Kis utazás fesztivál: "Ez lenne hát az utolsó tangó?"

  • Jánossy Lajos
  • 2000. október 26.

Képzőművészet

Kis utazás címmel rendezték meg az Almássy téren a 70-es, 80-as évek generációjának önazonosítás-gyakorlatát. Azon túl, hogy ez az egész generációzás ab start gázos, már a programpontok puszta látványa is zavarba ejtett: vajon hogyan kerülnek a képbe egymás után az Ági és a Fiúk Kontroll-örökzöldjei, a kilencvenes évek kurrens dj-i és az Arató-diszkó Eruption-számai. A beharangozás mindenesetre nagyot szólt. Azt reméltem, talán mégsem nekünk harangoztak.

Almássy tér, 2000

Két nap egymás után, ez már nekem kicsit sok, de hát ha be van vállalva, akkor induljunk el, mondjuk úgy, ahogyan rég, vagyis a Felszabról, szépen végig, gyalog az Almássy térre, amit soha nem a legkedvesebb helyek között tartottam számon, de ahova menni kellett, mint abban az időben oly sok helyre: alternatív színházi őrületekbe, táncházba meg filmklubba. De a késő Kádár-kor ügyetlenül modernizáló, gagyi és kietlen terei, mint amilyen az Almássy is, soha nem jöttek be.

Van-e élet...?

Hogyan lehet egy generációs bulit összehozni úgy, hogy ne legyen semmi szenvelgés, nosztalgia, veterántalálkozó, a tényleges harmincasoknak is mondjon valamit, és a Kispál és a Borz felé törekvő ifjonti siserahadnak is bejárható, izgalmas teret nyisson? Ráadásul magam is rész vettem a gyakorlati foglalkozásban, a fotó- és plakátkiállítás anyagának válogatásában a Szőnyeiéknél. Gazdagnak és kreatívnak látszott a világ, amiben akkor éltünk, pedig valami rémítően nem szabad vette körbe, most meg itt állunk megfürödve, és nem sokra megyünk a szabadsággal. Most derült ki valóságos szegénységünk, gondoltam az Almássy felé lépkedve.

Ficsku, Villon, Citro‘n

Ekkor jött szembe az első lakossági író, aki épp az Almássy térre költözött, azt mondta, igyunk egy sört, rendben, válaszoltam, és fél perc múlva már azt rágtuk a sörhöz, hogy miért is nincs irodalom ezen a rendezvényen. Bármi történt is vele azóta, nekem például Földes László beszélt először Villonról meg József Attiláról, azok a sorok azóta is bennem vannak. Ha ezen a szálon tovább megyünk, dumáltunk tovább a Ficskuval, akkor meg igen nehéz megmondani, hol húzzuk meg a határokat. Ficsku még egy kisunikumot javasolt, én ellenálltam, és ezzel a megfontolt, harmincas sebbel-lobbal végül megérkeztünk az Almássy térre, ahol Citro‘nek, Skodák és Moszkvicsok sorakoztak, beszuszakolva a tér sarkába, hogy mutassák, mi is volt akkor, de még inkább azt, kik ma a szponzorok.

Dixi és Feszty

Belül minden változatlan, ugyanaz a kietlenség, ridegség, a büfében kőbányai, húsz éve nem ittam, nem lett rosszabb, vagy a többi sem annyival jobb, Dixire vártam, vele szerettem volna a fotórészt megnyittatni, mégiscsak ő volna, aki itt három évtizedet megcsinált. Megérkezett - pepita zakó, félrecsapott micisapka -, de színpadra már nem került, nélküle nyílt hat órakor az egész, diplomatikus szövegekkel, zakókkal és kiskosztümökkel. Almássy tér, 2000. Nagyon kevés ember, lézengés és kortyolgatás, mint egy novemberi kedd délután 1983-ban, elmaradt táncház után, korhű cucc, csak valahogy már nem szeretem újraélni. A kisteremben Ablakzsiráf Simon Balázs rendezésében, látom a Tótjocót úttörőben, ez jó, meg az előadás is, át lehet belőle futni a nagyterembe, Amorf Ördögök-koncertre, van bennük kakaó, viszont közben és előtte a Fiala beszélget Miskolci Miklóssal, Sütő Enikővel és az omegás Benkővel. Hát, nem tudom. Nekem nem ők voltak a nyolcvanas évek, persze kinek mi, maga tudja. De talán el kellett volna dönteni, hogy Feszty-körképet csinálunk-e, vagy azokról és azokkal beszélünk, akik akkor és azóta is fontosak nekünk. Ha nem megy, legyen teljes csönd szakadt székek, rossz szendvicsek, híg sörök és rosszul világított mignonok fölött.

Túl az Amorfokon és túl a Dixivel mégiscsak létrejött, kétórás, beltagokkal körbevett beszélgetésen, benne az Ági és a Fiúk által prezentált Kontroll-esten - "muskátlis ablakok", énekli a Bárdos változatlan varázzsal, kicsit alulhangszerelten -, azon gondolkozom, biztos-e, hogy holnap is ide kell jönni, és körülnézvén barátaim arcán ugyanezt látom. A Dixit meg éppen fotózzák.

Nemzeti szalonna

Persze eljövök másnap is, és életemben talán először végighallgatok egymás után két beszélgetést. Az egyik a "generáció" és a gazdaság kérdéseit járkálná körbe. Simó György (ex-Narancs, most: Matáv) és Jaksity György (Concorde Rt.) halk és fegyelmezett, a Szerbhorvát azért bekérdez, hogy mi van a korrupcióval, én is rákérdezek a médiaügyekre, elindulna egy életes duma, de ahogy szok´ ez lenni, a műsorvezető időhiányra hivatkozva lefújja a meccset. Ami meg ez után következik - Elek Istvánnal, aki vezércikket fogalmaz élőben a Magyar Nemzetnek, Debreczeni Józseffel, aki ízlésesen hallgat, Dessewffyvel, aki lendületes, de újat nem mond, és Seressel, aki szokatlanul visszafogott -, arról nem van mit mondani, mert ők sem nagyon vantak.

A Kispálékat már nem hallgatom meg. Házibuli közelg, ott leszünk, harmincasok, ki így, ki úgy, legyen elég. Ennyi volt, nem temetni jöttem és nem dicsérni.

Jánossy Lajos

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.