Farkasemberek a folklórban s a filmen - Ordas eszmék

A filmvásznon, s ez nem csupán holmi érzéki csalódás, mind gyakrabban felbukkanó farkasemberek/vérfarkasok azt a csalóka képzetet kelthetik nézőikben, hogy eme többszörösen szerencsétlen teremtményeket pusztán a forgatókönyvírók beteges fantáziájának köszönhetjük. A filmvásznon, s ez nem csupán holmi érzéki csalódás, mind gyakrabban felbukkanó farkasemberek/vérfarkasok azt a csalóka képzetet kelthetik nézőikben, hogy eme többszörösen szerencsétlen teremtményeket pusztán a forgatókönyvírók beteges fantáziájának köszönhetjük.
A filmvásznon, s ez nem csupán holmi érzéki csalódás, mind gyakrabban felbukkanó farkasemberek/vérfarkasok azt a csalóka képzetet kelthetik nézőikben, hogy eme többszörösen szerencsétlen teremtményeket pusztán a forgatókönyvírók beteges fantáziájának köszönhetjük.

Nos, bár a mítosz a maga - alkalmi változékonysága dacára - nagyjából kanonizált formájában sokat köszönhet a legendakör legújabb kori megújítóinak, az emberfarkas az európai folklór egyik legmakacsabbul visszatérő alakja, mondhatni, őshonos a mi szeretett kontinensünkön. Ez persze nem jelenti azt, hogy az állati alakot ölteni képes emberek legendája (teriantrópia) ne terjedt volna el a világon. Ám máshol (pl. őshonos farkaspopuláció híján) inkább jaguárrá, pumává (Amerika), rókadémonná/tündérré (Japán) vagy hiénává (Afrika) alakul az átkozott/áldott természetű testváltó, amint rájön a "holdkór". Apropó, hold: a modern farkasemberfilmek alapvető motívuma a teliholdkor esedékes átváltozás - ám ez, úgy tűnik, csupán a XX. század közepének hollywoodi mitológiájában keletkezett, s utóbb megcsontosodott kvázi hiedelem: néprajzi leírásokban kevés jelét találjuk. Ennél is nyilvánvalóbban friss fejlemény a sebezhetetlen, csak ezüstgolyóra érzékeny werewolf figurája: az ezüst mint ritkán látott nemesfém efféle "pazarló" használata amúgy is elképzelhetetlen lett volna a paraszti hitvilágban (miközben kis vagyonkáját jó, ha rézpénzben tartotta). És modern, posztfolklorikus fejlemény a farkasemberség járványszerű terjedése harapás által - itt már a "testvérhiedelem", a vámpirizmus jellegzetességei vándorolnak egy másik mondakörbe (habár éppen némely közép-európai régiókban a vámpír, a werwolf és a boszorkány attribútumai akár hibridizálódhatnak is).

Egy zsidó, egy török

A farkasember általános elterjedtségét jelzi, hogy szinte minden náció és etnikai csoport saját nevet is adott a bestiáknak. A görög lykantropos és a germán (német/angol) werwolf/werewolf tán a legismertebb alakok, de ott van még a francia loup-garou, a szerb/horvát vukodlak, a szlovén volkodlak, a bolgár vrkolak, az albán vurkulak, a görög vrikolakas, a román vircolac (de néha pricolici!), a cseh vlkodlak, a lengyel wilkolak és még sorolhatnánk. De nem kell a szomszédba menni némi borzongásért: a farkasember alakja nagyon is jól ismert a magyar népi hagyományban, csak éppen ott (még) nem így hívják (pláne nem vérfarkasnak - ez egyértelműen modern fejlemény -, a szó előtagja pedig a "magyarosított" germán were/wer előtagot tartalmazza). Magyarul ez csordás/csordafarkas, küldött farkas, szakállas farkas, esetleg farkaskoldus. A magyar emberfarkas külföldi rokonaihoz hasonlóan antropomorf ragadozó, voltaképpen átmenet ember és farkas között (pl. kétlábú és emberszeme van), ugyanakkor mindkettőnél erősebb, s valósággal ember- és természetfeletti hatalommal rendelkezik. Az ember már gyermekkorában képes farkaskoldussá változni - ehhez megrontás, átok, varázslat vagy isten büntetése mellett kézzelfogható, emberi praktikák is segítségére lehetnek. Elég átbújni egy nyírfaháncson vagy vadrózsakoszorún, s legott teljesül a vágyunk: annyiszor gyakorolhatjuk a likantrópiát, ahányszor csak akarjuk. Az már a némileg divergens farkasember-narratívákból sem egyértelmű, hogy jutalom vagy büntetés, áldás vagy átok a kétlakiság - van, ahol tudatosan lesznek farkasemberré izgalomra és sajátos transzcendens tapasztalásra vágyó embertársaink (ehhez néha "elég" farkasbundát ölteni magukra), máskor haláluk után változnak farkasszörnnyé varázslók és boszorkányok, esetleg a fura, idegen etnikumú szomszéd (a Balkánon hol zsidóból, hol törökből lesz emberfarkas). Amúgy az átváltozás, mint már utaltunk rá, többnyire akaratlagos - s igencsak jellemző, hogy például a magyar néphit szerint leginkább pásztorok, juhászok változnak farkaskoldussá (ez amúgy is remek magyarázat a nyáj esetleges, amúgy nehezen indokolható megfogyatkozására). Gyanakvó eleink egyes külsődleges jelekből próbáltak következtetni a szunnyadó vérfarkastermészetre: az összenőtt szemöldök már rég gyanús (habár a közeli-távoli mediterráneumban ez nem túl ritka), de az oroszok szerint a farkasember nyelve alatt szőr nő a szájában, mások szerint (ennek a próbája is fájdalmas lehet) elég lenyúzni az emberfarkas bőrét-húsát, hiszen belül ott rejlik a megrögzött szőrös-karmos likantróp.

És aki annak vallja magát

Az persze megint csak magától értetődő, hogy egy ennyire elterjedt hiedelem mögött megpróbálják megtalálni a reális magot vagy legalábbis feltárni a dolog vallási-kultikus gyökereit. Annyi biztosnak tűnik, hogy az alakváltás ebben a formájában a sámánizmusból származik - akadnak, akik szerint Kálmán királyunk nevezetes kijelentése nem éppen a boszorkányok létét vonta kétségbe, hanem a sámánisztikus hiedelmekben (lásd még: táltoshit mint akkor leküzdendő ellenfél) szereplő alakváltó, striga-szerű démonokét. Amúgy már kora újkori, pl. magyarországi boszorkányperekben határozottan keverednek a werewolf- és a boszorkányvádak: a mélységesen keresztény boszorkánybírók sem átallották készpénznek venni (s alkalmanként kínhalállal büntetni) az alakváltozásról szóló kereszténység előtti hiedelmeket. A fentiek elismerése mellett némely kutatók nem adták fel a reményt, hogy a túlságosan széleskörűen elterjedt emberfarkas-fenomén konkrét, nem képzeletbéli-mitikus forrásait is megtalálják. Akadt, aki a már a vámpirizmus kapcsán is emlegetett ritka betegséget, a fényérzékenységgel, pszichózissal, vérző ínnyel járó porfiriát, mások az extrém szőrösödéssel (lásd: a cirkuszi szakállas nő) járó hipertrichózist gyanították a háttérben (alighanem mindkét hipotézis erősen túlfeszített). Ennél szellemesebb az a magyarázat, mely az eredetileg gyűjtögető gyümölcs- és gumóevő eleink vérengző vadászokká válásának mitikus lecsapódásaként és egyfajta projekciójaként láttatja a farkasember-hiedelmeket (különös tekintettel arra, milyen gyakori az indoeurópai népek törzsi, illetve családnevei között a "Farkas" vagy valamely szinonimája). Alkalmasint a legelgondolkodtatóbb és egyben legsötétebb magyarázat szerint az emberfarkas (és mellesleg a vámpír) az emberek között mindig is jelen lévő sorozatgyilkosok rémtetteinek leírására szolgált. Ezek szerint eleink csak egy félig ember-félig fenevad szörnynek bírták tulajdonítani az efféle megmagyarázhatatlan bűneseteket, ráadásul ez a hiedelem látszólagos magyarázatot adott olyan körülményekre (kannibalizmus, csonkítás, ciklikus elkövetés), melyeket a mai kriminalisztika már nem a werwolfok kéznyomaként emleget. S valóban akadt olyan kannibál gyerekgyilkos (Gilles Garnier a XVI. század végi Franciaországban), aki a bíróság előtt werewolfnak vallotta magát - hiába, így is megégették.

*

A maga módján az irodalom is ráharapott a témára, de a manapság uralkodó, néha egymással is ütköző farkasemberképzetek leginkább a filmnek köszönhetőek. Alkalmi előzmények után (az első, még 1913-ban készült werewolffilm sajnos elveszett) 1935-ben készült Werewolf of London meghonosítja az alapvetően antropomorf, két lábon járó emberfarkas figuráját - s nem is véletlen, hogy Jack Pierce eredetileg eme filmhez készítette el azt a maszkot, amelyet végül Lon Chaney Jr. viselt a legendás 1941-es The Wolf Manban (a most futó Farkasember ennek a remake-je). A film, amely számos, néha bizarr című/tartalmú sequelt szült, folytatásaival együtt megszabta az emberfarkas-mitológia határait és szabályait is. A Frankenstein találkozik a Farkasemberrel (1943) című alkotás óta nyilvánvaló, hogy a werewolf (amely ettől fogva egy szerencsétlen, átokverte, akarata ellenére vérengző teremtmény) minden teliholdkor ölt szörnyalakot. A következő évben készült Frankenstein háza mutatja be a megoldást: ezüstgolyót a bestiába! (Az "eredeti" filmben még a szörny apja üti agyon saját fiát - viszont a farkasember-fertőzés itt is harapással terjed!) Ezek után évtizedeken át többnyire még a maguk idejében is röhejesnek tűnő (óh, azok a metamorfózisok...), de a trashfilmek rajongói által alkalmanként kultikus tisztelettel övezett darabok készültek - elég csak a farkasemberes-motorosbandás Werewolves On Wheels vagy a beszédes című Nympho Werewolf című alkotásokra gondolni. Ebből a szempontból szimptomatikus az 1967-es, de utóbb (egészen a közelmúltig) tucatnyi folytatást szülő spanyol La Marca del Hombre Lobo című horror, amelyben egy részeg cigány pár téved az elhagyott Wolfstein-kastélyba, ahol felelőtlen fosztogatás közben felébresztik a házigazdát, Wolfstein Imrét - saját maguk, a többi szereplő s a nézők vesztére. A farkasember-paradigma fordulatát, ki ne tudná, Joe Dante 1981-es Üvöltése hozta el - ettől kezdve a farkasemberek is leginkább családi-baráti mikroközösségben fordulnak elő (akárcsak közös többszöröseik, az emberek és a farkasok). 1981-ben még két kultklasszikus került a moziba: a John Landis-féle Amerikai farkasember Londonban (a werewolfos fekete komédiák őse), no meg a Michael Wadley-féle Wolfen, amelyben tulajdonképpen nem is emberfarkasok, hanem überfarkasok szerepelnek (s ők sajnálatos módon felettünk állnak a táplálékláncban). Azóta is készültek érdekes farkasemberes adaptációk - Neil Jordan 1984-es Farkasok társasága pl. Angela Carter sajátos Piroska és farkas-adaptációját ültette vászonra (a farkas persze alakváltó pedofil szatír), Neill Marshall 2002-es Dog Soldierse pedig remek színészekkel forgatott varázsos, rémmesei hangulatú darab, zoológus farkasnővel. És hát akadnak, akiknek a likantrópiáról az Underworld-széria meg a vérfarkasoktól setétedő tatabányai rengeteg jut az eszébe - lám, a vámpír és a farkasember lett napjaink hőse és példaképe.

Barotányi Zoltán

FARKASEMBER

A XIX. század végi Angliába helyezett horror ígéretesen indul: van vérfürdő, cigánykaraván, lokálalkoholisták pusmogta titkok, no meg fura fejeket vágó Anthony Hopkins, aki a jelek szerint éppúgy kötelező eleme a korszakban játszódó filmeknek, mint az ódon kastély (van persze az is). Ha a számmisztika felől közelítünk a Farkasemberhez, akkor nem kell sokáig matekoznunk, a megoldás: kettő. A legtöbb mondat (többsége sajátos életbölcselet is egyben) kétszer hangzik el, a legtöbb ijesztés kétszer történik meg (néha konkrétan úgy, hogy "búú + búú"), és két fogazatban erős szőrmók nyuvasztja egymást a vásznon. Javukra szóljon, hogy másokat is: csak úgy repkednek a fejek meg fröccsennek a belső szervek szerteszét a holdvilágos éjszakában. A látványos marcangolás azonban túl sokáig nem tudja lekötni a néző figyelmét, ezért az alkotók első körben megduplázzák a szörnyek számát, majd egy merész műfaji bravúrral családi drámát penderítenek köréjük. Mit családi dráma, egy egész görög tragédia elevenedik meg a szemünk előtt! A "belezúgok az apám által cafatokra tépett öcsém nőjébe, aztán vérfarkassá változva bunyózok a faterral, akinek szintén (és szó szerint) a csajra fáj a foga" jellegű történések egyik pillanatról a másikra árasztják el a vásznat. Mindez, megfejelve szegény farkasunk gyermekkorából eredő, részletesen (no meg duplán) kitárgyalt lelki nyavalyáival, a film közepére oly nagyon lerombolja őkelme szörnyetegimázsát, hogy még a köztudottan ijedős Piroskát is inkább a röhögőgörcs, mint bármi más vinné el, ha véletlenül összefutnának az erdőben.

Iványi Zsófia

Forgalmazza a UIP-Duna Film

**

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.