Visszhang: színház

Circumstances: Glorious Bodies

Visszhang

Az első pillanatban lehetetlen eldönteni, hogy a kissé zavartnak tűnő néni véletlenül tévedt-e a színpadra.

Csak nézzük tétova mozdulatait, gesztusait. Aztán megérkezik a vele egyidősnek tűnő haver, és a találkozáskor mindkettőjük mozgása megváltozik. Csatlakoznak hozzájuk a többiek; szintén nem fiatalok, s korántsem tökéletesek, ráncosak, némelyiken van súlyfelesleg is. Szép, amit látunk? Elsőre semmiképpen. Bizarr? Igen. Majd történik valami.

Nem is a tökéletesen és precízen végrehajtott mutatványok miatt (csak a testükkel dolgoznak a művészek, nincs se díszlet, se jelmez), de nem is a nyíltan megmutatott félelem (vajon menni fog? fel tudják-e emelni, meg tudják-e tartani egymást?) miatt változik meg minden. A bátorság teszi gyönyörűvé ezt a hat embert. A kitett, romló testükből áradó erő. Tabu az öregedés, nem szeretünk gyengülő énünkre nézni a színpadon. Most képtelenség elfordulni. Piet Van Dycke dán koreográfus társulatában a cirkuszművészet és a tánc egyenlő mértékben van jelen, a vártnál kockázatosabb mutatványok és a kortárstáncelemek tökéletes összhangban vannak, és azonos erővel húzzák alá a produkció nagyon is egyértelmű, világos, mégsem szájba rágva átadott üzenetét. A partnerakrobatikára épülnek az elemek, látjuk: egymás nélkül semmik vagyunk, ám együtt felemelkedhetünk. Akár háromembernyi magasba. És van, aki elkapja a lezuhanót. Humor és tragikum, monotónia és tiszta öröm. Szívszorító produkció.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.