rés a présen

„Az ember így is, úgy is jelen van”

Fischer Balázs festő

  • rés a présen
  • 2020. április 5.

Képzőművészet

rés a présen: Mikor dőlt el az, hogy festőként elsősorban a tárgyak érdekelnek?

Fischer Balázs: Nem is annyira a tárgyakkal, mint inkább a minket körülvevő térrel foglalkozom. Ha nem is testi valójában, ezekben az ember így is, úgy is jelen van. Nem szükséges mindent kimondani a képen ahhoz, hogy pontosan érzékeljük a jelenlétét. Legkorábbi tanulmányaimmal kezdődően, Mohácsi András és Nádor Tibor iskolájában másról sem hallottam, mint a térről. Ez húzott be a szakmába.

rap: Az Artus tereiben dolgozni azt is jelenti, hogy kapcsolódsz a csapatukhoz?

FB: Az Artus egy összművészeti stúdió. Egy szabad szellemű, nyitott hely. A szakmai otthonom. Tizenhárom vizuális alkotó dolgozik ott az egykori ipari épület falai között kialakított műtermekben. 2018-ig, hat éven át voltam az Artus kiállítóterének kurátora, valamint dolgoztam és dolgozom a színházi produkciókban is. Együttműködésünk hol lazább, hol szorosabb. Mostanában többet vagyok a műtermemben.

rap: Melyik volt a legsikeresebb csoportos, és melyik a kedvenc egyéni kiállításod eddig?

FB: Minden csoportos és egyéni kiállítás kísérlet. Minden kísérlet sikeres, s ez csak félig tréfa. Szeretek hosszan rendezni, erre persze ritkán van mód. 2018 nyarán volt egy közös kiállításunk Krajcsovics Évával és Nádor Tiborral. A megnyitó előtt két nappal már ritkán szoktam festéssel foglalkozni. De kellett még egy kép. Volt egy félkész, kis 35×35-ös a műteremben, és folytattam. Szerintem az lett a legjobb. Így tekinthetjük ezt a kedvenc kiállításomnak.

rap: Most új kiállításra készülsz – hol és milyen képekkel?

FB: Március 13-án nyílik Rajtmár István meghívására az Ady25 Galériában egy kamarakiállításom. Válogatunk három év munkáiból. Erősen szűrt anyagra lehet számítani, hiszen egy polgári enteriőrről van szó, nem széles, tágas terekről. Vagy lehet, hogy itt sűríteni kéne? Foltok, mezők, képek a képben, ilyesmik. Szóval, amik a szemem elé kerülnek. Minden kép – és ezt nem csak a saját munkáimról mondom – egy keretezett tenger. A kiállítás március 26-ig lesz látható.

rap: Merre találkozhat még veled a közönség tavasszal?

FB: A műtermemben, az Artusban mindenkit szívesen látok. Csoportos kiállításokon, országos tárlatokon pedig egész évben. Ezek az alkalmak egymást érik. Amit kiemelnék, az a Bátai Sándor gondozásában készülő Képírás c. internetes folyóirat tovább­élését segítő aukció és az ehhez kapcsolódó aukciós kiállítás. A kiállítás a Próféta Galériában 2020. március 9. és 14. között lesz látható.

rap: Ki hatott rád a pályádon, és kire vagy hatással te?

FB: Sokan, de vannak állócsillagok is, mint Giorgio Morandi, Sassetta és Ferenczy Károly. A képeim bizonyosan hatnak valamiképpen minden befogadóra, de hogy kikre és hogyan, én magam azt föl nem mérhetem. Meg hát ez hosszú távon dől el. Tanítok a Jurányi Házban működő rajziskolában, nyaranta pedig Csató József festő kollégával a Szőnyi István Képzőművészeti Szabadiskolában vezetjük a rajz-festő osztályt.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.