Kis utazás fesztivál: "Ez lenne hát az utolsó tangó?"

  • Jánossy Lajos
  • 2000. október 26.

Képzőművészet

Kis utazás címmel rendezték meg az Almássy téren a 70-es, 80-as évek generációjának önazonosítás-gyakorlatát. Azon túl, hogy ez az egész generációzás ab start gázos, már a programpontok puszta látványa is zavarba ejtett: vajon hogyan kerülnek a képbe egymás után az Ági és a Fiúk Kontroll-örökzöldjei, a kilencvenes évek kurrens dj-i és az Arató-diszkó Eruption-számai. A beharangozás mindenesetre nagyot szólt. Azt reméltem, talán mégsem nekünk harangoztak.

Almássy tér, 2000

Két nap egymás után, ez már nekem kicsit sok, de hát ha be van vállalva, akkor induljunk el, mondjuk úgy, ahogyan rég, vagyis a Felszabról, szépen végig, gyalog az Almássy térre, amit soha nem a legkedvesebb helyek között tartottam számon, de ahova menni kellett, mint abban az időben oly sok helyre: alternatív színházi őrületekbe, táncházba meg filmklubba. De a késő Kádár-kor ügyetlenül modernizáló, gagyi és kietlen terei, mint amilyen az Almássy is, soha nem jöttek be.

Van-e élet...?

Hogyan lehet egy generációs bulit összehozni úgy, hogy ne legyen semmi szenvelgés, nosztalgia, veterántalálkozó, a tényleges harmincasoknak is mondjon valamit, és a Kispál és a Borz felé törekvő ifjonti siserahadnak is bejárható, izgalmas teret nyisson? Ráadásul magam is rész vettem a gyakorlati foglalkozásban, a fotó- és plakátkiállítás anyagának válogatásában a Szőnyeiéknél. Gazdagnak és kreatívnak látszott a világ, amiben akkor éltünk, pedig valami rémítően nem szabad vette körbe, most meg itt állunk megfürödve, és nem sokra megyünk a szabadsággal. Most derült ki valóságos szegénységünk, gondoltam az Almássy felé lépkedve.

Ficsku, Villon, Citro‘n

Ekkor jött szembe az első lakossági író, aki épp az Almássy térre költözött, azt mondta, igyunk egy sört, rendben, válaszoltam, és fél perc múlva már azt rágtuk a sörhöz, hogy miért is nincs irodalom ezen a rendezvényen. Bármi történt is vele azóta, nekem például Földes László beszélt először Villonról meg József Attiláról, azok a sorok azóta is bennem vannak. Ha ezen a szálon tovább megyünk, dumáltunk tovább a Ficskuval, akkor meg igen nehéz megmondani, hol húzzuk meg a határokat. Ficsku még egy kisunikumot javasolt, én ellenálltam, és ezzel a megfontolt, harmincas sebbel-lobbal végül megérkeztünk az Almássy térre, ahol Citro‘nek, Skodák és Moszkvicsok sorakoztak, beszuszakolva a tér sarkába, hogy mutassák, mi is volt akkor, de még inkább azt, kik ma a szponzorok.

Dixi és Feszty

Belül minden változatlan, ugyanaz a kietlenség, ridegség, a büfében kőbányai, húsz éve nem ittam, nem lett rosszabb, vagy a többi sem annyival jobb, Dixire vártam, vele szerettem volna a fotórészt megnyittatni, mégiscsak ő volna, aki itt három évtizedet megcsinált. Megérkezett - pepita zakó, félrecsapott micisapka -, de színpadra már nem került, nélküle nyílt hat órakor az egész, diplomatikus szövegekkel, zakókkal és kiskosztümökkel. Almássy tér, 2000. Nagyon kevés ember, lézengés és kortyolgatás, mint egy novemberi kedd délután 1983-ban, elmaradt táncház után, korhű cucc, csak valahogy már nem szeretem újraélni. A kisteremben Ablakzsiráf Simon Balázs rendezésében, látom a Tótjocót úttörőben, ez jó, meg az előadás is, át lehet belőle futni a nagyterembe, Amorf Ördögök-koncertre, van bennük kakaó, viszont közben és előtte a Fiala beszélget Miskolci Miklóssal, Sütő Enikővel és az omegás Benkővel. Hát, nem tudom. Nekem nem ők voltak a nyolcvanas évek, persze kinek mi, maga tudja. De talán el kellett volna dönteni, hogy Feszty-körképet csinálunk-e, vagy azokról és azokkal beszélünk, akik akkor és azóta is fontosak nekünk. Ha nem megy, legyen teljes csönd szakadt székek, rossz szendvicsek, híg sörök és rosszul világított mignonok fölött.

Túl az Amorfokon és túl a Dixivel mégiscsak létrejött, kétórás, beltagokkal körbevett beszélgetésen, benne az Ági és a Fiúk által prezentált Kontroll-esten - "muskátlis ablakok", énekli a Bárdos változatlan varázzsal, kicsit alulhangszerelten -, azon gondolkozom, biztos-e, hogy holnap is ide kell jönni, és körülnézvén barátaim arcán ugyanezt látom. A Dixit meg éppen fotózzák.

Nemzeti szalonna

Persze eljövök másnap is, és életemben talán először végighallgatok egymás után két beszélgetést. Az egyik a "generáció" és a gazdaság kérdéseit járkálná körbe. Simó György (ex-Narancs, most: Matáv) és Jaksity György (Concorde Rt.) halk és fegyelmezett, a Szerbhorvát azért bekérdez, hogy mi van a korrupcióval, én is rákérdezek a médiaügyekre, elindulna egy életes duma, de ahogy szok´ ez lenni, a műsorvezető időhiányra hivatkozva lefújja a meccset. Ami meg ez után következik - Elek Istvánnal, aki vezércikket fogalmaz élőben a Magyar Nemzetnek, Debreczeni Józseffel, aki ízlésesen hallgat, Dessewffyvel, aki lendületes, de újat nem mond, és Seressel, aki szokatlanul visszafogott -, arról nem van mit mondani, mert ők sem nagyon vantak.

A Kispálékat már nem hallgatom meg. Házibuli közelg, ott leszünk, harmincasok, ki így, ki úgy, legyen elég. Ennyi volt, nem temetni jöttem és nem dicsérni.

Jánossy Lajos

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.