Képzőművészet

Rodney Kinget 1991. március 3-án három fehér és egy spanyol ajkú rendőr brutálisan összeverte, miután elkapták a gyorshajtás miatti igazoltatás elől menekülő fekete férfit. A rendőröket valamivel több mint egy évvel később felmentették. Ezt követően zavargások törtek ki Los Angeles déli részén, a helyzet súlyosan eldurvult, hat napig káosz volt az amerikai város egyes részein: 55 ember meghalt, 2300 megsebesült. A holland fotós 1992-ben egy folyóirat megbízásából ment a helyszínre, hogy dokumentálja a kiéleződött szituációt. Lixenberg felkereste azt a helyet, ahol a zavargások zajlottak, és kapcsolatba került az Imperial Courts nevű szociális telep lakóival, akikkel kivételes, hosszú távú kapcsolatot épített ki. Dana Lixenberg több mint két évtizeden át dolgozott együtt a társadalom peremén élő csoport tagjaival. Fekete-fehér portrékat készített a zárt közösség lakóiról, a sztereotípiákat mellőzve, személyes megközelítésével az egyént állította fókuszba, miközben a megszokottól eltérően mégis dokumentálta a közösség életét. A beállított fotókról annak ellenére, hogy megrendezett momentumokat rögzítenek, természetesség és bizalom árad, mintha az együttműködés fotós és modelljei között egyfajta szövetség eredménye lenne. A kiemelkedő fotós anyaga nem mindennapi érzelmi intelligenciáról árulkodik. A kiállítás a remek fotók mellett videókat, hangfelvételeket és egy interaktív dokumentumfilmet mutat be, jól kiegészítve a képek kontextusát.

Mai Manó Ház, nyitva: augusztus 16-ig


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.