Kiállítás

Hamvadó cigarettavég

Kettős játszma

Képzőművészet

Ilyen az, amikor a kritikus az elvárásai csapdájába esik: a csoportos kiállítás címe miatt mentem el az Inda Galéria kiállítására. Persze nem feltétlenül a "rafinált cselekményszövésű" mexikói szappanoperára, eufemisztikusan: telenovellára gondoltam.

(Amiben, ha valaki nem tudná, Bruno a főgonosz. Bruno "Alejandro iránti gyűlölete nem ismer határokat", "bosszúja végrehajtásához felhasználja María Josét". Maríát "azzal zsarolja, hogy ha elárulja tervét", a nő "és családja börtönbe kerül. Közben María és Alejandro között szerelem szövődik". És így tovább, egészen a 90. részig.) Nem is feltétlenül a 2012-es angol-ír, egy beépített informátorról szóló thrillerre (aminek persze az eredeti címe Shadow Dancer volt), bár ennek témája már közelebb állt az elképzeléseimhez: akár a kémek vagy egyes politikusok, akik két (nagy "játékos" esetében több), egymással merőben ellentétes, de a külvilág felé hihetőnek tűnő képet sugallnak magukról. Olyan csalásra, megtévesztésre vagy rétegelt igazságokra vágytam, amelyek a figyelmes néző előtt felfedik magukat. Valamiféle humoros, könnyed, de némiképp kódolt játékosságra számítottam. Tévedtem.

Amennyire a kiállításhoz írt, Muladi Brigitta által jegyzett és általánosságoktól sem tartózkodó szövegből kiderül, a kötelező és normatív esztétikai megszűnésével, a "bármilyen szabadság" korában "a képzőművészet napi tevékenységként létezik, és a művészek dolgoznak". Hihetetlen. Ezért "elsősorban a külvilág és a belül zajló események ellentmondásaira, annak felfoghatatlanságára vagy megfogalmazhatóságára kérdezünk rá". Ha nagyon akarjuk, persze néhány mű belefér ebbe a kategóriába. Ilyen Csáky Marianne fotónyomata (Ostende), amelyben egyik, már meghalt családtagja, egészen pontosan a nevére utaló, hatalmas betű álldogál egy városi környezetben, vagy az a videó, amelyben Koronczi Endre fel-felugráló fejebúbja bukkan fel különféle helyszíneken (Én is itt vagyok). Ezzel az erővel a kiállítás címe akár Hamvadó cigarettavég is lehetett volna: ebből könnyen dekódolhatók olyan olvasatok, mint az idő múlása, a lét elviselhetetlen kicsinyessége, a környezetszennyezés, az esendőség, a törékenység, nagy szavakkal az élet és a halál. Ráadásul Szabó Ádám egyik szobrán valóban találkozhatunk a tárggyal, amint a füstjéből egy szellemalak formálódik (Szerelem).

A tizenegy művészt felvonultató kiállítás célja alighanem az lehetett, hogy az egyes művészekre specializálódott gyűjtőknek bemutassa a galériához tartozó más művészek munkáit is. (Megjegyzem, nem mindegyik kortárs kereskedelmi galéria követi ezt a gyakorlatot, bár a többség igen.) A kiállítás "témája", a külvilág és a belső élmények kölcsönhatása pedig arra utal, hogy a galéria nem "absztrakt", hanem "figuratív" művészeket futtat (hogy ezekkel a már túlhaladott, de azért értelmezhető fogalmakkal operáljak).

A kiállítás mindezek ellenére jól megrendezett: a művek nemcsak önmagukat prezentálják, hanem kölcsönhatásba lépnek egymással. Ilyen szép egység például a nagyszobában kialakított ötszög. (Mint más galériák esetében, itt is egy lakást alakítottak át.) Csontó Lajos bakelitlemezt imitáló üvegre festett felirata (Lonely planet) szépen rezonál Koronczi művével (az önnön jelentéktelenségét viccel és korlátozott jelenléttel megerősítő idétlen turistával) és Ravasz András fotójával, melyen egy analóg magnókazetta látható a következő felirattal: Teach me the meaning of life (Taníts meg az élet értelmére). Ebben a térben látható Szemző Zsófi kedvesen "egyszerű" interaktív installációja (Milyen messze van Makó Jeruzsálemtől), melybe a felugró városok (bár nem világos, hogy légvonalban vagy földi útvonalban mért) becsült távolságát írhatjuk be - ezzel is tesztelve (az internet korában immár tökéletesen felesleges) földrajzi tudásunkat. Ugyanitt találkozhatunk El-Hassan Róza rajzaival is. Érdekes, hogy a szíriai származású művész (aki maga is részt vett a szíriai eseményekben, s aki nagyon sok érdekes momentumot ismer a témában) mennyire visszafogottan, sőt szinte alig láthatóan reflektál a témára. Ha nem olvasnánk a művek címeit, talán sosem jönnénk rá az összefüggésre: akkor máshogy vagy sosem érthetnénk a szép és mélyen megélt emlékműnek tűnő rajzot (Szíria térképe - nyakláncterv).

Némely munkát az elmúlás és a szemét témája köt össze. Ilyen Jovián György (egyébként Csáky munkájával szemben elhelyezett) műve, melyen (ha minden igaz) a buja természet és a hulladékkupacok találkoznak. Vagy Kamen Sztojanov C-printje (Szinkronizáció), ahol a művész egy autópálya melletti reklámrácsozatra felszerelt függőágyban üldögél: megjegyzem, a reményvesztettség érzetét némiképpen felülírja a fotó komponáltsága.

A kiállítás egyik érdekessége a korábban festőként ismert Czene Márta fotósorozata. Tűpontos natura morták, étkezési hulladékból (csontokból, gyümölcshéjakból) összeállított csendéletek - reklámfotós stílusban, szépen bevilágítva. A másik Szabó Ádám Pálya című installációja, melyben az autó hátsó részét imitáló felületeken a rendszámtábla helyébe az MMA és NKA feliratok kerültek. A változó hatalmi struktúrát vállalati flottaként prezentáló mű lehangoló képet fest a mai magyar valóságról. Ez a helyzet legalább annyira kiábrándító, mint a sarki bolt helyett elzarándokolni a nemzeti dohányboltba.

Inda Galéria, Bp. VI., Király u. 34., II. 4., nyitva július 18-ig, bejelentkezéssel szeptember 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.