Kiállítás

Udvariassági látogatás

Victor Vasarely, Denise René és a geometrikus absztrakt művészet kalandja Magyarországon

  • Kürti Emese
  • 2012. szeptember 9.

Képzőművészet

A fókuszban elvileg és protokollárisan Vasarely áll, valamint az a szerep, amelyet a magyar művészet történetében egyedülálló külföldi karriert elérő művészként betölt. Ezt a sikert azonban nehezen érhette volna el, ha nincs a vele szerelmi és szakmai viszonyban is álló, energikus galerista, a néhány hete elhunyt Denise René, aki rendelkezett a helyi tőke előnyével, internacionális módon közelítette meg az absztrakt művészet jelenségét, és különleges helyet vívott ki galériájának a figurativitás iránt sokkal inkább fogékony párizsi környezetben.

A Champs-Élysées közelében, a rue La Boétie 124. szám alatt álló kétszáz négyzetméternyi helyiség különféle üzleti próbálkozásokat követően 1944-ben avanzsált galériává, vélhetőleg Vasarely és Denise René közös elképzelésének megfelelően. Vasarely társtulajdonosként vett részt a galéria profiljának kialakításában, de az infrastruktúra, vagyis az ingatlan Denise René selyemgyáros apjától származott, és a végső döntést sem Vasarely hozta meg - állítják a művészettörténeti források, Vasarely és Kassák levélváltására támaszkodva. Érdekes kérdés ugyanakkor, hogy a galéria stratégiájának kialakításában mekkora szerepet játszott Vasarely kelet-európai származása, amely nemcsak Magyarországról elszármazott művészek bemutatkozásával járt együtt, hanem abba a törekvésbe is belejátszhatott, hogy a hidegháborús politika résein keresztül az absztrakció nemzetköziségének kontinuitását közvetítsék. Az első kiállítás mindenesetre épp Vasarely rajzaiból és grafikai kompozícióiból nyílt meg július 13-án, ami jelzésértékű volt a galéria karakterét illetően: "Az összes ellentétes irányzat közül én a legmegkonstruáltabb, legkevésbé irodalmias és romantikus vonalat választottam" - fogalmazott Denise René magyarul is megjelent interjúkötetében. A cél az volt, hogy az École de Paris és a Bauhaus akkorra már klasszikussá vált művészeit a fiatal generációkkal párhuzamosan bemutatva a geometrikus absztrakció, illetve a kinetikus művészet magas presztízsű európai kiállítóhelyét hozzák létre. Ennek megfelelően először itt állított ki Franciaországban Joseph Albers és Piet Mondrian, valamint egy sor latin-amerikai és kelet-európai művész, 1964-ben pedig már a MoMával működtek együtt partnerként.

Ennek a sikeres szakmai és piaci működésnek a dokumentálását a Vasarely Múzeum azokkal a művekkel igyekszik elvégezni, amelyek több hullámban, Vasarely 1969-es műcsarnoki retrospektív kiállításával kezdődően kerültek - az ő és Denise René ajándékaiként - a Szépművészeti Múzeum tulajdonába. A névsor meglehetősen imponáló fele (Frantisek Kupka, Auguste Herbin, Sonia Delaunay, Jean Arp, Le Corbusier, Marcelle Cahn, Josef Albers, Alberto Magnelli) kiegészül a nagyközönség által kevésbé ismert, a hatvanas években működött alkotók geometrikus, op-artos műveivel. Figyelembe kell venni, hogy a Rákosi-korszakból megörökölt absztrakcióellenesség egészen a közép-kádári korszakig kitartott, vagyis ezek az ajándék művek nagymértékben hozzájárulhattak a műfaj magyarországi legitimációjához, és kétségkívül kontextust teremtettek az elhallgatott kassáki konstruktivizmus vagy akár a nyugati gyökerű, Bak-Nádler-féle absztrakció számára. Teoretikusan tehát el kell ismernünk a Denise René Galéria és Victor Vasarely gesztusának jelentőségét, a művek önmagában álló minősége azonban más kérdés: a középszerűségtől az egészen kínosig (mint a finoman "elrejtett" Olle Baertling-mű horrorisztikus színei) terjed. Pusztán a művekre alapozva nehéz átélni a párizsi galéria internacionális jelentőségét, ezért valószínűleg jobban tesszük, ha a precíz falszövegek által megteremtett fantáziatérben működtetjük a róla kialakított elképzeléseinket.

A szövegekből ugyanis kirajzolódik a hatvanas évek kultúrpolitikájának egyik legérdekesebb története, amelynek középpontjában a passzivitásba kényszerült Kassák Lajos, az aczéli apparátus és a párizsi galéria hármasa áll. 1959-ben a Franciaországba emigrált művészek és teoretikusok egy csoportja kezdeményezte Kassák nyugat-európai bemutatkozását, amelyhez kézenfekvő helyszínnek tűnt a Vasarely-érdekeltségű kiállítóhely. Megkezdődtek az előkészítő tárgyalások, amelyeket a mester-tanítvány viszonyba szívesen beleilleszkedő (és ettől némi szakmai előnyt remélő) Vasarely vezetett. 1960-ban valóban megnyílt Kassák Lajos kiállítása, de őt magát nem, csak a műveit engedték ki a hatóságok. Talán az esemény jelentőségét is hangsúlyozandó a Kassák-kiállítás kronológiáját dokumentáló iratok és felvételek a kiállítás bejáratánál elhelyezett monitoron tekinthetők meg, így viszont kissé elveszítik a kapcsolatot a térben elhelyezett valóságos dokumentumokkal. A következetesen "katalógusnak" nevezett - néhány oldalas - párizsi leporelló egy példányát elhelyezték a tárlóban, benne Arp, Seuphor és Pogány Ö. Gábor, a Magyar Nemzeti Galéria igazgatója szövegével. Jelentőségét - retrospektíve legalább - jobb, ha nem becsüljük sem túl, sem alá.

Kissé gesztusértékűre sikerült a Vasarely Múzeum kiállítása, mint afféle udvariassági látogatás. Az évforduló alkalmából talán ez az egyetlen epizód, a Kassák-kiállítás elegendő lett volna ahhoz, hogy közelebb férkőzhessünk Victor Vasarely szerepéhez a valóban komoly tényezővé vált Denise René Galéria történetében, illetve hogy a kurátor, Imre Györgyi által korábban föltárt levelezésből vizuálisan is rekonstruáljuk a saját karrierszempontok, illetve a nagyvonalúbb, kultúraközi kapcsolatok stratégiájának elemeit. Művekért viszont átmehetünk a másik időszaki kiállítás termeibe: nem az ajándékból, de van egy szép Rodcsenko és Goncsarova.

Vasarely Múzeum, Bp. III., Szentlélek tér 6. Nyitva szeptember 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.