Kiállítás

Exit

Pál Zsuzsanna Rebeka: Krémes

Képzőművészet

Nem valószínű, hogy a Liget Galéria az idei kiállításain csupa olyan művészt mutat be, aki majd’ tíz éve kimaradt a művészeti élet körforgásából, azaz nem volt egyéni kiállítása, és nem szerepelt csoportos tárlaton sem. (Bár ha mégis ez a koncepció, akkor érdeklődve várjuk.) A januárban megrendezett Uglár Csaba-kiállítás után ugyanis most megint olyan művészt láthatunk, aki évekre teljesen eltűnt a színről.

Pál Zsuzsanna Rebeka ígéretesen indult, kísérleti fotómunkái mellett intermédiás szakdolgozatát a mellékhelyiségek esztétikájáról írta. A kihagyás persze csak a múzeumi-galériabeli megjelenésekre igaz, a kiállítás címe ugyanis olyan projektet idéz meg, amelynek első állomása 2009 decemberében volt. Pál ekkor töltött fel rejtvényként egy mobillal készített fényképet a Facebookra, valami belső tér részletét, a megfejtők számára jutalmat is kínálva, a szerencséseket pedig meghívta egy krémesre a helyesen felismert Sport cukrászdába. (Ez a megfejtős játék ihlette a művészettörténész Topor Tündének a maga facebookos Mi ez? Hol van? címen futó projektjét, amelyben nagyrészt kiállítások vagy műtárgyak részleteit kell felismerni, és februárban megjelent egy olyan facebookos, egyébiránt egy előadásra invitáló felhívás is, amelyben híres festményekből kiemelt szempárokból kellett rájönni a festő kilétére és a mű címére.)

A kiállításon közel húsz fotó­printet, egy rövid, alig félperces film­etűdöt és egy (fotó)művészkönyvet láthatunk. Ezekből egyértelműen kiderül, hogy Pál 2009 óta is folyamatosan „dolgozik”, egész pontosan néz, és a számára érdekes-fontos fotópillanatokat szinte naponta kiposztolja a Facebookra. Persze sokan vannak, akik napi, heti szinten képeket osztanak meg barátaikkal és ismerőseikkel, de itt szó sincs a „milyen jó, egzotikus kaját készítettem”, „ma ezt a művet, festményt fejeztem be” vagy „ma így mutat az alkony a budai hegyek felől” típusú megosztásokról. A művészt egészen más érdekli.

Az emberek többsége mindig siet (munkába, vásárolni), utazás közben a mobilját nézi, zenét hallgat vagy könyvet olvas. Rohan, és sosincs ott a pillanatban, nem ér rá megélni a jelent. Nem­igen tud csak úgy sétálgatni, minden cél nélkül bóklászni, lelassítani az időt. És azt is kevesen engedhetik meg maguknak, hogy turistaként csodálkozzanak rá saját városukra.

Persze a művészt nem az ilyen extrém felfedezések érdeklik, hanem az, ami itt van körü­löttünk, kicsit elrejtőzve. A második világháború golyónyomait eltüntető pótlások, a virágbolt zárása után kidobott csokrok, a temető faláról leszedett műtárgy nyoma, a régi kerámia­padlót elcsúfító betoldások, a műanyagba csomagolt, kidobott karácsonyfa, amely hullaként hever a „Maurer Dórá-s” molinó előtt. Sebek a város testén, kicsit az elmúlást is megidézve. A kiállított printek finom tematikus csoportokra bomlanak, így van pusztulás szekció, és szerepet kapnak a váratlanul előálló ismétlődések is (Maci mézek a polcon, burkába csomagolt próbababák), vagy az olyan furcsa dolgok, mint a nemzeti színű szalagból kirakott, egyik száránál kibomló Dávid-csillag vagy az antik dombormű kompozícióját megtörő, neonzöld „exit” felirat. Olyan jelenségek, különös együtt­állások, melyek felett elsiklik a figyelmünk, pedig éppen ez az, ami túlmutat a puszta létezésen. Amitől élménnyé, izgalmassá és érdekessé válik a világ.

Liget Galéria, nyitva: március 12-ig (bejelentkezéssel: ligal [at] c3 [dot] hu)

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.