Hogyan csinálják a franciák? (Francia filmnapok)

  • - orosz -
  • 2000. április 20.

Képzőművészet

Ki tudja, jó ötlet-e pár nap alatt letudni az elkövetkezendő év francia filmtermését. Merthogy erről van szó, forgalmazó áll már majdnem mind a nyolc film mögött, és ha még emlékszünk, tavaly se volt ez nagyon másképp. Elsősorban közönségfilmeket vetítettek most is, bár aki tehette, megpróbálta velünk elfeledtetni ezt - ezek a franciák már csak ilyenek, és mi is így szeretjük őket.

Francia filmnapok, április 13-15.

Ki tudja, jó ötlet-e pár nap alatt letudni az elkövetkezendő év francia filmtermését. Merthogy erről van szó, forgalmazó áll már majdnem mind a nyolc film mögött, és ha még emlékszünk, tavaly se volt ez nagyon másképp. Elsősorban közönségfilmeket vetítettek most is, bár aki tehette, megpróbálta velünk elfeledtetni ezt - ezek a franciák már csak ilyenek, és mi is így szeretjük őket.

Tipikus kasszasikerfilm, mint tavaly a Taxi, ugyanúgy nem szerepelt a programban - holott Franciaországban már vetítették a második részt -, mint az Ozon-féle szélsőséges elemek munkái. A mezőny ettől még színes, legfeljebb annyi látszik már messziről, hogy a beteljesületlen szerelem továbbra sem a franciák műfaja. Persze miért is lenne, mikor a haza nagyjai, legyenek tudósok, művészek vagy politikusok, magánéletükkel mind-mind kiérdemelték az utókor moziközönségének figyelmét. A felvilágosodás előkészítője néhány kéjsóvár agyalágyult volt - sugallja A vágy forradalma című botlás, és minden bizonnyal igaza van, de ettől még nem sokkal különb a német adók kosztümös szexkomédiáinál, csak ebben Fanny Ardant és Vincent Perez játszik Martina és Hans helyett. Egy másik század gyermekei játszanak George Sand szerelmi életének töredékes megfilmesítésében, Musset-nak hívják a másikat. Juliette Binoche Sand, mellékállásban a feminizmus egyik első bástyája, amúgy hihetetlenül termékeny író, ha hihetünk a filmnek, a kapcsolat is arra megy rá, hogy még a közös utazások éjszakáin is képtelen letenni a tollat. De azért vannak itt bordélyházak, ópiummérgezés, jóképű olasz doktor, áskálódó anyós nemkülönben. Azt hiszem, ezt hívják hálás témának.

Nem egy film rendezője kíséretében érkezik a Francia filmhétre, és többnyire ismeretlen sztárjaival, akik aztán végig ott flangálnak a galérián, és egy-két kedves szavuk közé néha becsúszik egy hülyeség, de a bájos Karin Viardnak hajlamosak vagyunk elhinni, hogy ez idáig egyszerűen csak nem sikerült kiesnie abból a szenzációs szerepből, amilyen Catherine Corsini túlzás nélkül imádnivaló filmjében Camille-é. Az új Éva szeleburdi, közönséges és nagyon őszinte óvónő, partiról partira, ágyból ágyba jár, ellenben untatják a házaspárok, és nem áltatja magát a selejtes pasikkal kapcsolatban, akikkel összefekszik. Amikor pedig megjön az igazi, kész minden eddiginél nagyobb hülyét csinálni magából. A film lehetne csupán egy megható történet, de nyilvánvaló, hogy eszében sincs, mindezt úgy, hogy közben azért megható is. Szóval ő jegyezte meg bevezetésképpen, hogy igazán kellemes városban élnek, mi európaiak úgy gondoljuk, majd megkérdezte, mivégre nevet a közönség, és helyesbített: Jó, jó, tudják, hogy értem. Ne féljenek, nemsokára maguk is európaiak lesznek.

Ilyet legfejebb Vanessa Paradistól várt volna az ember, ha eljön, de valójában egy rossz szavunk se lehet rá, vérszegény popsztár létére különösebb erőfeszítés nélkül tud lenyűgöző és mulatságos lenni, mint egy késdobáló (Daniel Auteuil) botcsinálta múzsája a Lány a hídon című rendhagyó road movie-ban, ami kis híján arról is meggyőz, hogy a szex egy kis késdobáláshoz képest passé. A Sötét ablak ellenben jóval kevésbé sikeresen győzködne minket saját izgalmas voltáról, igen hamar el lehet unni a sok tébolyító zajt a villa körül, amit a neurotikus párocska a szemben lakó öregúrtól örökölt, a Hitchcocktól hagyományozott házvezető ügyleteiről nem is beszélve. Rémisztő momentumnak legfeljebb az nevezhető, hogy a főszerepet játszó Jean-Hugues Anglade (Betty Blue, Nikita) milyen hirtelen megöregedett, de ez is csak zárójelben. Catherine Deneuve ellenben még mindig kitűnően tartja magát, ha valaki kételkedett volna, kivéve, amikor önmaga paródiáját kénytelen eljátszani, mint a Pola X-ben. Az Oscarra is jelölt Kelet-Nyugat epizódszereplőjeként viszont végre nem ugyanaz a korosodó femme fatale, mint általában, inkább cameo a jószívű sztárszínésznő szerepe, aki segít honfitársának kijutni a vasfüggöny mögül. A francia Marie (Sandrine Bonnaire) követi orosz férjét a Szovjetunióba, miután a korábbi disszidenseknek amnesztiát ígértek. Visszaút persze nincs, nagyon sokáig. A történet maga látszólag Hollywoodért kiált, de rossz belegondolni, mit tettek volna ott vele. Az annak idején szintén jelölt Indokína rendezőjének új filmje nem egyszerűen hatásos, mint elődje volt, hanem őszinte, hibátlan munka, ezenfelül maradéktalanul izgalmas, mert szóról szóra igaz.

- orosz -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.