Palástos frizsider - A Tűzoltó utcai ALDI

Képzőművészet

Építészeti projektek bemutatása manapság többnyire az ügylet valamelyik résztvevőjének pocskondiázásába torkollik. A külterületekről a belváros felé nyomuló külföldi áruházlánc produkciója kiváltképp ritkán kerül a dicsőségtáblára. A Tűzoltó utcai ALDI áruház azonban több szempontból is rácáfol a makacs sztereotípiára, mely szerint a profitorientált gondolkodás és a minőségi építészet egymás ellenlábasai.

Építészeti projektek bemutatása manapság többnyire az ügylet valamelyik résztvevőjének pocskondiázásába torkollik. A külterületekről a belváros felé nyomuló külföldi áruházlánc produkciója kiváltképp ritkán kerül a dicsőségtáblára. A Tűzoltó utcai ALDI áruház azonban több szempontból is rácáfol a makacs sztereotípiára, mely szerint a profitorientált gondolkodás és a minőségi építészet egymás ellenlábasai.

*

A hajdani lovardában kialakított új élelmiszerüzlet mint remeterák bújik meg a felújított, műemlék jellegű épület téglakérge mögött. Az új funkció és a régi épület viszonyát azonban korántsem a rejtőzködés szándéka jellemzi.

A 21. század nagyvárosainak legnagyobb gondja, hogy a hagyományos városi struktúrában egyre több olyan funkciónak kell helyet találni, amely az épített szövet kialakulásának korában még nem létezett, és többnyire szétfeszíti a kereteit. Régi és új házasítására építészetileg sokféle válasz létezik, de az igazi kihívás az, hogy sikerül-e olyan funkciót találni a gyakran siralmas állapotban lévő városi romnak, ami a megtartását indokolja.

Szilárd értékrend stabil pillérein nyugvó korszakokban a régit habozás nélkül beáldozták az újért - a lovardát magába foglaló hajdani Mária Terézia (később Kilián) laktanya Hild József által tervezett épületének helyén is bizonyára egészen más léptékű architektúra állt a 19. század közepe előtt. A téglahomlokzatú csarnok a 19. század fordulóján épült a laktanya bővítéseként, és az a szerencséje, hogy fém tetőszerkezete a körítő falak rokonszenves téglaarchitektúráján nyugszik. Míg a barátságtalan külsejű, sokudvaros, sokszobás laktanya nyolc évtizede műemlék, és a felújítására mégsem jut pénz, a lovarda nagy összefüggő terével lovak híján is folyamatosan talált funkciót magának.

A Tűzoltó utca-Liliom utca sarka már jóval a szemközti Trafó megnyitása előtt a fiatal (és pénztelen) értelmiség zarándokhelyévé vált. A töredezett és egyre feketébb téglafalak mentén végigbaktatva kellemes izgalommal latolgattuk: ezúttal miféle kincsekre bukkanunk majd a mindig hideg csarnokban. A hajdani lovarda ugyanis hosszú évtizedekig üzemelt a Bizományi Áruház Vállalat bútorraktáraként. Egy túra a Tűzoltó utcába kivételes rituálét jelentett. Antik szekrények, márványlapos tálalók, egész hálószobák szorultak itt egymás mellé, hihetetlen árakon. Ám a lakáskultúrában sokkal előbb teret hódított a kortárs dizájn, mint az építészetben, és az antik bútornak egyszer csak bealkonyult. A csarnok utód nélkül bezárt - a Dohány utcában egy darabig még üzemelt valami, de az már csak halvány visszfényét jelentette a legendás Tűzoltó utcának.

Ott ugyanis az épület, a tér maga is az élmény részévé vált. Architektúrájával, léptékével a környező városi struktúrától élesen elütő csarnok a különbözőség érzetét erősítette az amúgy is különbözni vágyó vásárlókban.

Az ALDI erre érzett rá, mikor az épület megvétele után a téglahomlokzatok és az épület szerkezetének megtartása és felújítása mellett döntött. Az egyterű csarnokba az áruház kényelmesen belebújt, az egyedi külső pedig - pláne a németeknek kedves tégla - lekörözhetetlen előnyt jelent az élelmiszer-áruházakban bővelkedő környéken.

A taktika bevált: a helyi sajtó a polgárokkal egyetértésben kitörő örömmel kísérte az építkezést, és nagylelkűen megbocsátotta az áruházlánc belvárosi terjeszkedését. Nem úgy, mint Budán, a Csalogány utcában, ahol a lakosság már az első kapavágás előtt tiltakozott az odatelepítendő Lidl ellen - pedig előítéletek nélkül könnyedén belátható, mennyivel kényelmesebb biciklivel vagy akár gyalog ballagni az ásványvízért, mint a város környéki autópályákon száguldozva.

Az ALDI építői kicseréltek egyenként 12 ezer téglát, a fémtokos ablakokat példásan felújították, és értő módon bántak az összes többi részlettel is. Ezzel sikerült a trehány magyar kivitelezésre vonatkozó tételt is megcáfolniuk, hiszen az osztrák-magyar generálkivitelező magyar alvállalkozókkal dolgoztatott. A felújítást tervező Kendik Géza szerint az önkormányzat egyetlen ponton támasztott érthetetlen akadályokat - az épületet a mellette fekvő parktól elválasztó kerítésfal lebontását több testületi ülésen sem sikerült elérni.

A 2010-es év Média Építészeti Díjára felterjesztett épület megosztotta a zsűrit. Voltak, akik szívesebben láttak volna egy új Trafót az épületben - kérdés, akkor vajon jutott volna-e pénz az igényes kivitelezésre. Néhányan értetlenkedve bámultak: mi ebben az építészet? A megújult lovarda olyan természetesen áll az utcában, mintha tényleg nem történt volna vele semmi különös - kicsit lecsutakolták, ahogy hajdanában a lovakat. Az alapos csutakolás mögött azonban komoly szakértelem húzódik meg - a felújított téglahomlokzatok mögött pedig egy egyenáruház a maga frizsiderre emlékeztető belvilágával. A bútorraktárba tett sejtelmes kirándulások emlékétől kísértve a hideg neonfényben úszó, sablonos belső tér kétségkívül csalódást okoz, a szokásosnál mégis vidámabban baktatunk a vöröslő falak mentén a körúti villamos felé; a különbözőség kellemes érzete hazáig kísér.

A város nyert egy felújított épületet, a kerület egy rendezett utcát és egy könnyen megközelíthető üzletet, az ALDI pedig a mutatók szerint komoly bevételt. Olyannyira komolyat, hogy a következő belvárosi áruházuk (az Újlipótvárosban) szintén egy felújított csarnokban épül. A piac törvényei szerint várható, hogy a vonzó külső után előbb-utóbb az igényes belső kialakítás is vásárlócsalogató marketingfogássá avanzsál. Gyerekeink pedig a jó kis Tűzoltó utcai ALDI-ba tett biciklis kiruccanásaikról merengenek majd értetlen unokáink előtt, akik addigra vagy az interneten rendelnek kocka alakú krumplit, vagy jobb esetben a saját földjükön kapálnak. Érteni semmiképp se fogják.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.