Jött! Jött! Jött! (Putumayo World Music)

  • 2000. november 2.

Képzőművészet

és úgy emlegették a szakmában, hogy az "etnikus Ralph Lauren". Már csak az a kérdés, a MaNcs világzenei oldalára hogyan keveredett.
Nos, 1991-ig nem keveredhetett volna semmiképp; a Putumayo-sztori addig kizárólag a divatlapok számára lehetett szemrevaló. Hanem akkor Dan Storper egy afrikai zenekarba botlott San Franciscóban, és rádöbbent, hogy tizenöt éve ilyen muzsikáknak kellene szólnia a boltjaiban. Elkezdett hát kazettákat írni, ám annyi vásárló kért belőlük, hogy nagykorúsítani kellett a másolást, így születtek meg 1993-ban - World Vocal és World Instrumental címmel - a Putumayo első professzionális kiadványai. Majd egyre komolyabban vette magát: promóciós turnékat és kortárs dalszerző versenyeket szervezett, lemezenként két dolcsival támogatva a hajléktalanok alapítványát. Márpedig a Women of the World: Celtic válogatásból 1996-ban százhetvenezret adott el, csupán az USA-ban. És ez volt az az év, amikor Putumayo World Music néven már kimondottan a világzenebizniszben mérte magát a vállalkozás.

H

Egy világzenei kiadó rangját részben az határozza meg, hogy hány befutó nevet tud felmutatni a katalógusában. A Putumayo elsőként a latin salsában és a kongói rumbában egyaránt megbízható Ricardo Lemvót szerződtette, s ebből már két korong is kerekedett (Mambo Yo Yo, Sao Salvador); aztán Oliver Mtukudzi következett, aki Tuku Music címmel minden idők legsikeresebb zimbabwei lemezét követte el. Licenc gyanánt a mali Habib Koité Ma Ya című albumára vert stemplit, továbbá válogatásokat közölt a dél-afrikai Johnny Cleggtől, a szenegáli afropop-úttörő Touré Kundától és az újabban felkapott brazil etnopop-sztár Chico Césartól. Miként visszhangját keltettük három héttel ezelőtt, Miriam Makeba Homeland albumát első kézből sikerült befűzni, s bár ez jelentős dobás, mindent egybevetve mégis úgy tűnik, a Putumayót nem annyira az "istállójáért" szeretjük.

Hanem a válogatásaiért. Aki kimondottan utálja a világzenét, az is bátran vehet ezekből: igazán jó őket kézbe venni, egységes dizájnú, vonzó naiv festmények telepedtek a borítókra, jól mutatnak bármiféle polcon. A rajongók közül pedig azok az öreg harcsák is elégedetten rághatják a bajszukat, akik jól tudják különben: a válogatás mint "műfaj" amúgy nem a mélybúvároknak való. Még mindig nem kell beléjük hallgatni, hogy kitűnjék: a bookletekben az összes előadóról tisztességes mennyiségű és minőségű információ olvasható, eligazítva mindenekelőtt a nevük kiejtésében.

No és nem utolsósorban: a szerkesztés is imponáló. Intenzív mélységek és magaslatok nem fenyegetik ugyan a hallgatót, a Putumayo mégis meggyőző koncepcióval, ízléssel és tájékozottsággal szemez a világzene rádióbarát felvételeiből. Melyek helytállnának akár egy butikban is, s mintha negyven-negyvenöt perces terjedelmük is a békebeli kazettás időket csalogatná elő.

H

Ezek a kompilációk több irányból is feltérképezhetők. Az újabb sorozatnak számító "Odyssey" alcíműek arra reflektálnak, ahogyan egy-egy zenei műfaj felülemelkedik a határokon. Így a Mali to Memphis az amerikai és afrikai blues kapcsolatára világít John Lee Hooker, Habib Koité, Rokia Traoré és Taj Mahal közreműködésével; a Mediterranean Odyssey napsütötte spanyol, görög, francia és olasz dalaiban Luis Delgado, a Lo´ Jo, a Tekameli, az Il Trillo és George Dalaras kalauzol; a Dublin to Dakarban Írországtól Maliig követi a kelta gyökereket (például) Youssou N´Dour, a Baka Beyond s az Oyster Band; a Jewish Odyssey pedig éppúgy figyel a kelet-európai klezmerre (Klezmatics), mint a spanyol szefárdra (KlezRoym) vagy az arab-izraeli mizrahira (Ofra Haza).

Ha nem adódik efféle kalandozásokhoz kedvünk, a Putumayo latin frontján ajánlatos elidőznünk. Az újabb kiadványok közül a Puerto Rico lett kedvencem, mely egyaránt tud a dzsesszes salsáról (Eddie Palmieri, Jimmy Bosch) és a folkos plenáról, bombáról (Andrés Jiménez, Modesto Cepeda); de a tavalyi Cuba is bejön Ibrahim Ferrer, Eliades Ochoa, a Septeto Nacional s a Sierra Maestra társaságában. Továbbá alaposan be van lőve a karib világ (Caribbean Party, Caribe! Caribe!, Reggae Around The World), a kelta nemkülönben (Celtic Tides, Women of the World: Celtic, A Celtic Collection) - bárhonnan nézem is, most már önökre kell bíznom. Az IndieGo világzenei lemezboltjában (1088 Bp., Krúdy Gyula u. 3.) az általa terjesztett teljes kollekció megtekinthető; ne feledjék, aki kimondottan utálja a világzenét, az is bátran...

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.