Kiállítás

Feszt László: Kommunikáció

  • - dck -
  • 2012. szeptember 9.

Képzőművészet

Az önmagát elsősorban a zsidó közösségi élet helyszíneként definiáló, de minden érdeklődő számára nyitott Bálint Ház központi nagytermében 2003-tól rendeznek kiállításokat. A "galéria" profilja is inkább vegyesnek tekinthető (festészet, grafika, fotó), és - akárcsak egy művelődési házban - gyakran szerepelnek a kortárs művészeti szcénában inkább láthatatlan kiállítások. Itt rendezték meg a hajléktalan művészek első országos fesztiválját, a Cigány vagyok című kiállítást és számos jótékonysági árverésnek is helyet adtak: ebből következik, hogy a látogató egyformán belefuthat amatőr vagy professzionális alkotók munkáiba.

A több mint nyolcvanéves Feszt László az utóbbiak közé tartozik: a kolozsvári képzőművészeti főiskola grafika tanszékének egykori vezetője nemcsak egy helyi iskolát teremtett meg, hanem saját védjegyet is kialakított, amely az általa meghonosított kollográfián (a kollázs és a szeriográfia összekapcsolásán) alapul. A közel harminc darab beárazott grafika többsége a nyolcvanas/kilencvenes években készült, formai nyelvükre pedig az ősi jelek/szimbólumok használata és egyfajta dekorativizmus jellemző. Mintha az escheri mintázatok, ornamentális arabeszkek, spirálisan lüktető formák, afrikai totemek és mandalák találkoznának a boncasztalon. Kétségkívül egyedi és színes képi nyelv: a kanyargásokat, egymásba hurkolódó motívumokat, a mindenhol előbukkanó szemeket hoszszasan, bár különösebb megrázkódtatás nélkül lehet nézegetni. Az összhatást nagyban javítja a képekből áradó groteszk humor, például a kiállítás címét is adó mű egymás mellett elbeszélő, levélindát lehelő, oszloptestű és csigafejű alakpárjában. Azonban tagadhatatlan, hogy e művek - ahogy egy internetes galéria honlapján olvasható - "esküvőre, évfordulóra, gyermekáldás alkalmából" hasznos, dekoratív ajándéknak a legalkalmasabbak.

Bálint Ház, Bp. VI., Révay utca 16., nyitva szeptember 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.