Kiállítás

Tovább a nagy úton

Hagyomány és megújulás

Képzőművészet

Kölcsönkenyér visszajár: a tavaly Pekingben bemutatott Hungary Art (sic!) címen futó kiállításért cserébe megérkezett a hosszú alcímmel - Kínai művészet az ezredfordulón a Kínai Nemzeti Művészeti Múzeum válogatásában - ellátott, az utóbbi harmincnégy évben keletkezett művekre fókuszáló anyag.

Míg az "új kánonnak" is nevezett magyar válogatás (és benne az olyan kurrens témák, mint a csodaszarvas vagy a hátrafelé nyilazó lovas) a patrónus, Szőcs Géza és a Forrás Galéria vezetőjének ízlését tükrözte, a kínaiak a hivatalos akadémizmust prezentálják. Abban azonban mindkét kiállítás közös, hogy kevés közük van a kortárs képzőművészethez, bár a kínaiak két, nemzetközi szinten is jegyzett alkotóval színesítették az elborzasztó és sokszor egészen nyomasztó bemutatót. (A képeivel tavaly összesen 212 millió dollárt kereső Wu Guanzhong itt egy finom tájképpel, míg a 2003-ban a Ludwig Múzeumban bemutatott ChinArt kiállításon is szereplő Xu Jiang egy szokásos, madártávlatból ábrázolt, absztrakció felé hajló, urbanisztikai tárgyú festménnyel szerepel.)

Tény, hogy a kínai képzőművészet jelentős hátránnyal indult: a "kulturális forradalom" alatt bebörtönzött, internálótáborba zárt vagy kitelepített alkotók csak 1978-ban, a Teng Hsziao-ping által levezényelt nagy "váltás" után térhettek vissza a hivatásukhoz. Ráadásul a kultúrpolitika (a kiállításon is) láthatóan még mindig erős figyelmet fordít erre a területre, ellentétben a szabadjára engedett, Kína nagyhatalmi státuszát reprezentáló, a városok közötti múzeumépítési versengésből is hasznot húzó és kreatív megoldásokban sem szűkölködő építészettel. (A kínai építészet jelentőségét mutatja, hogy idén májusban az építészeti Nobel-díjnak megfelelő Pritzker-díjat éppen a hagyomány és modernizmus ötvözése miatt Wang Shu nyerte el.)

A kormányzati elhatározás nyomán létrejött kiállítás nálunk meglehetősen új jelenségnek számít - A Magyar Nemzeti Galéria eleste után, amikor az Alaptörvény apropóján Kerényi Imre művészettel kapcsolatos vízióival ismerkedhettünk meg (erről lásd: A Nemzeti Galéria elesett, Magyar Narancs 2012. január 12.), most a Szépművészetin a sor. A Múzeumnegyed volt kormánybiztosa, az okkupációt korábban elfogadó, de most finoman háttérbe vonuló és a felelősséget hárító igazgató, Baán László a múzeum ideiglenes kiállításaihoz mérten igen nagy helyet biztosított a százhúsz alkotásnak: két szekció az alagsori termekben található, míg az ideológiai szempontból korrekt, figuratív művek az első emeleten láthatóak.

A kiállítás megtekintését mindenképpen itt, az első emeleten, Az idő viszontagságai néven futó részlegben érdemes megkezdeni - már amennyiben a befogadó nem szenved szívbetegségben. A látvány ugyanis sokkoló: ekkora mennyiségben Magyarországon talán csak a hatvanas évek elején mutattak be ennyire "irányzatos" anyagot. Mintha időutazáson volnánk; a bejárathoz közel rögtön a nagy vezérrel, Teng Hsziao-pinggel találkozhatunk, aki viharos szélben állva, acélos tekintettel néz a jövőbe. A szocreál és a XIX. század végi orosz realizmus stílusjegyeit ötvöző festményen Csou En-laj vegyül el a munkások között, és szoborként ugyan, de a munkásruhát viselő Mao is jelen van. A hatást fokozza a bádogbögrét szorongató izmos bányász portréja és egy szuperhősként tetszelgő, lapátra támaszkodó férfiról készült festmény. (Sokatmondó, hogy sajátos időzavarba kerültek a sajtótájékoztató résztvevői is: a kínai múzeumi szakemberek beépített kérdezőt is alkalmaztak, aki meg-megbicsakolva, de azért felolvasta az előre megírt kérdéseket.) A megatárlat másik furcsa eleme, ahogyan a kiállított kínai művészek a nyugati tradícióhoz viszonyulnak. Felőlünk nézve nehezen átlátható, hogy forradalmi tettnek vagy alkalmazkodási kísérletnek tekintsük, ha egyes művészek tevékenysége kimerül a stílusgyakorlatokban, azaz abban, hogy miként lehet imitálni/adaptálni más (nyugati) művészek egyéni kézjegyét vagy formai megoldásait. Láthatunk például klaszszikus németalföldi portréra hajazó alkotást, hatalmas, a hiperrealizmus megoldásait alkalmazó portrét, a Delacroix-ra jellemző dinamikus kompozíciós séma átiratát, egy már-már hamis Boterót és egy id. Pieter Bruegel modorában megfestett kínai piacot. A kurátor, Yi E szerint egyes művek kritikusan viszonyulnak a "kínai valósághoz" - ezt példázzák talán az elveszett fiatalságon merengő alkotások, vagy azok a művek, amelyeken az amerikai kultúra térnyerése is megjelenik (kínai fiatalok angol szöveges pólóban). Persze van rendszerkritikus kínai kortárs művészet is (lásd ChinArt), továbbá a nyugati művészeti diskurzusba illeszkedő alkotók is, de ezen alkotók munkáit ne itt keressék!

Pihenésképpen érdemes A sokszínűség gyönyörködtet című résszel folytatni a tárlatnézést: itt ugyanis nincs semmi felkavaró, csak pár "imitátor mű" pettyezi a látványt, no, meg az unalom (és ezen még Wu Tong jól fényképezhető faszobrai, a Pekingi opera karakterei sem segítenek). A természet költészete részben viszont néhány jó alkotással is találkozhatunk - például Chen Jialing erotikus tusrajzával, és több, a tradicionális kínai tájfestészet meditatív vonulatába tartozó művel -, de még itt is átsüt, ha nem is a mesterségbeli tudás, inkább az invenció hiánya.

A kiállítás arra azért jó, hogy elmerengjünk a konzervatív kultúrpolitika és a művészet viszonyáról, és hogy pár percig örüljünk, hogy mi nem ebben élünk. De ha a Kínának szóló politikai pávatáncot nézzük, az a szorongató érzésünk támad, hogy itthon is vannak olyan, erős pozícióban lévő figurák, akik üdvözülten figyelnék, amint a magyar művészek a nagy, konzervatív és maximálisan ellenőrzött úton menetelnek.

Szépművészeti Múzeum, nyitva szeptember 9-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.