Képzőművészet

Lehetne egy mindenkinek

Gorka Géza-kiállítás a Kieselbach Galériában

Képzőművészet

A 20. századi hazai iparművészettel foglalkozó kötetekben rendszerint megelégszenek azzal az általános és egyszerűsítő összefoglalással, mely szerint a modern magyar kerámia­művészetet a nagy triász – Gádor István, Kovács Margit, Gorka Géza – munkássága alapozta meg, holott a korszak tárgykultúrája, azon belül is kerámiaművészete jóval összetettebb kapcsolódásokat, sokkalta több ismert vagy kevésbé ismert szereplőt, szövevényes történelmi, szociokulturális, gazdasági és politikai tartalmakat hordoz magában.

A Kieselbach Galériában július közepén nyílt Gorka Géza (1894–1971) oeuvre-kiállítás és a galéria kiadásában megjelent, monstre album esetében e szálak szerencsésen összekapcsolódtak.

A kiállított tárgyak Chovanecz Balázs több mint ezer darabot számláló szegedi kollekciójából érkeztek. Az antikvárius és régiségkereskedő Chovanecz a most megjelent monográfia előszavában feltárja a Gorka-kerámiák másfél évtizedet átfogó gyűjtésének történetét, melyből kiderül, hogy az első találkozást népi és habán kerámiákat gyűjtő édesapjának köszönheti, aki egy-egy ígéretes darab láttán sokszor csalódottan állt el a vásárlástól, ráismerve a kézműves habánok stílusában, ónmázas fajansztechnikával készült tárgyon Gorka Géza jelzésére: az egyenlő szárú háromszög csúcsai köré rendezett G, N, és V betűkre.

A tárlat kurátorának, Rieder Gábornak sikerült friss és mai kontextusba helyeznie a döntően 1924 és 1968 között készült alkotásokat. A galéria legnagyobb terét Gorkának az 1920-as évek második felétől az 1930-as évek végéig gyártott, art deco stílusú dísz- és használati kerámiái uralják. A fekete falakról és a középen elhelyezett hosszú, medenceszerűen kialakított, sötétszürke alapból szinte kiugranak a szorosan egymás mellé sorolt színpompás tárgyak. Gorka a korabeli ízlést és igényeket felismerve, egyszerre egzotikus és archaizáló, dekadens és népies edényeket, vázákat, hamutartókat, figurális kisplasztikákat készített, felületükön a német Bidtel cég katalógusmázainak repedéshálóival. Ez a látványos installáció önmagában is reprezentálja Gorka meghatározó stílusjegyeit: a formai és funkcionális egységet, ami mindig egyedi karakterrel és mesterségbeli virtuozitással párosult.

A tárlat ezen felül szemezget Gorka alkotói korszakaiból. Látjuk a többször is elővett habán stílusban készült kerámiákat egy ötszintes favitrinben; a mindig kiszámítható eredményt produkáló katalógusmázak elhagyása után születő, saját mázkísérleteit az album darabjaiból épített, lépcsőzetes, mobil posztamensen; az irizáló fényű, fémlüszterekkel fedett, ritka tárgyait keleti hatású, feketére lakkozott, légies szekrényen; a Zsolnay-gyár magastüzű alapanyagaiból és mázaival készült munkáit egy ék alakú, tükrös installáción. A rövid losonci háziipari kitérőjének pasztellszínű eredményei pedig lebegő polcokon kapnak helyet. S megtaláljuk a szocialista realizmus kényszeredett évei után a formákkal és felületekkel megtörhetetlenül kísérletező Gorkát is. Az 1955 után keletkezett aszimmetrikus, organikus, modern formájú tárgyak, a soknyakú bendővázák, kolompokat idéző kaspók és a stilizált állatfigurák (amelyek egyediségét a kelet-ázsiai eredetű, craquele mázak, a fortyogó láva és a dunai kavicsok ihlették), többszínű, repesztett, ugrasztott, rücskös faktúrák rangjukhoz méltó helyet kaptak a farönkökből emelt trónusokon.

Szabó Lilla művészettörténész jegyzi a Gorkáról megjelent eddigi legátfogóbb monográfiát, amely körültekintő részletességgel és az összefüggéseit feltárva ismerteti Gorka Mezőtúrról, Badár Balázs fazekasmester műhelyéből induló, folyamatosan megújuló pályáját a nemzetközi, majd a „némaság évtizede” után következő hazai sikereitől egészen a kései, 1968-ban bemutatott üvegkerámia anyagáig. A szerző kiemeli, hogy Gorka nem csupán keramikus, tervező és kivitelező, a kisszériás előállítást többször, több helyszínen megszervező és irányító alkotó, hanem kiváló pénzügyi és kommunikációs érzékkel bíró menedzser is volt, aki mindig időben és gyorsan ismerte fel a változó igényeket, a politika által determinált korszellem elvárásait. A fotókkal gazdagon illusztrált és pontosan adatolt tárgyjegyzékből talán csak a kerámiatechnológia bővebb ismertetését hiányolhatjuk.

A nagy ívű tanulmányból a tárlaton inkább a megkapó és fordulatos mozzanatokat emelték ki, úgymint az 1945-ben a szovjet katonák elfoglalta nógrádverőcei villában tartott „agyaggalamb-lövészetet”, „a magyar Picasso” anekdotát, az Iparművészeti Vállalattal kötött kooperáció nyomán keltezhető „mindenkinek van egy Gorkája” szlogent vagy a „zöld szamár” esetét. Utóbbiban a neoklasszicista szobrász, Szentgyörgyi István bírálta Gorka háromlábú, stilizált szamártestű díszedényét, amire Gorka sommásan úgy reagált: „Ez nem szamár, ez kerámia!”

A kiállítás és az album nyomán remélhetően nem csupán a gyűjtők és műkereskedők figyelme irányul újra Gorka Gézára és a 20. századi magyar kerámia más képviselőre, hanem a kerámiával foglalkozó fiatal alkotók számára is követendő példát állít Gorka szemlélete, és talán az állami kultúratámogatók figyelmét is felhívja az életművét keretbe foglaló, verőcei otthonára és műhelyére, az 1972-től emlékmúzeummá alakított, ma a város kezelésében tengődő Gorka Géza Kerámiamúzeumra.

A kiállítás nyitva augusztus 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.