Kiállítás

Hús és árnyék között

Metzing Eszter: Fabric of Childhood (A gyerekkor szövete)

  • Sirbik Attila
  • 2021. február 17.

Képzőművészet

Metzing Eszter az egyetemi évei végén egyfajta mediális alaphordozóként talált rá a textil és a grafika ötvözetére. A textil és a hímzés technikája már gyerekkorától jelen volt az életében, s kikerülhetetlenül beleszövődött alkotótevékenységének alapjaiba is. Diplomamunkája, a 2018-as Belső kert című, nagy méretű hímzett grafika is komoly szakmai figyelmet keltett.

Az érzékeny megmunkáltság mindig fontos volt Metzing számára, alkotótevékenységének alapját egy olyan meditációs gyakorlat adja, amely a tudat és a gondolkodás viszonyát, azoknak a pszichére gyakorolt hatásait, a tudat és a tudatalatti összefüggéseit vizsgálja. Mindehhez remekül illenek a varrásban és a hímzésben egyszerre jelen lévő monoton és spontán jellegzetességek. Metzing az alkotásaiban a hímzés domináns jelenléte mellett olyan technikákat is használ, mint a tollrajz és a különböző festészeti eljárások, így az akvarell, textilfesték, akril felhasználása, illetve a textilen belül is különféle anyagokkal dolgozik.

A már említett Belső kert is a tudat és a tudat­alatti kapcsolódásainak kérdéskörére épül, a mostani kiállítás keretei közt pedig a gyermekkor, a gyermekkori emlékek, valamint a gyerekből lett felnőtt identitástudatát vizsgálja. Az alkotó saját megfogalmazása szerint ezúttal azt kutatja, hogy milyen formában vannak meg bennünk a gyermekkor élményei. S mennyire befolyásolhatnak minket a jelenünkben ezek az élmények, illetve mi magunk milyen mértékben vagyunk tudatában mindennek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.