Tíz kicsi kép: Ember-állatkert (Roskó Gábor kiállítása a Studio 1900-ban)

  • - decker -
  • 2000. november 9.

Képzőművészet

Önképünk elengedhetetlen része, hogy - talán a tudatalattink mélyére temetett eredetmítoszt felidézve - állatok vélt vagy valós tulajdonságaival azonosuljunk.
Én például többnyire mókusnak, rosszabb pillanataimban ázott verébnek képzelem magam. Mindez akkor jutott eszembe, amikor a Studio 1900 Galériában megnéztem Roskó Gábor ÉS-beli grafikai sorozatának folytatásaképp kiállított kisméretű festményeit.

"Egyformán szeretem

az édeset és a keserűt"

Az animált állatok és az állattá varázsolt lelkek szürreális és szimbolikus portréi persze már húsz évvel ezelőtt is megjelentek a műveiben, hogy aztán újra meg újra felbukkanjanak, és bölcs mélabúval a tekintetükben ránk meredjenek. Roskóval természetesen történt egy és más ez idő alatt: az Erdély Miklós-féle INDIGO csoport; a nagyméretű, groteszk lényekkel benépesített, történeti utalásokkal átszőtt festmények; a bicikligyűjtés. Együttzenélés Szemző Tiborral és a Tudósok zenekarral. Poros régiségboltokban turkált, szöszmögött grafikai műhelyekben, süteményeket habzsolt ájulásig. Az édesszájú művész egyik képén egy tulok- vagy antilop-szerű állat lombos fa törzséhez támaszkodik patáival, és falevelet eszeget, miközben megosztja nézőivel fent idézett álláspontját. Tekinthetjük ezt önironikus gesztusnak, a sunnyogó választásképtelenség görbe tükrének vagy az ellentétek közti szabad átjárás türelmes elfogadásának - ez utóbbit mi is átélhetjük, ahogy a zsúfolt polgári szalonra emlékeztető műkereskedés teázgató hölgyei között beslisszolunk a kiállítótérbe.

Nem mese ez, gyermek

Roskó kötődik a tradícióhoz, kézműves alkat, aki roppant megértéssel és részvéttel fordul emberi gyarlóságaink felé, gyermeki ösztönösséggel rejti groteszk meséket idéző képekbe a felnőtt lét abszurd és fájdalmas igazságait. Az itt kiállított tíz kicsi kép többértelműen direkt (ellentétben az egyik régi kedvencemmel, melyen két kígyóuborka a hóhatár alatt üldögélve paradicsomot majszol), egyértelműbbek az - akár - aktuálpolitikai áthallások. Láthatjuk, ahogy egy bikaféle állat koszorút helyez társára (a koszorú félbeszakadt felirata: természetesen ezzel még nem múlt el a vész fejünk), vagy ahogy egy jól megtermett, zöld krokodil azon morfondírozik, hogy "tisztáznom kell magamban a hazafiasság fogalmát, úgy érzem, ilyenkor nemcsak a magam nevében beszélek". Az önfeledt mesék és a kacagtató hazugságok világa együtt repült el Münchhausen báróval, s a nagy hencegő keze - mellyel korábban olyan ügyesen rántotta ki hajánál fogva önmagát a valóságból - leszakadt, éppen most iszkol el vele egy sunyi, vörös róka. (Retek pagony futok nagyon - áll a szalagon).

Hit, remény, szerelem

Két rózsaszín, fáradt és félénk tekintetű disznó látszólag már megoldotta a halálfélelem súlyos problémáját egy kicsi Buddha-szobor és egy még apróbb elefánt beszerzésével: "nincs rettegnivalónk" - sulykolják a nem vegetáriánus néző tudatába. A tábortűz körül üldögélő két farkas már szkeptikusabb, kábán merednek a tűzbe, rádöbbenve a közhely igazságára: "És így enyészünk el mi is." S a bájos rókalány is inkább elillanna a kapcsolatban rejlő ezernyi felelősség elől, hogy aztán egy másik képen táncoljon vadul szerelmével, egy bumfordi mackóval szinte eksztázisban, a fajok (és nemek és testek és lelkek) közti különbségek eltörlésére törekedve. Ahogy elnézzük ügyefogyott mozdulataikat, a földi paradicsom megteremtése minden igyekezetük ellenére sem sikerülhet százszázalékosan: "Úgyszólván eggyé válunk" - lihegik kifulladva az arcunkba.

Tapsi Matyi

Roskó állatképeit a rezignált szomorúság mellett áthatja a sajátos, bumfordi báj és a könnyed irónia, akárcsak a festmények technikáját, amely laza, rajzos és nagyvonalúan vázlatszerű. Éppen azért szerethetők ezek a művek, mert nem veszik halálosan komolyan magukat. Mint ahogy a lustán heverő oroszlán mögött is vidáman dobálhatja a pöttyös labdát egy pró alak a zsiráfnak, pedig, mint megtudjuk, "mindkettőnek bojtos a farka, aztán mégis ellenségek".

Tapsi Matyi, a művész, ez a hófehér, piros szemű nyuszi nyugodtan áll a vászon előtt. Hiába inti a külvilág hatalmi szóval, hiába hívja fel figyelmét a szakállas katonatiszt a realizmus elemi szabályaira - "Nem akarok beleszólni, nyuszi, de ennek semmi köze a valósághoz" -, ő csak öntörvényűen rajzolja tovább maszkos lényeit. A művészet szabad, és mi is szabadon választhatunk. Ezek után meg is fontolom énképtáram bővítését. Szóba jöhet a szurikáta, a foltos petymeg, esetleg az anatóliai ugróegér. Bár van valami vonzó a közönséges nyúllét áttekinthetően szerény perspektíváiban is.

- decker -

A kiállítás november 24-ig tekinthető meg a Bp. XIII. ker., Balzac u. 30-ban, hétköznap 11-18 óráig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.