Hogyan csinálják a franciák? (Francia filmnapok)

  • - orosz -
  • 2000. április 20.

Képzőművészet

Ki tudja, jó ötlet-e pár nap alatt letudni az elkövetkezendő év francia filmtermését. Merthogy erről van szó, forgalmazó áll már majdnem mind a nyolc film mögött, és ha még emlékszünk, tavaly se volt ez nagyon másképp. Elsősorban közönségfilmeket vetítettek most is, bár aki tehette, megpróbálta velünk elfeledtetni ezt - ezek a franciák már csak ilyenek, és mi is így szeretjük őket.

Francia filmnapok, április 13-15.

Ki tudja, jó ötlet-e pár nap alatt letudni az elkövetkezendő év francia filmtermését. Merthogy erről van szó, forgalmazó áll már majdnem mind a nyolc film mögött, és ha még emlékszünk, tavaly se volt ez nagyon másképp. Elsősorban közönségfilmeket vetítettek most is, bár aki tehette, megpróbálta velünk elfeledtetni ezt - ezek a franciák már csak ilyenek, és mi is így szeretjük őket.

Tipikus kasszasikerfilm, mint tavaly a Taxi, ugyanúgy nem szerepelt a programban - holott Franciaországban már vetítették a második részt -, mint az Ozon-féle szélsőséges elemek munkái. A mezőny ettől még színes, legfeljebb annyi látszik már messziről, hogy a beteljesületlen szerelem továbbra sem a franciák műfaja. Persze miért is lenne, mikor a haza nagyjai, legyenek tudósok, művészek vagy politikusok, magánéletükkel mind-mind kiérdemelték az utókor moziközönségének figyelmét. A felvilágosodás előkészítője néhány kéjsóvár agyalágyult volt - sugallja A vágy forradalma című botlás, és minden bizonnyal igaza van, de ettől még nem sokkal különb a német adók kosztümös szexkomédiáinál, csak ebben Fanny Ardant és Vincent Perez játszik Martina és Hans helyett. Egy másik század gyermekei játszanak George Sand szerelmi életének töredékes megfilmesítésében, Musset-nak hívják a másikat. Juliette Binoche Sand, mellékállásban a feminizmus egyik első bástyája, amúgy hihetetlenül termékeny író, ha hihetünk a filmnek, a kapcsolat is arra megy rá, hogy még a közös utazások éjszakáin is képtelen letenni a tollat. De azért vannak itt bordélyházak, ópiummérgezés, jóképű olasz doktor, áskálódó anyós nemkülönben. Azt hiszem, ezt hívják hálás témának.

Nem egy film rendezője kíséretében érkezik a Francia filmhétre, és többnyire ismeretlen sztárjaival, akik aztán végig ott flangálnak a galérián, és egy-két kedves szavuk közé néha becsúszik egy hülyeség, de a bájos Karin Viardnak hajlamosak vagyunk elhinni, hogy ez idáig egyszerűen csak nem sikerült kiesnie abból a szenzációs szerepből, amilyen Catherine Corsini túlzás nélkül imádnivaló filmjében Camille-é. Az új Éva szeleburdi, közönséges és nagyon őszinte óvónő, partiról partira, ágyból ágyba jár, ellenben untatják a házaspárok, és nem áltatja magát a selejtes pasikkal kapcsolatban, akikkel összefekszik. Amikor pedig megjön az igazi, kész minden eddiginél nagyobb hülyét csinálni magából. A film lehetne csupán egy megható történet, de nyilvánvaló, hogy eszében sincs, mindezt úgy, hogy közben azért megható is. Szóval ő jegyezte meg bevezetésképpen, hogy igazán kellemes városban élnek, mi európaiak úgy gondoljuk, majd megkérdezte, mivégre nevet a közönség, és helyesbített: Jó, jó, tudják, hogy értem. Ne féljenek, nemsokára maguk is európaiak lesznek.

Ilyet legfejebb Vanessa Paradistól várt volna az ember, ha eljön, de valójában egy rossz szavunk se lehet rá, vérszegény popsztár létére különösebb erőfeszítés nélkül tud lenyűgöző és mulatságos lenni, mint egy késdobáló (Daniel Auteuil) botcsinálta múzsája a Lány a hídon című rendhagyó road movie-ban, ami kis híján arról is meggyőz, hogy a szex egy kis késdobáláshoz képest passé. A Sötét ablak ellenben jóval kevésbé sikeresen győzködne minket saját izgalmas voltáról, igen hamar el lehet unni a sok tébolyító zajt a villa körül, amit a neurotikus párocska a szemben lakó öregúrtól örökölt, a Hitchcocktól hagyományozott házvezető ügyleteiről nem is beszélve. Rémisztő momentumnak legfeljebb az nevezhető, hogy a főszerepet játszó Jean-Hugues Anglade (Betty Blue, Nikita) milyen hirtelen megöregedett, de ez is csak zárójelben. Catherine Deneuve ellenben még mindig kitűnően tartja magát, ha valaki kételkedett volna, kivéve, amikor önmaga paródiáját kénytelen eljátszani, mint a Pola X-ben. Az Oscarra is jelölt Kelet-Nyugat epizódszereplőjeként viszont végre nem ugyanaz a korosodó femme fatale, mint általában, inkább cameo a jószívű sztárszínésznő szerepe, aki segít honfitársának kijutni a vasfüggöny mögül. A francia Marie (Sandrine Bonnaire) követi orosz férjét a Szovjetunióba, miután a korábbi disszidenseknek amnesztiát ígértek. Visszaút persze nincs, nagyon sokáig. A történet maga látszólag Hollywoodért kiált, de rossz belegondolni, mit tettek volna ott vele. Az annak idején szintén jelölt Indokína rendezőjének új filmje nem egyszerűen hatásos, mint elődje volt, hanem őszinte, hibátlan munka, ezenfelül maradéktalanul izgalmas, mert szóról szóra igaz.

- orosz -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.