rés a présen

„Jakartától Bogotáig”

Somogyi Hajnalka alapító, OFF-Biennálé Budapest

  • rés a présen
  • 2021. április 14.

Képzőművészet

OFF-Biennálé április 23.-május 30.

rés a présen: Milyen körülmények hívták elő az OFF-Biennálé gondolatát 2013-ban?

Somogyi Hajnalka: Akkor már jórészt lecsengtek a direkt politikai tiltakozás hullámai a képzőművészeti szcénában. Pár hónappal korábban, például amikor a Ludwig Múzeum új igazgatót kapott, a kiválasztási folyamat ellen sokan tiltakoztak, hatástalanul. Augusztusban Gulyás Gábor visszalépett a Műcsarnok vezetésétől, és államtitkári minőségben feladatul kapta, hogy megszervezze a Budapest Biennálét, de hónapokkal később még mindig semmit nem lehetett tudni a terveiről szakmai berkekben. Ekkor tettem javaslatot arra, hogy szervezzünk közösségi alapon biennálét. Ha összehangoljuk a kis, független projekteket egy biennálé ernyője alatt, nagyobb figyelmet generálunk, kapcsolódhatunk nemzetközi diskurzusokba, könnyebb lesz pénzt szerezni, ráadásul „ellopjuk a show-t”. Elhatároztuk, hogy nem pályázunk állami pénzekre, és nem működünk együtt állami intézményekkel. Azt tudtuk, hogy az a tőke, amit pénzzel nem lehet megszerezni, vagyis a network, a szakmai hitel a birtokunkban van, ez az előnyünk a politikailag kinevezett szereplőkkel szemben. Az első OFF-Biennálé demonstratív rendezvény volt, s miután láttuk a hatását, úgy döntöttünk, hogy folytatjuk. Az akkor még nagyobb számban létező sajtó nagyon pozitívan értékelte azt, hogy egy kis szakmai közeg képes volt összefogni, és létrehozni valamit állami pénz és infrastruktúra nélkül. Így jött létre a második ki­adás, Gaudiopolis címen, az akkori közoktatási és menekültügyi történésekre reflektálva.

rap: Amellett, hogy a Trafóban, majd a Ludwig Múzeumban dolgoztál kurátorként, volt civil háttered is?

SH: Benne voltam két független hely: a Dinamo és az Impex csapatában. 2011-ben a Ludwigban Erőss Nikolett kollégámmal – akivel az OFF-Biennálénál is együtt dolgozunk – csináltunk egy Yona Friedman-kiállítást, egy komplex, nagy léptékű építészeti installációt 50 önkéntes segítségével: ez már az OFF-os közösségi jelleget is előrevetítette. A Ludwigban jó csapat állt össze az akkori igazgatónak, Bencsik Barnabásnak köszönhetően. Az OFF-team részben onnan ered, de a Trafótól és az ArtPortaltól is egyebek mellett.

 
Fotó: Pejkó Gergő

rap: Milyen tematika köré szerveződik az idén április 23. és május 30. között nyitva tartó harmadik OFF-Biennálé?

SH: Olyan projekteket kerestünk, amelyek a kritikai hozzáálláson túllépve megpróbálnak valamiféle jövőképet felvillantani, alternatívákat inspirálni. A kiválasztott projekteket látva Székely Kati kollégám javasolta, hogy Levegőt! legyen a biennálé címe a József Attila-vers után, ami utal a szabadság csökkenő tereire, a vidéki életre, a klímaválságra. Az utóbbi évben pedig a Covid és George Floyd erőszakos halála nyomán újabb jelentések is társultak hozzá. Tavaly másfél hónappal a megnyitó előtt kellett leállnunk. Az azóta eltelt időben változtak, letisztultak a projektek. Megnyitók nem lesznek ugyan, de limitált létszámmal lehet majd látogatni a kiállítások többségét. Low budget rendezvényként előnyét is látjuk annak, hogy a járvány miatt mára elfogadott lett online szervezni egy konferenciát vagy beszélgetést: így olyan szakemberekkel beszélgethetünk ebben az öt hétben Jakartától Bogotáig, akiket nem tudnánk idereptetni.

rap: Említenél néhány kiemelt eseményt?

SH: Az OSA gondozásában online kiállítást csinál Székely Katalin, ez a József Attila-vers köré teremt kontextust, és innen kiindulva mutatja be azokat a folyamatokat, amelyekről a biennálé szól. Több olyan proaktív fiatal csoport is megjelenik a programban, amelynek a projektjeiben több diszciplína képviselői álltak össze – ilyenek a hungarofuturisták, az xtro realm, a BÜRO imaginaire vagy a PAD Alapítvány. A RomaMoMA projekt azt a kérdést teszi fel, hogy szükség van-e egy transznacionális roma művészeti múzeumra, és ha igen, akkor hogyan kéne megvalósulnia. Ennek a része lesz Oláh Norbert köztéri installációja, a Független Színház előadása, a Kesztyűgyárban egy Omara-projekt, ez egy kiállítás és felolvasószínház Pócsik Andrea szervezésében. Szász Anna, György Eszter és Szűcs Teri munkája nyomán Péli Tamás roma festő hányatott sorsú, Születés című 4×10 méteres pannója is előkerül, és ideiglenesen méltó helyet kap a Budapesti Történeti Múzeumban. Ez lesz az első együttműködésünk egy állami intézménnyel, így a múzeumok újranyitásakor fogjuk tudni bemutatni. Nagyon sok program lesz ezeken kívül is, amelyeknek az OFF weboldalán érdemes utánanézni (offbiennale.hu).

rap: Milyennek képzeled az OFF jövőjét?

SH: Jó lenne, ha a részévé válna egy olyan, szélesebb körű társadalmi közbeszédnek, amely hosszabb távon szemléletváltást indít el. Ha nem ilyen elszigeteltségben, hanem együttműködésben dolgozna azokkal a közintézményi szereplőkkel, amelyek szakmailag izgalmas munkát végeznek. Ideális helyzetben a közpénzt sem zárnánk ki a működésünkből, hiszen amit csinálunk, a kortárs kultúra támogatása, közfeladat.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.