Garázs

  • Németh Róbert
  • 2003. május 15.

Képzőművészet

Az a zenekedvelő, aki nem vette észre, hogy az elmúlt két évben kisebb revolúció zajlott le a transzatlanti gitárzenében, az vagy süket, vagy egyszerűen fölébe emelkedik a folyvást változó zenei színtérnek, és legyint egy jóízűt. Ez utóbbi nem helyes hozzáállás. Hiszen az említett időszakban a "primitív" gitárrockban utazó vagy a new wave világát idéző zenekarok tucatjai emelkedtek a felszínre.

Az a zenekedvelő, aki nem vette észre, hogy az elmúlt két évben kisebb revolúció zajlott le a transzatlanti gitárzenében, az vagy süket, vagy egyszerűen fölébe emelkedik a folyvást változó zenei színtérnek, és legyint egy jóízűt. Ez utóbbi nem helyes hozzáállás. Hiszen az említett időszakban a "primitív" gitárrockban utazó vagy a new wave világát idéző zenekarok tucatjai emelkedtek a felszínre.Hogy e jelenség az "under-groundból", a klubokból vagy éppen a multinacionális lemezkiadók irodáiból indult-e el, azt nem tudhatjuk, de nem is kell tudnunk, hiszen a rakenroll nagy hullámai mindig alulról indulnak, hogy aztán a kiadók bizniszmenjei megszagolják a friss bukét, és rátenyereljenek az alakuló trendre. Így van ez Elvis Presley óta - így volt a punk, a hip-hop és a grunge esetében is, úgyhogy kár fanyalogni, kedves fanyalgók. Lássuk inkább a kulmináló színtér legfontosabb szereplőinek mini arcképcsarnokát.

n The Strokes Kezdjük az elején. Érdemes leszögezni, hogy a "new rock" vagy "new garage rock" néven emlegetett színtér legtöbb zenekarának neve a "The" szócskával indul, és az "s" raggal végződik, ami minimum vicces. A New York-i The Strokes azonban nemcsak ebben az értelemben alapító atya és iránymutató, hanem az övé a hetvenes évek CBGB´s-soundját - a Ramonest, a Televisiont és a Blondie-t meg a korábbi Velvet Undergroundot - idéző slágeresen csupasz és csupaszon primitív hangzás, melyet a debütáló Is This It című nagylemezen hallhatunk. És övé - ugyancsak a New York-i art-punk korából - a farmeres-inges-pólós-zakós-tornacipős-loboncos hajú imázs is. Ez így együtt: "sound and vision", már éppen egy trendnyi információ.

n Black Rebel Motorcycle Club Ez a San Franciscóban alakult, de mostanság többnyire Londonban alkotó zenekar is az egyik első fecske volt a terepen. 2000-ben még Elements néven jelent meg első albuma (cím nélkül), egyszerre keltve életre a Stooges/MC5-féle amerikai garázsrockot, a The Jesus and Mary Chain pszichedelikus zajrengetegét és a kilencvenes évek kezdetén alkozó angol noisy-pop zenekarok fátyolos hangörvényeit.

n The White Stripes A mezőny talán legszerethetőbb és per pillanat legsikeresebb együttese. A nyers rhythm and blues és country alapú gitárzenében utazó The White Stripes egy duót takar, benne Maggie White - akinél vonzóbban-primitívebben doboló csaj Moe Tucker óta nem volt - és Jack White gitáros-énekes, akit meg a New Musical Express tavaly a legtrendibb csávónak választott. Basszusgitáros nincs. Három éve futottak be a White Blood Cells albummal, az idei Elephant már a toplisták tetején trónol.

n The Vines A történet tinisztárjai. A Kurt Cobainre emlékeztető, zabolázhatatlan, balhés és excentrikus Craig Nichols gitáros-énekes vezette ausztrál társaság tavaly az év egyik legzseniálisabb debütáló albumát hozta össze Highly Evolved címmel. Egyszerre hallhatjuk rajta a Beatlest és a Nirvanát meg mondjuk a Super-grasst. Idén új anyag várható, úgyhogy izgulhatunk, megugorják-e a magasra tolt mércét. Craig Nicholsból egyébként kólafiút akartak rittyenteni legutóbb, amitől úgy kiakadt, hogy azóta semmilyen barna lét nem iszik.

n The Hives A svéd vonal. Az International Noise Conspiracy-Hellacopters-Gluecifer rokonság hasonlóan zajos, ám poposabb és (a leg)népszerűbb reprezentánsa. A hiperaktív Howlin´ Pelle Almqvist vezette, a Stoogest és Rolling Stonest - utóbbit turbóváltozatban - recikláló ötös még 1993-ban alakult, és pár lemezt is kiadott, mire utolérte a hátulról előző trend. Majd a 2000-es Veni, Vidi, Vicious című album után az angol indie-megfejtő Alan McGee alapította Poptones kiadóhoz szerződött (ahová utóbb Courtney Love is).

n The Datsuns A színtér gyökérrockfelelősei. Ez az új-zélandi zenekar nem kifejezetten a poszt-punkra vagy a new wave-re hajaz, sokkal inkább az AC/DC-t, a Free- és Deep Purple-féle hard rockot, továbbá az MC5-ot és a Ramonest idézi. Első albuma tavaly cím nélkül jött ki - ultimátus röfögés.

n The Libertines Az angol zenei média aktuális hőse, melyet a túlzásokra mindig kapható újságírók rögtön kineveztek az angol könnyűzene megmentőjének. Ettől függetlenül elég jók, sőt: sok mindent tudnak, ami az elmúlt negyven esztendő gitárzenéiben izgalmas volt - Beatles-, The Who-, The Jam-, Clash- és Sex Pistols, továbbá Smiths-hatások egymás hegyén-hátán. A múlt évben debütáltak, Up The Bracket címmel.

n The Interpol A sötét zsaruk. Az uras-elegáns-zakós New York-i Interpol jól tagadja amerikai mivoltát - sokkal inkább a nyolcvanas évek Angliáját, a Joy Divisiont, a Bauhaust, a Gang Of Fourt, a korai Cure-t, néhol a The Smithst juttatja eszünkbe. De ez nem baj, csak ne merüljön alább a tavalyi Turn On The Bright Light szintje.

n The Coral Nem feltétlenül kapcsolódik az "s végű zenekarok" trendjéhez, de kortárs mivolta és instant zsenialitása miatt szót kell ejtenünk a The Coralról (meg egyébként is, ki írna róluk Magyarországon). Ez a liverpooli zenekar a város neopszichedelikus, Cosmic Scouse névre keresztelt színterét képviseli (melybe még olyan kiságyúk tartoznak, mint a Bandits vagy a Zutons). Tizennyolc-húsz éves gyerekek, akik energikus, szellemes és fordulatokban gazdag zenéjükkel a Captain Beefheartot, a Love-ot, a Doorst s a helyi ősöket, a Bunnyment és a Teardrop Explodest támasztják fel. S amit tavaly (cím nélkül) megjelentettek, az az utóbbi évek egyik legemlékezetesebb produkciójának bizonyult.

n Yeah Yeah Yeahs Már a nevük miatt is itt a helyük. Két úr és egy hölgy: egy dobos csávó, egy gitáros faszi és egy üvöltő dervisasszony, Karen O (a White Stripeshoz hasonlóan basszusgitár nélkül) - az egyik legsúlyosabb kártya a pakliban. A New York-i Yeah Yeah Yeahs stílszerűen ugyancsak a városi pre-punk/art-punk hagyományokra építette a kupacát, de zenéjében visszahallhatjuk a radikális Riot Grrrl csajrock bandák (L7, Babes In Toyland), továbbá a John Spencer Blues Explosion vagy a Boss Hog büntetőbanda hangjait is.

n Hot Hot Heat S hogy tovább tágítsuk a földrajzi spektrumot, végezetül itt egy kanadai kombó, mely az egyik legfrissebb-ízletesebb hús a szaküzletben. A Hot Hot Heat egy újabb retroízt csempész a lejátszóba: Make Up The Breakdown című debütalbumán mintha konkrétan a nyolcvanas évek kezdetének agyas újhullámát, a korai Joe Jacksont és az XTC-t hallanánk. Nyikorgó orgonák, feszes tempók, tőrőlmetszett tökös popslágerek. Az idei eresztés egyik sikervárományosa.

Németh Róbert

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.