Kiállítás

Fokról fokra tűnik el

Vera Molnar: Machine Imaginaire

  • Áfra János
  • 2020. szeptember 6.

Képzőművészet

Ma már magától értetődő, hogy a számítógép és az algoritmusok a művészet eszközévé tehetők, de a 96 éves Vera Molnar az elsők közt ismerte fel az ebben rejlő lehetőséget. A kezdeti értetlenség ellenére idővel az egyik legnagyobb hatású, legjobban értékesíthető magyar művésszé vált, akinek a munkásságát választott hazájában, Franciaországban is nagyra tartják. A debreceni MODEM Machine Imaginaire című kiállítása, ha nem is a kezdetektől, de méltó módon mutatja be ezt a progresszív szemléletben, mégis organikusan bontakozó életművet.

Vera Molnar már a Magyar Képzőművészeti Főiskola hallgatójaként is kísérletezett az absztrakt, geometrikus festészettel, aztán 1947-ben ösztöndíjjal Olaszországba ment, majd előbb egy rövid időre szóló vízumot szerzett Franciaországba, hogy aztán férjével, a szintén művész – de később egyre inkább a vizuális percepció számítógépes kutatására koncentráló – François Molnarral végleg emigráljanak. Az anyaországi művészközegben emiatt sem vált ismertté a munkássága, és tevékenysége annak ellenére is későn fejtette ki hatását a következő generációk tagjaira, hogy sokan a számítógépes grafika legnagyobb úttörőjének tartják. A budapesti Vasarely Múzeum közelmúltbeli, épp a karantén elrendelése előtt bezárt, Kód és algoritmus – Hommage à Vera Molnar című tárlata viszont túlnyomórészt hazai pályatársak generatív műveivel tisztelgett úttörő életműve előtt. Ezzel párhuzamosan a Kiscelli Múzeum oratóriumában kapott helyet a Rendetlenség a rendben – Vera Molnar művészete, amelynek képanyagával a MODEM új kiállítása jelentős átfedésben van. Ám Debrecenben a Szöllősi-Nagy–Nemes Gyűjtemény mellett Antal Péter, Rechnitzer János és az egri Kepes Intézet kollekciójából is megtekinthetők darabok, illetve a gyűjtők egy-egy rövid videóban felidézik a művésszel kapcsolatos élményeiket, elemzik a számukra fontos képeket is, támpontokat adva az értelmezéshez.

Az előző, budapesti kiállítás után különösen szembeötlő volt, mennyivel jobban illeszkednek ezek az analitikus munkák a MODEM letisztult, átstrukturálható tereibe – az összhatásában fekete-fehér dominanciájú anyagot a szürke falak ízlésesen fogják egybe. Elegáns megoldás továbbá, hogy a bejárattal szemben lévő falfelületen a kiállításon szereplő Transzformáció 15 (1975) című akrilkép részlete tűnik fel nagyméretű, kézzel festett reprodukcióként.

Ahogy a legutóbbi Vera Molnar-tárlatot, úgy ezt az összeállítást sem a kronológia elve szervezi, és az anyagot nem osztották fel élesen elkülöníthető szekciókra, viszont helyenként – hol a képekkel egy síkban, hol nagyobb méretben azok fölé komponálva – a művésztől származó idézetek jelennek meg a falakon, felhíva a figyelmet néhány fontos összefüggésre.

Körülbelül száz mű kapott helyet a térben, mégsem beszélhetünk életmű-kiállításról, hiszen hiányoznak Molnár korai, az első (1960-as, zürichi) csoportos kiállítás előtti munkái. Míg a Kiscelli Múzeumban egy egészen korai absztrakt festmény, a Kompozíció (1951) is látható volt, addig a MODEM kiállításának legrégebbi darabjai a 400 kék négyzet ’A’ és ’B’ (1966) című olajfestmények, valamint a Megszakítások No 1 (1968) című tintarajz. Előbbiek esetén a kék különböző árnyalataiban váltakozó négyzetek teremtette ritmus, utóbbinál pedig az egyforma hosszúságú, egymást metsző egyenes vonalak sűrűsödési és ritkulási pontjai szervezik a figyelmet.

A kiállítás címeként megjelenő Machine Imaginaire Vera Molnar azon 1959-ben kidolgozott módszerére utal, amellyel a képi ábrázolást szisztematikusan vizsgálva, képzelt programok logikájára épülő sorozatokat kezdett készíteni. 1968-tól aztán ténylegesen is bevonta az alkotásba a számítógépet, viszont a generált darabok közötti szelekció esélyét fenntartva meg akarta tartani azt „tökéletes szerszám” minőségében (lásd: Molnár Vera: Képkönyv – elektronikus számítógépen = Új képkorszak határán – A számítógépes grafika és animáció kezdetei Magyarországon, szerk. Peternák Miklós, Bp., Számalk, 1989, 36.). Újabb lépés volt az 1970-es évek közepétől a Molnart program, a kódolt véletlen alkalmazása. Ez a kiszámíthatóságot oldó változó sajátszerű vizuális megoldásnak bizonyult, amely tetten érhető például az új eljárásra már címével rámutató 1% rendetlenségben (1974) is. (Ebben az időszakban, 1976-ban rendezték meg Londonban a művész első önálló kiállítását.)

A MODEM-ben megfigyelhető, hogy Vera Molnar valójában nem fordult el véglegesen a manuális technikáktól, sőt, a számítógép generálta giccs 90-es évekbeli elterjedésével egyre inkább visszatért a machine imaginaire alkalmazásához. A már a 80-as években készített Anyám levelei sorozatnak is vannak egyedi és sokszorosított grafikai variációi. A vitrinben néhány szitanyomatot szemlélhetünk meg (1990), amelyek szorosabban kapcsolódnak a művész anyjának Magyarországról küldött leveleire jellemző gótikus, a sorvégek felé pedig kuszábbá váló betűk összhatásához, de a falon két csapongóbb generált grafika (1988) is feltűnik – szemléltetve a kézírás és a firkaszerű képek szoros vizuális kapcsolatát.

Bár Vera Molnar a kézírás szimulációit a „könnyen érthető” tartományban tett „kirándulás”-nak tekintette (lásd: A kerékbe tört négyzet – Molnár Verával beszélget Vámos Éva, Balkon, 1995/3, 15.), valójában műveinek címadásával és a mozgósított formákkal is rendre kijelöl személyes és szakmai vonatkozási pontokat, amelyek segítik az értelmezést. Ezt jelzik például a Dürer (leginkább a Melankólián [1514] látható bűvös négyzete), Cézanne (leginkább a Sainte-Victoire-hegyről készült analitikus képei) és Klee (a felületet képmezőkre bontó absztrakciója) által inspirált művek címei. Mindhárom kutatói igénnyel dolgozó alkotó nagy hatással volt Vera Molnar művészeti gyakorlatára. Az Albrecht Dürer-metamorfózisok (1994–2017) című lézermetszet fázisképein például a reneszánsz mester szignója alakul át Molnar monogramjává, a hagyományfolytonosságot hangsúlyozva így egy időtálló alumíniumötvözet csillogó felületén.

A VM monogram (1990) esetén is a cím irányítja a befogadást, így minősülnek át az akrilfestmény szabálytalanul elrendezett, egymásba érő fekete téglalapjai vonalakká, és az egyik „vonal” betűszárként a művész nevének kezdőbetűivé. A láthatótól az olvashatóig 1–36 (2007) című, nagyszabású monokróm szitanyomat-sorozat is hasonló optikai játékra hív. Négy sorba rendezett képei elsőre egy folyamatábra részeinek tűnnek: balról jobbra haladva egyre kevésbé vehetők ki az egyébként is összecsúsztatott, a betűvastagság változása miatt egyre sűrűbben rétegzett, így absztrakt felületté váló szöveges elemek, amelyek a jobb szélre eső képeken már majdnem egészen beborítják az alapot. Az átalakulás és a felcserélés – például a fekete és a fehér, a szövegszerű és a képszerű – dinamikája uralja ezt a kompozíciót, amelynek darabjait közelről szemlélve felismerhetővé válik, hogy a képeken valójában az ismétlődő szerzői név fokról fokra tűnik el.

MODEM, Debrecen, nyitva: október 4-ig. Kurátor: Süli-Zakar Szabolcs.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.