Fába szorultak postása - Sidney Lumet (1924-2011)

Van egy jelenet Sidney Lumet 1976-os Hálózat című filmjében. Meg van egy Martin Ritt három évvel későbbi, Norma Rae című filmjében is. A kettőnek elsőre semmi köze egymáshoz, mégis tök egyformák, és ugyanazt is jelentik, ám egy távolabbi értelmezési térben a különbségeik mégis perdöntővé válnak. Ritt filmjében Sally Field (a címszereplő) öntudatos szövőgyári munkásnőként érdekei újabb durva megsértése után abbahagyja a munkát, s mielőtt kihajítanák az üzemcsarnokból, mivel a gépek zaját túlharsogni képtelenség, hirtelen csupa ákombákom nagybetűkkel valami kartonlapra firkant egy szót (UNION), és a feje fölé tartja. Mindenki odanéz, néz, néz, szünet, szünet, zakatolás, aztán leáll egy szövőgép. Majd a második. A harmadik, az ötödik és a kilencedik. Végül néma csend lesz a pokoli zaj helyén. Minden valamirevaló amerikai filmben van egy ilyen jelenet, nem biztos, hogy éppen e koreográfia szerint, de ugyanezzel az eredménnyel, amikor egy pillanatra bekövetkezik az az állapot, amiért érdemes volt. Megszületni, küzdeni eddig stb. Megindító jelenetek, a magas professzionális tudás kicsinységükben is különös ismertetőjelei. A Hálózatban Lumet meg is csinálja, meg el is játszik vele, amikor elcsapott tévésztárja (Peter Finch) először kiáltja világgá a dobozban, hogy "I'm as mad as hell, and I'm not going to take this anymore!". S arra biztat mindenkit, hogy lépjen az ablakához, és üvöltse ő is. Főnöke és aggódó barátja (William Holden) nézi a tévét családja körében, amikor a buzdítás hallatán tinédzserkorú lánya felugrik, rohanna az ablakhoz. Holden megijed, csak nem ő is ordítani akar? Csak arra kíváncsi, hogy hányan ordítanak, végül együtt lógnak az ablakban, amikor a szembenső ház tűzlépcsőjére kilép egy alak. Aztán kilép mellé a felesége is. Aztán a harmadikon kinyílik egy ablak. Majd a mellette lévő. Kisvártatva százak üvöltenek, mint a fába szorult férgek. Emberek, akiket megérintett egy másik szerencsétlen szava.

Van egy jelenet Sidney Lumet 1976-os Hálózat című filmjében. Meg van egy Martin Ritt három évvel későbbi, Norma Rae című filmjében is. A kettőnek elsőre semmi köze egymáshoz, mégis tök egyformák, és ugyanazt is jelentik, ám egy távolabbi értelmezési térben a különbségeik mégis perdöntővé válnak. Ritt filmjében Sally Field (a címszereplő) öntudatos szövőgyári munkásnőként érdekei újabb durva megsértése után abbahagyja a munkát, s mielőtt kihajítanák az üzemcsarnokból, mivel a gépek zaját túlharsogni képtelenség, hirtelen csupa ákombákom nagybetűkkel valami kartonlapra firkant egy szót (UNION), és a feje fölé tartja. Mindenki odanéz, néz, néz, szünet, szünet, zakatolás, aztán leáll egy szövőgép. Majd a második. A harmadik, az ötödik és a kilencedik. Végül néma csend lesz a pokoli zaj helyén. Minden valamirevaló amerikai filmben van egy ilyen jelenet, nem biztos, hogy éppen e koreográfia szerint, de ugyanezzel az eredménnyel, amikor egy pillanatra bekövetkezik az az állapot, amiért érdemes volt. Megszületni, küzdeni eddig stb. Megindító jelenetek, a magas professzionális tudás kicsinységükben is különös ismertetőjelei. A Hálózatban Lumet meg is csinálja, meg el is játszik vele, amikor elcsapott tévésztárja (Peter Finch) először kiáltja világgá a dobozban, hogy "I'm as mad as hell, and I'm not going to take this anymore!". S arra biztat mindenkit, hogy lépjen az ablakához, és üvöltse ő is. Főnöke és aggódó barátja (William Holden) nézi a tévét családja körében, amikor a buzdítás hallatán tinédzserkorú lánya felugrik, rohanna az ablakhoz. Holden megijed, csak nem ő is ordítani akar? Csak arra kíváncsi, hogy hányan ordítanak, végül együtt lógnak az ablakban, amikor a szembenső ház tűzlépcsőjére kilép egy alak. Aztán kilép mellé a felesége is. Aztán a harmadikon kinyílik egy ablak. Majd a mellette lévő. Kisvártatva százak üvöltenek, mint a fába szorult férgek. Emberek, akiket megérintett egy másik szerencsétlen szava.

Profi jelenet, jó adag önreflexióval: nyilatkozat lehetőségeinkről és korlátainkról, hazugságról és igazságról. Rittnél tisztán, kísérő nélkül. Lumetnél finom variációkkal; hogy is ne lenne rezervált és játékos, amikor ebből alapított iskolát: első mozgóképes megjelenése e jelenet egész estés változata: a Tizenkét dühös ember (1957). Nem tágított tőle egy percre sem, több mint negyven mozifilmen át.

*

Van egy másik jelenet is a Hálózatban: Holden és Finch egy régi, ötvenes évek elején készült fotót nézeget, s mutogatják egymásnak, hogy nézd, itt vagyok, ott meg te, az meg ott Walter Cronkite (az amerikai televíziózás egyik legnagyobb csillaga, amikor a Hálózat játszódik, már masszív legenda). Lumet színházi rendezőként kezdte a pályáját, de hamar beszipkázta a televízió, a CBS-nél lett megkerülhetetlen figura. ' választotta ki első szerepére a világ tán leghíresebb híradósát, igen, kitalálták: Walter Cronkite-ot.

És e start legalább annyira meghatározta a mozis pályájának formai vonásait, mint az első filmje későbbi közlendői tántoríthatatlan következetességét. Rengeteg színdarabot vitt filmre, s egyéb adaptációktól sem tartóztatta meg magát, nota bene őt is sokan adaptálták, televíziós rendezései közvetítők útján keveredtek később el a moziba. Alkotói módszereinek egy része is innen ered: a próbák megszállottja volt, azt mondta, egy jól elpróbált jelenetben sokkal könnyebb spontánul megnyilvánulni; ragaszkodott hozzá, hogy egy-egy forgatás előtt legalább két hetet próbálhasson a színészeivel.

*

Van egy harmadik jelenet is a Hálózat című filmben, de azt nem meséljük el, mert a legőszintébb sajnálattal kell bevallanunk, hogy a Hálózat nem állta ki az idők próbáját, nem lehet ma már a mondandójáért nézni, igaz, lehet egy csomó másért, a színészeiért például, úgy is kitart a kétórás filmidő legvégéig. Két dolog vizsgálható közben, az első evidens, a végén ide lyukadunk majd itt is, a mozgóképes professzionalizmus viszonya az örökkévalósághoz. De a másik sokkal érdekesebb: a fegyelem viszonya a humorhoz (szerencsés esetben, mint ez: remek).

Lumet akkorát rúg e filmjében a komcsikba, hogy csak úgy röpülnek. S e tény alkalmat ad arra is, hogy tisztázzuk saját viszonyunkat a filmjeihez. A harmadik jelenetben figyelemre méltó afroamerikai nő üvölt a Faye Dunaway játszta médiacápával, hogy márpedig ő egy centet sem enged a járulékából, mindenki menjen a francba. Az illető a kor jellegzetes frizurájában az Egyesült Államok Kommunista Pártjának valamilyen titkára - egy nem túl szeretetteli Angela Davis-karikatúra. Angela akkoriban eléggé jelen volt a magyar közéletben, tömegtájékoztatásban, portréja a KISZ-klubok falán, mintha egy hivatalos látogatására is emlékeznék. Lumet mint afféle "haladó gondolkodású, elkötelezetten baloldali" amerikai művész nem állt rosszul a magyar filmforgalmazásban, a Hálózat is még nyugati sikerei melegében jutott el hozzánk, Angela Davis-estül, mindenestül: jó volt nézni, mennyire romlottak (ott is) a komcsik. Különben mindig csak futottunk Lumet közlései, tipródása után: szent ég, Magyarországon most játsszuk a Kánikulai délután (1975-ös) mecscseit, s a Tizenkét dühös ember sem vehető készpénznek.

Az 1990 előtti Lumet-pályával van elszámolnivalónk. Mondjuk az életmű kutatóinak dettó. Egy publicisztikai igényű műveket ilyen nagy számban magába foglaló halmaz esetében pedig különösen érdekes a nyelvi profizmus és a művészi maradandóság összekapcsolása. Mely módszer rögtön kimutatja a Tizenkét dühös ember időtállóságának egyértelműségét éppúgy, mint a Hálózat gyorsan lejáró szavatosságának nagy valószínűségét. Az előbbi egy elvi kérdéssel veszkődik arról, hogy hol kezdődik el az igazság, az utóbbi meg egy népszerű összeesküvés-elmélettel arról, ahol végződik (a tévében, a mélyen antidemokratikus és teljesen embertelen multik bunkósbotjában).

*

Sokaknak meglehet, rossz hír, de a Hálózat mellett a pálya másik, mára felettébb problematikusnak ható állomása a Serpico. Mind a kettőnek ugyanaz a baja, az, hogy egy szem szerencsétlen, ám kétségkívül jól hangzó állítást illusztrálnak. A Serpico ráadásul ma már megbocsáthatatlan terjedelemben, s ha ez lenne a legnagyobb baja, de még nagyobb mérvű, vagyis már gátlástalan reflektálatlansággal is, ami persze nem csupán a mai nézőnek teszi elfogadhatatlanná a művet, de annak is, aki időben esetleg túl közel látta hozzá a Tizenkét dühös embert. Pedig ez a Tizenkét dühös ember is csak egy tézisdráma igyekvő adaptációja, amiről a legtöbb jó, ami elmondható, hogy alapos munka. De akkor mitől nagy film végül mégis? Mert a benne megfogalmazott tézis élőbb, mint valaha, mely élőségért nemcsak a bestiális külvilág szavatol, hanem 12 színész körtáncának tökéletes koreográfiája, s e koreográfia hibátlan lefényképezése, amikért ma is és majdan is oda kell figyelni rá - ha behozzuk a moziba a saját tapasztalatainkat, ha kint hagyjuk.

*

A Hálózat azért nem tűnt - a Serpicóval szemben - bántóan hoszszúnak, mert fél órával rövidebb volt, és a rendező telerakta - önmagukban elég kínos - magánéleti tartalmakkal, amiket egy darabig feltétlenül nézhetővé tettek az említett nagyszerű színészek. Mondhatnánk ilyet persze a Serpicóra is: 1973-ban járunk, Al Pacino robbanásának pillanatában, amihez A keresztapa (1972) volt a fénycsík, de a detonációt a Serpico jelentette (többször úgy néz ki benne, mintha Rumcájszra kasztingolna). A végeredményt aztán a Kánikulai délután idején, három év múlva vehetjük leltárba hajszálpontosan. Mely filmet ugyancsak Sidney Lumet rendezte, s mely filmben ugyancsak dögivel nyomatják a tézismondatokat, s mely film ugyancsak időtállónak tűnt a kitüntetett alkalomból (a rendező minapi halálakor) esedékes újrafelmutatáson.

Eddig mintha döntetlenre állnánk egy olyan meccsen, amiről pontosan tudjuk előre, hogy megnyerjük a végén. Az egyik csapat neve mellett a Serpico és a Hálózat, a jóknál pedig a Tizenkét dühös ember és a Kánikulai délután. S beszélgetünk egy publicisztikai hevülettel vert csúcsprofi filmkészítőről, akit - ha óvatosan is - monomániásnak tüntettünk fel. S akinek van majdnem ötven filmje. Ennyit a művészetről vagy a gondolkodás mindenhatóságába vetett hitről (hősünk mondott igazságkereső szenvedélyéről), nyilván sokkal könnyebben dűlőre jutunk, ha a zsánerfilmekkel próbálkozunk.

Sidney Lumet 1971-ben készítette az Anderson magnószalagokat - máig érvényes rablómese: az eleve reménytelen helyzetből indulók filmje, amiből leszűrhető, ha valaki a szakmai tudását nemcsak a feladat szakszerű elvégzésére fordítja, hanem mintegy szűrőként használja, amin mondandóját mossa át, bizony messze juthat. Az Anderson magnószalagok a négy évvel későbbi Kánikulai délután teherpróbája: ad egy zsánerfilmes olvasatot mondandójának. Nemcsak a siker bizonyítja a módszer helyénvalóságát, de a kudarc is. Amikor ugyanis Lumet nem akar mondani semmit, csak lezúzni egy gyilkossági történetet, akkor is olyan dolgokat mutat, amiért másokat dicsérni szokás. A Másnap reggel (1986) nyilván az életmű futottak még kategóriájába esik, ám minden beállítása, minden képe külön tanulmányt érdemel. Wenders 2005-ös filmje, a Kívül tágasabb már célnak tűzi maga elé, amit ez a félrelökött darab még csak eszközként használ: Amerika tisztán képi megfogalmazását - miközben Lumetnek arra is marad ideje, hogy hőseivel (Jane Fonda és Jeff Bridges) korábbi műveinek tárgyán (a kevesebbek nyomorán) élcelődjön.

*

S ezzel, a kevesebbek nyomorával célba is értünk: Lumet valóban elkötelezett művész volt, aki művészetét mesterségén keresztül gyakorolta. A művészetet az alsó kutyák, csórók, vesztesek, homokosok, bevándorlók, kurvák és más szerencsétlenek látószöge biztosította, a mesterség pedig garanciájául szolgált mindezek pontos kézbesítéséhez. Illetve e postai művelet elengedhetetlen feltételeként biztosította azt a kétségkívül átlagon felüli szórakoztatósági fokot, melynél a néző hajlik úgy érezni, hogy nem töltötte puszta mulatozással az idejét, de valamicskével több is lett a látottaktól - akármilyen messze is volt (van) tőle Amerika.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."