Kiállítás

Házak ürügyén

Építészeten innen és túl - Ekler Dezső-kiállítás

  • Götz Eszter
  • 2013. november 23.

Képzőművészet

Életmű-kiállítást rendezett Ekler Dezső építész munkáiból az egri Kepes Központ. Nem kérdés, hogy a vizuális művészetek és a tudomány miért éppen egy jelentős, nemzetközi viszonylatban is ismert építész pályáján találkoznak. Mégis, egy ma is élő építész életműtárlata, ami ráadásul bő három hónapig látogatható, itt és így, némi magyarázatot kíván.

Ez ugyanis Magyarországon nem divat. Az építészet nem szerves része a kultúrának. Sem a kortársak, sem az elődök pályája nem ért annyit ennek az országnak immár fél évszázada, hogy önálló múzeumot kapjon. Nemrég zárult le a Múzeumi Negyed elhelyezési ötletpályázata, a kormányzati elképzelés értelmében az egyik épület építészeti múzeumként szolgálhat - ha semmi nem jön közbe. A feltételes mód minimum 2018-ig lesz érvényben, amikor is a leendő múzeumok megnyitnának. Nagyjából belátható, mi lesz addig: semmi. Kiállítóhely eddig sem volt, az N&n Galéria megszűnt, csupán az Építészek Házának szerény méretű Kós Károly-terme, a FUGA és a - szakmaetikai megfontolásokból, majdhogynem önkéntes munkával működtetett - HAP Galéria mutat be szívós rendszerességgel építészeti kiállításokat. Teljes kortárs életműveket azonban ezek sem. (Meglepő módon az utóbbi években a dabasi Trafik Kör vállalt ilyen feladatot.) A 2009-es organikus építészeti kiállítás az Iparművészeti Múzeumban igazán ritka jelenség volt, egy világhírre jutott, sajátosan magyar építészeti iskola húsz évét összegezte a megfelelő időben, a megfelelő helyen. De a kevés kivételen túl sem alkalmas kiállítótér, sem a folyamatosságot garantáló intézmény nincs, így nem ördöngösség megjósolni, hogy az építészet mint művészet, mint a nagyközönség számára el- és megérthető jelenség a következő években is csupán "ágyrajáró" lesz. Ez nagyjából megfelel annak az állapotnak, ami nálunk a vizuális kultúrát jellemzi mind az oktatásban, mind az általános műveltségben vagy a közmédiában - utóbbiból az építészet néhány éve már majdnem teljesen hiányzik.

A Kepes Központ létrejötte más megvilágításba helyezi a kérdést. Egyfelől hangsúlyos nyitás, hiszen a másfél éve megnyílt reprezentatív kiállítóhely eddig nem foglalkozott az építészettel, holott a profiljába szépen illeszkedik: művészet és mesterség, művészet és tudomány határterületén mozog. Másfelől azt jelzi, hogy ha Budapest nem fogad be ilyen bemutatókat, más nagyváros még megteheti. A Kepes Központ ezzel a debreceni Modemhez hasonló irányt választott, bevonta az építészetet a kortárs művészetbe, párbeszédbe helyezte a közönséggel.

Ekler Dezső építészete különösen alkalmas is erre a párbeszédre, sőt, Széplaky Gerda kurátor koncepciója nyomán folyamatosan párbeszédre hív. A kiállításon fotók, rajzok, makettek és lírai hangulatú filmetűdök jelenítik meg az életmű egy-egy kulcsfontosságú állomását, a Makovecz-iskola építészeinek még közösen tervezett darabjaitól a hamarosan elkészülő Somló-hegyi borászatig. Több mint harminc év munkáiból láthatunk itt merítést: családi házakat és iskolákat, üzletházat és borfeldolgozót, tánccsűrt és templomot, irodaépületet és egyetemet. A házak némelyikéhez leírás is társul, mások csak a kép erejével vannak jelen. De a kiállítás mégsem erről szól. A munkák inkább ráhangolódást, érzékletes hátteret adnak annak a gondolatvilágnak, amely Ekler szakmagyakorlását, házait és írásait, nyilatkozatait és rajzait évtizedek óta vezeti.

Indulása az organikus építészeti iskolához köti, Makovecz volt a mestere, de Ekler nem egyféle stílusként kezeli ezt az örökséget, hanem belehelyezi az építészeti nagyításról alkotott vezérelvébe. A nagyítás jelentőségéről alkotott gondolatait Ekler széles körből merítette: építészettörténeti elemzései, a Makovecz-féle formavilág szellemi háttere és hatásmechanizmusa, Aldo Rossi és Steven Holl gondolkodásmódja, a hagyományos népi tárgykultúra vizsgálata mind ott vannak abban az eszmében, hogy a házak egy-egy test, tárgy, természeti képződmény felnagyított másai. A kiállításon ötletes módon elhelyezett videókon Ekler sokat beszél erről, de ha nem tenné, akkor is értené a látogató, miről van szó. Hiszen a középső átriumot szinte betöltő, hatalmas, hófehér építményben könnyű felismerni a Somló-hegyi borászat térformáját, a jobboldali teremsor végén pedig ott van az Alessi dizájncég felkérésére készített ezüst teás-kávés készlet, amiről egy gyerek is megmondja, hogy egy házat mintáz. Mint ahogyan a szintén Alessinek tervezett csésze- és csészealjsorozat is virágok nagyítása, a színskála 48 árnyalatában, a virágkelyhek 48-féle változatában.

És mire a látogató ideér, már nem igényel különösebb magyarázkodást, miért tervez egy építész színes kávéscsészéket. A közönség ugyanis érti, amit lát. Megérti, hogy forma és gondolat hogyan kapcsolódik össze. A kiállítás nem akarja elkápráztatni, meggyőzni, hogy egy kivételes zseni műveit kínálja, csupán láthatóvá teszi a gondolat anyagba rögzülését. Akár épület lesz belőle, akár rajz, bögre vagy bármi más. A néző azzal az érzéssel távozik, hogy meglehet, talán nem tájékozott eléggé a kortárs építészetben, de ez nem akadályozta abban, hogy megtapasztaljon valamit az alkotás lényegéből.

Kepes György Művészeti Központ, Eger, Széchenyi István utca 16., nyitva december 31-ig. A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.