Kiállítás

Hús és árnyék között

Metzing Eszter: Fabric of Childhood (A gyerekkor szövete)

  • Sirbik Attila
  • 2021. február 17.

Képzőművészet

Metzing Eszter az egyetemi évei végén egyfajta mediális alaphordozóként talált rá a textil és a grafika ötvözetére. A textil és a hímzés technikája már gyerekkorától jelen volt az életében, s kikerülhetetlenül beleszövődött alkotótevékenységének alapjaiba is. Diplomamunkája, a 2018-as Belső kert című, nagy méretű hímzett grafika is komoly szakmai figyelmet keltett.

Az érzékeny megmunkáltság mindig fontos volt Metzing számára, alkotótevékenységének alapját egy olyan meditációs gyakorlat adja, amely a tudat és a gondolkodás viszonyát, azoknak a pszichére gyakorolt hatásait, a tudat és a tudatalatti összefüggéseit vizsgálja. Mindehhez remekül illenek a varrásban és a hímzésben egyszerre jelen lévő monoton és spontán jellegzetességek. Metzing az alkotásaiban a hímzés domináns jelenléte mellett olyan technikákat is használ, mint a tollrajz és a különböző festészeti eljárások, így az akvarell, textilfesték, akril felhasználása, illetve a textilen belül is különféle anyagokkal dolgozik.

A már említett Belső kert is a tudat és a tudat­alatti kapcsolódásainak kérdéskörére épül, a mostani kiállítás keretei közt pedig a gyermekkor, a gyermekkori emlékek, valamint a gyerekből lett felnőtt identitástudatát vizsgálja. Az alkotó saját megfogalmazása szerint ezúttal azt kutatja, hogy milyen formában vannak meg bennünk a gyermekkor élményei. S mennyire befolyásolhatnak minket a jelenünkben ezek az élmények, illetve mi magunk milyen mértékben vagyunk tudatában mindennek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.