Olvasói levelek
Járdán innen és túl - Magyar Narancs, 2011. március 17. Olvasói levelek
Magyar Narancs, 2011. március 31.
Narancs XXIII. évf. 16. szám(2011.04.21. (2011-04-21)
Magyar Narancs, 2011. március 31.
A volt Jugoszlávia területén elkövetett háborús és emberiesség elleni bűncselekményeket vizsgáló Hágai Nemzetközi Törvényszék háromtagú tanácsa első fokon 24 év börtönbüntetést szabott ki Ante Gotovinára, a Horvát Hadsereg tábornokára, a spliti katonai körzet egykori parancsnokára, a híres Vihar hadművelet irányítójára. Gotovinát - és Mladen Markacot, a spliti katonai körzet katonai rendőrségének a vezetőjét: ő 18 évet kapott - az ítélet üldözés, elűzés (deportálás), fosztogatás, gyilkosság és embertelen bánásmód bűntettében marasztalta el. A Vihar hadművelet során, 1995 augusztusának első napjaiban a Horvát Köztársaság hadserege visszafoglalta azokat a területeket, amelyek fölött úgy 1990-től megszűnt Zágráb szuverenitása, s amelyeket 1991-től formálisan is a horvátországi szeparatista szerbek bábállama, a "Krajinai Szerb Köztársaság" hatóságai irányítottak. Így részben helyreállt a független Horvátország területi egysége (a többi elbitangolt országrész később, békés úton ért haza).
Megépül a majommalom, lesz sok majommajonéz, győzve győz a győzhetetlen győzedelmes majomész: a hétfőn elfogadott Orbán-alkotmány akadémiai szintre emel egy eddig civil szervezetként működő, bár magát kétségkívül akadémiának (Magyar Művészeti Akadémia) nevező csoportot. Hétfőtől ők a magyar kultúra legfőbb őrei, örökétig tartó apanázzsal (momentán egy évre 100 millió forint) kistafírozva ülhetnek be az állami pénzen felújított Vigadó nekik kijelölt irodáiba, s örökös elnökük, Makovecz Imre vezetésével szabhatnak irányt a magyar kultúra további folyásának.
Karol Wojtyla gondolkozásában egész sor fontos etikai, politikai, történelmi vita sűrűsödött össze. Mostantól főként a nemzeti-vallásos giccs fog benne összesűrűsödni. Ma avatják szentté II. János Pált. Korábbi cikkünket ajánljuk az esemény elé.
Azt követően, hogy strasbourgi bemutatkozása alkalmával oly sok megaláztatás érte Orbán Viktort, a miniszterelnök nagyon szellemesen azzal hárította a minősítéseket, hogy korábban Hitlerhez és Mussolinihoz hasonlították, ma viszont Putyinhoz és Lukasenka belorusz elnökhöz - így mindenkinek a belátására bízza, haladást lát-e ebben, vagy visszaesést. Tény, hogy a Nyugaton gyakorlatilag ismeretlen Orbánt s főként általános megütközést keltő politikai rendszerét óhatatlanul hasonlítaniuk kellett valamihez, hisz feltűnése a közvélekedés által fejlettnek, kulturáltnak és demokratikusnak elkönyvelt Közép-Európában több volt, mint meglepő. Váratlan volt, megdöbbentő és rettenetesen elszomorító. A csalódást nem volt elég Orbánnak nevezni, új magyarázatokat keresett mindenki nemcsak a miniszterelnök személyes indulataira (Anne Applebaum), de az államról és a társadalomról vallott nézeteire vonatkozóan is (Michael Stürmer).
Az országházi kétharmad az alkotmányozás ürügyén - azzal, hogy a bírói szolgálati jogviszonyt az általános öregségi nyugdíjkorhatárhoz köti - magát a bírói függetlenséget vette célba. De miért éri meg káoszba dönteni az igazságszolgáltatást?
A nógrádi megyeszékhely ugyan részese egy három és fél milliárd forintos városrehabilitációs programnak, de ebből egyelőre alig valami érzékelhető - pedig ha valahol, hát Salgótarjánban minden téren lenne mit rehabilitálni.
K. Árpád elsőrendű vádlott a nagycsécsi kettős gyilkosság után meg akart állni, de kicsúszott kezéből az irányítás. Ipolytarnóc mellett Biharugra is szerepelt a további célpontok között. A Narancs idéz K. Istvánnak a Nemzeti Nyomozóirodán tett első, a személyes motivációkat tisztázó vallomásából, K. Árpád igazságügyi elmeorvos-szakértői jellemzéséből. A Pest Megyei Bíróságon zajló per a héten fordul élesbe: jönnek a tanúk.
Pár ezer ember előtt tüntetett az alkotmányozás ellen az "Egymillióan a magyar sajtószabadságért" Facebook-csoportból kinőtt civil közösség. A szóvivő szerint a kormány hatalomgyakorlási technikája garantálja a mozgalom erősödését.
Március 12. óta borzolja a kedélyeket egy mezőkövesdi ház udvarán a 65 éve kivégzett Szálasi Ferenc emlékműve. Már akiét: a város polgármesterének még nincs véleménye az ügyről, és a lakókat sem rázta meg túlságosan az emlékhely híre. Jogilag nehezen kezelhető a helyzet, ám ha a hatóság mégis találna fogást, a tulaj már most tudja, mit csináljon.
Óvatos optimizmussal tekint a világgazdasági folyamatokra a világ harmadik legnagyobb pénzügyi szolgáltató vállalatának vezető közgazdásza, akivel minapi budapesti látogatása során beszélgettünk.
Az ENSZ Biztonsági Tanácsának (BT) két határozata alapján március 19-én kezdte meg a NATO a légitámadásait Kadhafi erői ellen. Egy hónap után úgy tűnik, hogy azoknak volt igazuk, akik nem reménykedtek a nemzetközi fellépés gyors sikerében.
"Vajon ez a Desz-dúr nem a legjobb lezárása-e színpadi életművemnek? Az ember csupán egyetlen végrendeletet hagyhat hátra!" Richard Strauss fogalmazott ekképpen Clemens Kraussnak címzett levelében, valóban a legutolsó opera, a Capriccio záró hangneméről írván. Az 1942-ben bemutatott opera, amelynek Clemens Krauss nemcsak első dirigense, de egyszersmind minőségi librettistája is volt, egy ősrégi esztétikai kérdést tárgyaz: vajon az operában a szöveget vagy a zenét illeti az elsőség? A kérdést körüljáró, majd azt annak rendje és módja szerint megválaszolatlanul hagyó zenei társalgási mű e hét végén a New York-i Metropolitan Operából érkezik el hozzánk, hogy magunk is kedvünkre elmélázhassunk a már Antonio Salieri által is megzenésített művészetelméleti talányon (Fesztivál Színház és Uránia, április 23., hét óra).
Van egy visszatérő rémálmunk, s ha Újházi-tyúklevest, töltött káposztát és diós kalácsot vacsorázunk, biztosan előkerül. Szóval népszavazást tartanak a III.
Az ember éppen arról készül értekezni, hogy a sárgarépa valójában micsoda banális zöldség - igencsak meg kell csavarni, hogy igazán vonzó ételt tudjunk belőle varázsolni (már ha persze nem valamilyen különlegesen zsenge és ízgazdag tavaszi csodarépával van dolgunk, amelyet elég csak kevés vajon megfuttatni, és némi friss petrezselyemmel megszórni). Aztán ártatlanul rátéved egy répafanatikus honlapjára, amelyről kiderül, hogy valójában egy virtuális sárgarépa-múzeum (worldcarrotmuseum.com), és nincs olyan tudományosan alátámasztott tény vagy szürreális érdekesség nevezett zöldségről e világon, amely itt ne lenne összegyűjtve.
DÍJ Életműdíjjal ismerte el Tarr Béla munkásságát a dubrovniki Libertas filmfesztivál. Kocsis Ágnes Pál Adrienn című alkotása nyerte a linzi Crossing Europe filmfesztivál közönségdíját. TÍZÉVES A TRIBECA A 2001. szeptemberi terrortámadás sokkjából való lelki felépülés segítésének reményében indították el 2002-ben a New York-i Tribeca Filmfesztivált, amelyet immár tizedszer rendeznek meg április 20.
Amikor Sztupa és Troché megpillantották a Gyurka-tóban ücsörgő Vonyarcot, nevezett éppen békát evett, ült a sekély vízben, és szabályszerűen falt. Mintha valaki mindjárt kicsavarná a kezéből a maradékot.
rés a présen: Huszonöt éves lesz idén a Tudósok. Hitted volna, amikor áttelepültél? drMáriás: Bár elég fejbevágó, amit csinálunk, hol van az ahhoz a dadaizmushoz képest, ami itt egyébként is jelen van, s amelyet nemhogy megtűrnek az emberek, hanem örömmel meg is zabálnak a politikától Szandikáig. rap: Mit hoztál és mi az, amit már itt tanultál meg? dM: Valami balkáni erőt hozhattam magamban, a modern művészetről némi tudást, s a meg nem alkuvás zsigeri ösztönét.
Tom Waits-dalokat (pláne Tom Waits-esen) előadni finoman szólva merész vállalkozás: a színésznek sem utolsó zenész sajátos fizimiskájával, örökös másnaposságot sejtető mozdulatsoraival, no meg félreismerhetetlen, reszelős hangjával egy jelenség; egyszeri és megismételhetetlen. Abban tehát már a múlt szerdai koncert előtt is biztosak lehettünk, hogy az alkalmanként összeverődő nemzetközi formáció tagjai nem gyáva legények - már csak az volt a kérdés, hogyan közelítenek a különös művész munkásságához.
Az Elsők és utolsók már sokadik magyarul megjelenő kötete Ulickajának. Keserédes élettörténetek, nőkről szóló édesbús mesék olvashatók benne éppúgy, ahogy az eddigiek során megszokhattuk, ezúttal azonban novellák formájában. Egymásba csúszó helyszíneken, több alkalommal is felbukkanó szereplőkkel, itt-ott már-már kisregényekké összefonódó, máshol újra önálló szálakra bomló történetekből épül fel a kötet, hasonlóságukban különböző és minden különbözőségükben mégis elképesztően hasonló nőalakok ünnepeiből és hétköznapjaiból.
A címszereplő szinte az első pillanattól, vagyis az 1960-as évek közepétől kezdve úgy építette karrierjét, hogy a média ne maradjon le semmiről. Több mint negyven év elteltével bátran kijelenthetjük: a - tudatosnak tűnő - manipuláció sikerült. David Bowie munkásságának "eredeti" megközelítése lehetetlenné vált, ordító közhelyek kísérnek minden sort, amit vele kapcsolatban leírnak. Mindez vélhetően abból az alapvető félreértésből adódik, hogy a - többnyire rajongónak is tekinthető - szerzők "csont nélkül" elfogadják: az eredetileg David Jonesként anyakönyvezett figura nemcsak hogy sztárnak született, de evvel az adottságával az első pillanattól kezdve tisztában volt.
Az elöregedő és jelentős roma közösséggel rendelkező, 1300 lakosú Mezőszemere nemcsak arról híres, hogy igen kedvező áron kínált telkeket és házakat fiatal családoknak, hanem arról is, hogy az Egertől 27 km-re fekvő település szép lassan Szentendréhez hasonlatos művészeti központtá nőtte ki magát. 2001 óta minden nyáron számos kortárs művész dolgozik a Nyílt Tér Vizuális Alkotótelepen, többen házat vásároltak (Imre Mariann, Kopasz Tamás, Szelley Lellé és Szurcsik József), de itt telepedett le pár éve Wahorn András is. A "kivándorlás", eme új típusú szeceszszió kiváltója a tíz éve újra szülőfalujában élő Bukta Imre - ő alapította meg Kónya Rékával együtt az alkotótelepet is -, akit egyedi hangja, az ún. "mezőgazdasági művészet" megteremtése miatt sokan a kortárs magyar képzőművészet egyik legjelentősebb alkotójának tartanak: nem is érdemtelenül.
Masami Akita minden szempontból eleget tesz az őrült japán zenészekkel kapcsolatban világszerte kialakult elvárásoknak: harminc év alatt több mint 250 kompromisszummentes lemezt töltött tele zörejekkel-zajokkal, ráadásul úgy néz ki, mintha egy kiöregedett szamuráj és a Ringu-filmek kísértetlányának pokoli fúziója volna. A hajó gyomrában a múlt szerdán hazánk (az undergroundban) méltán világhíres fia, Pándi Balázs társaságában adott - New Yorkban rögzített koncertlemezük megjelenésének alkalmából - improvizatív, nevezzük így, koncertet.
Murakami Haruki világsikerű regényéből egy vietnami fesztiválkedvenc (Tran Anh Hung) és tajvani operatőre (Lee Ping Bin) készített magas szakmai színvonalú filmet. Öngyilkossággal indítunk s zárunk, közben pedig fiatal, jóképű, intelligens és érzékeny egyetemisták szenvednek az élet elviselhetetlenségétől. 1967-ben vagyunk, Japánban is dúl a diákság éretlen hőzöngésként ábrázolt "elforradalma", ám a film hőseinek nem holmi társadalmi igazságtalanságokkal, hanem a saját létükkel van bajuk - amit a felnövekvés traumájaként, vagy az emberi találkozás lehetetlenségével való szembesülésként, esetleg az eredendő magányosság tapasztalataként megfejteni mind-mind e különös spleen leegyszerűsítése volna.
igazán meglepő élménynyel szolgált szombat este az A38 hajón, a Ragyogás című maxilemezét bemutató koncertjén. Egy elvarázsolt erdélyi lány (akit a Megasztár 3-as szériájából ismerhetünk) visszafogott sziporkázására számítottam - ehelyett elementáris erővel dübörgött a Dunán a 11 fős zenekar.
Ha jól emlékszem, Thom Yorke nyilatkozott úgy, hogy utálja a koncertlemezeket, és nehéz vitatkozni vele - az ilyen kiadványok mindig a fanatikus rajongóknak készülnek, és nem igazán tudják visszaadni a pillanat varázsát, amitől jó volt akkor és ott lenni. Kivételek persze akadnak, például a Live At Leeds a Who-tól vagy a Faith No More-féle Live At The Brixton Academy, de az élő albumok többsége csak porosodik a polcon, és ott marad a következő költözésig.
Annál azért van rosszabb is, mint hogy az ember egy vonaton ébred, mely Chicago felé tart - híresen szeles, patinás város, ekképpen is van fényképezve, még ha kicsit fenyegető hangulata is van a légi felvételeknek. Annál is van azért rosszabb, mint hogy az ember Michelle Monaghannel szemközt ébred - híresen kedves mosolyú színésznő, ekképpen is van fényképezve, még ha kicsit fenyegető is a légkör, ami körülveszi.
Építészeti projektek bemutatása manapság többnyire az ügylet valamelyik résztvevőjének pocskondiázásába torkollik. A külterületekről a belváros felé nyomuló külföldi áruházlánc produkciója kiváltképp ritkán kerül a dicsőségtáblára. A Tűzoltó utcai ALDI áruház azonban több szempontból is rácáfol a makacs sztereotípiára, mely szerint a profitorientált gondolkodás és a minőségi építészet egymás ellenlábasai.
Kiterjesztett valóság, mozgásvezérelt irányítás, érintésérzékeny vezérlés, digitális térélmény. Az utóbbi évek szórakoztatóipari fejleményeinek kulcsfogalmai. Mire számíthatunk a jövőben, és milyen következményekkel jár a gesztusalapú vezérlés megjelenése?
Van egy jelenet Sidney Lumet 1976-os Hálózat című filmjében. Meg van egy Martin Ritt három évvel későbbi, Norma Rae című filmjében is. A kettőnek elsőre semmi köze egymáshoz, mégis tök egyformák, és ugyanazt is jelentik, ám egy távolabbi értelmezési térben a különbségeik mégis perdöntővé válnak. Ritt filmjében Sally Field (a címszereplő) öntudatos szövőgyári munkásnőként érdekei újabb durva megsértése után abbahagyja a munkát, s mielőtt kihajítanák az üzemcsarnokból, mivel a gépek zaját túlharsogni képtelenség, hirtelen csupa ákombákom nagybetűkkel valami kartonlapra firkant egy szót (UNION), és a feje fölé tartja. Mindenki odanéz, néz, néz, szünet, szünet, zakatolás, aztán leáll egy szövőgép. Majd a második. A harmadik, az ötödik és a kilencedik. Végül néma csend lesz a pokoli zaj helyén. Minden valamirevaló amerikai filmben van egy ilyen jelenet, nem biztos, hogy éppen e koreográfia szerint, de ugyanezzel az eredménnyel, amikor egy pillanatra bekövetkezik az az állapot, amiért érdemes volt. Megszületni, küzdeni eddig stb. Megindító jelenetek, a magas professzionális tudás kicsinységükben is különös ismertetőjelei. A Hálózatban Lumet meg is csinálja, meg el is játszik vele, amikor elcsapott tévésztárja (Peter Finch) először kiáltja világgá a dobozban, hogy "I'm as mad as hell, and I'm not going to take this anymore!". S arra biztat mindenkit, hogy lépjen az ablakához, és üvöltse ő is. Főnöke és aggódó barátja (William Holden) nézi a tévét családja körében, amikor a buzdítás hallatán tinédzserkorú lánya felugrik, rohanna az ablakhoz. Holden megijed, csak nem ő is ordítani akar? Csak arra kíváncsi, hogy hányan ordítanak, végül együtt lógnak az ablakban, amikor a szembenső ház tűzlépcsőjére kilép egy alak. Aztán kilép mellé a felesége is. Aztán a harmadikon kinyílik egy ablak. Majd a mellette lévő. Kisvártatva százak üvöltenek, mint a fába szorult férgek. Emberek, akiket megérintett egy másik szerencsétlen szava.
Az egyik legnagyobb hazai videoklipgyártó cég, a Pixel Film rendezője olyan zenekaroknak forgat klipeket, mint a Tankcsapda, a Depresszió, az Ektomorf, a Desperado, a Kowalsky meg a Vega, a Zanzibar vagy Tóth Gabi. A videoklipek céljáról, átalakulásáról és jövőjéről beszélgettünk vele.
76 éves korában elhunyt Wes Craven, az amerikai horrorfilm mestere, A Rémálom az Elm utcában és a Sikoly-filmek rendezője. Szerettük, utolsó filmje bemutatójakor portrécikket írtunk róla – most ezzel emlékezünk rá.
A Nemzeti Színház társulatának tagja, a HOPPart egyik alapítója. A Színikritikus Céh legígéretesebb pályakezdő díjának egyik tavalyi jelöltjével, a nemrég bemutatott A zöld sárkány gyermekei című film egyik főszereplőjével pályájáról, a színházi nőábrázolásról és a Nemzeti körül kialakult helyzetről beszélgettünk.
Éjjeli előadás az "dry Színpadon - kezdés 23.00-kor -, a főszerepben hatepizódnyi ágyjelenet. Férj és feleség (Neudold Júlia, Kovács Gergely) aktus után kisszerű kapcsolatát vitatja meg egy spangli és egy csattanós pofon kíséretében.
Nehéz helyzetben van a Vígszínház - akárcsak a többi -, és ez, vagyis a napi ezer néző becsábításának terhe és a pénzhiány immár nemcsak a kommunikációs stratégiára és a PR-ra, hanem a színpadi munkára, vagyis az előadásokra is rányomja a bélyegét. Ha a színház megpróbál ellenállni a kommercializálódásnak, menthetetlenül elbukik, az ugyanis régen nem kérdés, hogy áru-e a kultúra. A minőséget föladni nem hajlandó társulatok számára legföljebb az a kérdés, hogy milyen "vivőanyaggal" lehet azt kelendővé tenni.
Még François Mauriac közbenjárására is csak nagy nehezen talált kiadót Az éjszakának, amely ma a holokausztról szóló irodalom egyik alapművének számít. A Nobel-békedíjas Elie Wiesellel 2008-as regénye, A Sonderberg-ügy hazai megjelenése apropóján telefonon beszélgettünk.
27 milliárd Az IAB Hungary becslése szerint az online reklámköltés nettó 27,2 milliárd forintot tett ki Magyarországon 2010-ben, 16 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Ez az összeg a teljes reklámtorta 15,9 százaléka.
A közelmúltban számos, eddig titkosított iratot tett nyilvánossá az FBI, amelyek a földönkívüliek evilági garázdálkodásáról tudósítanak. Sajnos az X-akták- és a Men In Black-rajongók számára e fájlok nem sok újat tartogatnak.
Egy családi veszekedés során hirtelen felindulásból megölte az apját. Négy évet kapott, büntetését letöltötte, az anyjával és a lányával él - létminimum alatti jövedelemből. A Nyugdíjfolyósító Intézet csaknem kétmillió forintot követel tőle: az apja után járó özvegyi nyugdíjat.
A tokaji fiatalember márciusban, az Abu-Dzabiban megrendezett Masters of the Game (MOTG) viadalon világbajnoki címet szerzett a futball-labdának köszönhetően. Igaz, freestyle kategóriában, de akkor is.
Ha egyszer számba veszi valaki, hogy melyik a magyar filmtörténet legtöbbet idézett jelenete, akkor majd felrikoltok (s velem sokan): így legyen ötösöm a lottón! De addig is fogadjunk, milyen hosszú a jelenet? Melyik jelenet? Hát az, amikor Latinovits Zoltán babrál a húslevessel, amiben azok a festői zsírszigetecskék úszkálnak, és jól kiveri a tányérjára csontjából a velőt - Huszárik Zoltán 1971-ben készült Szindbád című filmjének utóbb nagyjelenetté felstilizált éttermi részletében. Szóval, milyen hosszú? Kicsi híján tíz perc. Megismerjük belőle pincér és kuncsaftja egybefonódó szenvedéstörténetét az élénk természetű Patience személyén keresztül, akiért elzülleni sem nagy ár, s közben fácánok és csuszák kerülnek terítékre, sör és bor jön.