A mártírium geometriája

Lugossy Mária emlékműve

  • Hajdu István
  • 2005. január 6.

Képzőművészet

A szakrális funkciójától évtizedekkel ezelõtt "megszabadított" tatai zsinagóga jó ideje görög-római szobormásolatok múzeumaként mûködik. Antik istenek és istennõk kópiái meredeznek a falak között, gipsztekintetük lukként fogadja be a mindenkori jövõt. Különös párhuzamot von a zsinagógalakóvá lett porosodó, fehér bálványokkal november közepe óta Lugossy Máriának a templomkertben felállított emlékmûve.

 

Az elmúlt évtizedek egyetemes mûvészettörténete jó ideje zavarban van, és azt hiszem, marad is az emlékmûvek megítélését illetõen, hiszen ezek túlságosan kiszolgál-tatottak az idõnek, az idõbe foglalt politikai aktualitásoknak. Lugossy Mária azonban biztos kézzel emelte ki mûvét az idõ pillanatnyiságának és szaggatottságának ketrecébõl, és tette egyszerre metafizikussá és dialektikussá. Másképpen fogalmazva: meg nem rebbenõ képpé, egyszersmind végeérhetetlen folyamatot leíró jelenetté formálta a szobrászi ideát.

A szoborcsoport arctalanjainak mozdulatlan és mégis dinamikus sora, az azonosság és azonosíthatatlanság felcserélésének gesztusa egyrészt azt a gonosz ambivalenciát fogalmazza meg, mely a pusztító és elpusztított között feszül, másrészt viszont, s ez adja a mû újító erejét az én szememben, arra a kegyetlen belsõ ellentmondásra is fényt vet, mely az áldozat, az áldozattá válás és az áldozathozatal hármasságában húzódik meg. Míg a legismertebb s hosszú évtizedekig egyetlen magyar holokauszt-emlékmû, Makrisz Agamemnonnak a mauthauseni koncentrációs táborban álló szobra a hõsies ellenállás megtörhetetlenségét kívánta sugallani, Lugossy Mária éppen ellenkezõleg, a legendák helyett a héroszok és atlaszok sivár végzetére gondolt. Úgy rémlik, mûve tervezése során õ is pontosan tudta, hogy a 20. század Közép-Európájának (ha még szabad ezt a szétmállott topográfiai kategóriát használni), tehát a mi terünknek történelmi metaforája a báb, az emberszabású, jobbára kitöltetlen arcú, nem nélkül egzisztáló tárgy; a merev, ám a folytonos metamorfózisra mindig is hajlandó, arra egyszerre készülõ és azt elszenvedni képes figura/figurina, vagy mondhatjuk másképpen is: a szervetlen anyagra ráhúzható emberszerû héj, mely alatt gólemmé, bábbá, babává nivellálódhat, átlagolódhat a matéria. Tudjuk, mert nyilvánvaló, hogy van ebben az ideában valami blaszfémia, de azt is tudjuk, hogy a káromlás is a mûvészet lényegéhez tartozik, vagyis nincs mûvészet ambivalencia híján. Gondoljunk Giacometti vagy a nagyszerû kortárs lengyel mûvész, Magdalena Abakanovicz mûveire, melyekhez formailag nem, de szellemét illetõen Lugossy Mária szobra igencsak közel került - éppen az emberi figura történelemfilozófiai, mondhatnánk meta-fizikai lényegének értelmezésével.

S végül: ezen a helyen - sajátos módon - a történelem geometriája is megmutatkozik Lugossy Mária mûvének jóvoltából. Mint az utóbbi években készített szobrai és installációi révén több ízben, a mûvész most is furcsa, megtekeredett, de mégis logikus viszonyrendszert épített fel. Nem tudjuk pontosan, honnan hová, mi elõl és mi mögül, mikor és mitõl mozdul a menet, amint azt sem, mi a mi pozíciónk ebben a feszült helyzetben. Vagy: hogy Lugossy Mária figuráinak sorakozójában vajon nem magát az életet szemléljük-e - kívülrõl -, kirekesztve, elkülönítve tõle, egyúttal le- és kiszorítva; a történelem allegóriáitól körülvéve, vagyis benne a történelemben? Vagyis benne az önmagát író történetben, már ha beállunk vagy kényszerítve beállítanak bennünket az utolsó lény mögé a sorba, hogy aztán magunk is szimbólumokká váljunk...

 

Tata, Hõsök tere

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.