Visszhang: színház

Inshi: Rêves (Álmok)

Visszhang

Az újcirkusz-társulatot a pandémia idején, 2020 tavaszán alapította Roman Hafizov és Volodimir Kosevoj Kijivben, tagjai tánc-, balett-, illetve cirkuszművészek.

Eddig három előadást hoztak létre, az itt bemutatott a második és egyben legsikeresebb. (Mivel Hafizov időközben Párizsba költözött, az előadás francia támogatással jöhetett létre.) Zuhog az eső, mennydörgés, fiatalok futnak be, mintha valami időtlen térben lennénk, a fekete-fehér uralja a színpadot, a fiúk-lányok mintha iskolai tornaórán lennének. Az álmaikról mesélnek. A jelenetek mindegyike egy-egy boldog gyerekkori pillanatból indít, hogy aztán a háború kontextusában új értelmet nyerjenek az idilliből pokoliba átváltó koreográfiák.

Minden rész a hagyományos cirkuszelemeket, az akrobatikát ötvözi a kortárs táncművészettel, illetve a fizikai színház elemeivel. A második képben például egy magányos fiú (nincs díszlet, de a pantomim mindent megmutat) a rétről emelkedik el, légtornászszámában ott az életveszély, és amikor a fiú becsapódik a földbe, üvöltése után nem tudunk még tapsolni sem. Látjuk a kifordult végtagokat egy másik számban, és a végén a hátország megrázó képeit.

A karikákból kerekesszék lesz, a szerelemből ködkép, a vacsoraasztalnál tűnik fel az első meleg fény, azokért, akik sosem térnek már vissza. (Nem láttam eddig még megrázó zsonglőrszámot.) Kibomlik az ukrán zászló, állnak mögötte az előadók. A nézőt is megérinti az erő, amelyet az álmokból nyerhetünk, és az átadására csak a legnagyszerűbb műalkotások képesek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.