Az argentinok Toldijaként jegyzett mű a „keménykötésű argentin csikósok”, a gauchók zord életét mutatja be. Nemcsak irodalmi alkotások, de filmek is megkísérelték életre kelteni ezt a világot, bár kevés jutott el hozzánk.
Michael Dweck és Gregory Kershaw a 2020-as The Truffle Hunters című dokumentumfilmjük után, amely az észak-olaszországi Alba fehérszarvasgomba-kereső öregeinek életét mutatja be, most az észak-argentínai Calchaquí-völgy pampáira kalauzolnak. Mindkét alkotás lírai érzékenységgel ábrázol olyan közösségeket, amelyek természetközeli, az eltűnés szélén álló életformát őriznek.
Egy lovas a földön fekszik – valójában a lován hasal –, majd felállnak, és eltűnnek a kamera látóteréből. Később három lovas vágtat dinamikus zenére, egy fán ülő pedig bekiabálja: „Hajnalodik a Calchaquí-völgyben!” Ezekkel a képekkel indul a fotóművész és a dokumentumfilmes fekete-fehér képi világú munkája, amely – a marketing ellenére – nem csupán Guada Gonza, a fiatal gaucha lány helytállását követi a férfias szakmában, de bemutatja egy kis létszámú gaucho közösség hétköznapjait is. Történeteikből az életük apró mozzanatait ismerjük meg, de maga a komplett alkotás, bár látásmódja epikus moziért kiált, felszínes dokumentumfilm marad. Mindehhez lenyűgöző képi világ és bátor zenék társulnak: argentin folk- és popdalok, illetve Devendra Banhart népzenei ihletésű számai.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!