Dés Márton bemutatja a középső ujját

Képzőművészet

A Ferencvárosi Művelődési Ház visszacsinálta volna Dés Márton betiltott kiállítását, a művész nem hagyta, hogy palira vegyék. A Ferencvárosi Pincegaléria előtt mutatta be képeit.

„Rendezés miatt zárva” – ez áll a Ferencvárosi Pincegaléria lelakatolt kapuján. Dés Márton kiállítása tényleg elmarad, a megnyitó viszont nem. A feliraton elkelne némi módosítás: „cenzúra miatt zárva”.

false

 

Fotó: Németh Dániel

A járdán krétától maszatos gyerekek ülnek, hamarosan „azt rajzolok, amit akarok” és „nincs főnök” feliratokkal lesz teli a Mester utca 5. előtti kis tér. A mégis megnyitón kíváncsi sokaság: művészek, művészetért aggódók és sajtósok várják, hogy történjen valami, ha már kiállítás nem lehet. A dolog inkább performansz és „media event”, nem harsány tüntetés.

Dés Márton piros pünkösdirózsával és hangosbemondóval a kezében ácsorog, képei egyelőre háttal, falnak fordítva. „Egy napig azt hittem, hogy ez az egész nem komoly – mondja valaki a közönség soraiból. –  Abszurd, bizarr, hihetetlen és nevetséges!”

„Tegnap éjjel felhívtak, hogy mégis visszaviszik a képeket, tartsuk meg a megnyitót a meghirdetés szerint, és tegyünk úgy, mintha mi sem történt volna” – meséli Dés Marci, miközben megfordítja festményeit. Arra a kérdésre azonban, hogy miért kellett korábban ezeket az alkotásokat betiltani (amelyek feltehetően egy ötéves gyerek számára sem tartalmaznak „közösség elleni izgatást” jelentő momentumokat), ő maga sem érti. A Ferencvárosi Művelődési Központból senki nem jelent meg, hogy erre a kérdésre választ adhasson.

A mégis megnyitón felszólalt a kiállítás kurátora, Forián Szabó Noémi, aki elmondta, hogy mindenben kiáll Dés Márton mellett, és tiltakozni kíván minden alkotói szabadságot korlátozó intézkedés ellen.

A  jó hír, hogy Dés Márton képeit innentől kezdve sokkal többen ismerik, mintha minden a maga medrében halad, a rossz pedig, hogy 2013-ban, Budapesten, mondvacsinált okokra hivatkozva be lehet tiltani egy képzőművészeti kiállítást.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.