Kiállítás

Igazat ír, hamisan énekel

Karinthy Frigyes-emlékkiállítás a PIM-ben

Számadás a tálentomról. Ezt a címet viseli a Petőfi Irodalmi Múzeum - nagyjából évfordulón kívüli - Karinthy-kiállítása: egyszerre stílszerű idézetkölcsönzéssel és annak ékes bizonyításával, hogy milyen erőteljesen és az utókor vélekedését döntően meghatározó modorban szólt saját életművéről a beskatulyázhatatlan író-költő.

Merthogy hiába az immár bizonyítottan halhatatlan művek műfajilag vegyes válogatottja, mi, úgy tetszik, örökkön a Találkozás egy fiatalemberrel önbírálata meg a Cirkusz allegóriája felől tekintünk Karinthy teljesítményére, egykönnyen csonkának vagy épp hajszában fogantnak ítélve életművét. Pedig hát irodalomtörténetünk jó néhány, nyilvánvalóan szolidabb összteljesítményű alakjával kapcsolatban eszünkbe sem jutna hasonló mérleget felállítani; az élet és az alkotómunka ziláltságát, hírlapírói tempóját és kávéházi űzöttségét sem emeljük minden más esetben kitüntetett szemponttá; s voltaképpen még az sem állítható bizonyosan, hogy a Karinthy által örökkön tervezett, de soha el nem készült Nagy Enciklopédia többet adna, mint a megszületett művek tetszőleges csoportja.

Mindezek előrebocsátásával a Kovács Ida által jegyzett kiállítás gusztusos tálalásban, a kötelező etapokban is ötletesen göngyölíti elénk Karinthy életét és életművét. Osztályterem a Magyar Királyság térképével és a gyermekkori naplók máris meghökkentő humorával, obligát kávéházi részleg, ahol a felcsörrenő telefonba ügyesen bejátszható Karinthy hangfelvétele ("Halló, itt Karinthy Frigyes költő a huszadik századból..."), s a kiállítás meg az életút utolsó szakaszában persze az agydaganat-agyműtét irtóztató és remekművet kiváltó epizódjával, koponyaröntgenképekkel, műtéti eszközökkel és az agydaganat korai említésének citálásával. Valamint előre kikövetkeztethető, de valóban elhagyhatatlan kitérőkkel a Nyugat, a természettudományos érdeklődés és a Karinthy alakját őrző pár kurta képsor levetítését környező mozitematika felé: ahol nemcsak a Barátságos arcot kérek 1935-ös plakátja kerül elénk, de az 1913-as Karinthy-kinemaszkeccs, a Robinson Krausz hirdetménye is, a címszerepben a kuplé műfajának egyik nagy magyarítójával, Baumann Károllyal.

A kiállítás természetesen a magánéletnek is teret szentel, de örvendetes negatívumként: nem forszírozza a "Karinthy-dinasztia" konstrukcióját, s a második házasság teátrális viharait sem hangsúlyozza túl. Igaz, itt, a mángorló köré rendezett szerelmi-házassági kiállításrészletben véltük felfedezni az egyetlen tárgyi tévedést: Karinthy ugyanis leendő első feleségét (Judik Etel - Boga) nem Bécsbe, hanem Berlinbe szöktette el.

Karinthy, ha filmfelvételen nem is, de más formában egészen pompás dolgokat kínált az utókor kiállításrendezői és -látogatói számára. Karinthy-fotók strandon pózoltában és bűvésztrükkök teljesítése közepette, hangfelvétel a Méné, tekel egészét hatásosan elszavaló, illetve a Kacsóh-slágert (Rákóczi megtérése) kedélyes-tévetegen intonáló íróval, s persze cikkek és interjúk tömkelege a lapozgatható képernyőn. Az utóbbiak között az a Somlyó Zoltánnak adott 1927-es Színházi Élet-beli interjú, amely egyebek közt ezt az önvallomást olvastatja velünk: "Soha, egy pillanatra, életem legszörnyűbb fájdalmaiban és legvidámabb percében sem felejtettem el a csillagos eget fejem fölött. Nappal is tudtam a csillagokról, hogy vannak, és nem emlékszem rá, hogy valaha is gyerekkoromban gyertyácskákkal vagy angyalszárnyak porzójával tévesztettem volna össze a velem született tudatot, hogy amikor az égre nézek, az egyetlen ablakon át nézek ki, ami az élet börtönéből nyílik." Még a színházi bulvárlap hasábjain megszólaltában is a metafizikára tekintve, de váltig a személyesség hangsúlyozásával, akárcsak a kiállításnak címét kikölcsönző versében: "Így találtam ezt a világot mikor idehozták s most ha úgy érzed / Hogy úgy hagyom itt ahogy találtam semmi se változott ám te ítélj."

Petőfi Irodalmi Múzeum, nyitva december 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."