A mártírium geometriája

Lugossy Mária emlékműve

  • Hajdu István
  • 2005. január 6.

Képzőművészet

A szakrális funkciójától évtizedekkel ezelõtt "megszabadított" tatai zsinagóga jó ideje görög-római szobormásolatok múzeumaként mûködik. Antik istenek és istennõk kópiái meredeznek a falak között, gipsztekintetük lukként fogadja be a mindenkori jövõt. Különös párhuzamot von a zsinagógalakóvá lett porosodó, fehér bálványokkal november közepe óta Lugossy Máriának a templomkertben felállított emlékmûve.

 

Az elmúlt évtizedek egyetemes mûvészettörténete jó ideje zavarban van, és azt hiszem, marad is az emlékmûvek megítélését illetõen, hiszen ezek túlságosan kiszolgál-tatottak az idõnek, az idõbe foglalt politikai aktualitásoknak. Lugossy Mária azonban biztos kézzel emelte ki mûvét az idõ pillanatnyiságának és szaggatottságának ketrecébõl, és tette egyszerre metafizikussá és dialektikussá. Másképpen fogalmazva: meg nem rebbenõ képpé, egyszersmind végeérhetetlen folyamatot leíró jelenetté formálta a szobrászi ideát.

A szoborcsoport arctalanjainak mozdulatlan és mégis dinamikus sora, az azonosság és azonosíthatatlanság felcserélésének gesztusa egyrészt azt a gonosz ambivalenciát fogalmazza meg, mely a pusztító és elpusztított között feszül, másrészt viszont, s ez adja a mû újító erejét az én szememben, arra a kegyetlen belsõ ellentmondásra is fényt vet, mely az áldozat, az áldozattá válás és az áldozathozatal hármasságában húzódik meg. Míg a legismertebb s hosszú évtizedekig egyetlen magyar holokauszt-emlékmû, Makrisz Agamemnonnak a mauthauseni koncentrációs táborban álló szobra a hõsies ellenállás megtörhetetlenségét kívánta sugallani, Lugossy Mária éppen ellenkezõleg, a legendák helyett a héroszok és atlaszok sivár végzetére gondolt. Úgy rémlik, mûve tervezése során õ is pontosan tudta, hogy a 20. század Közép-Európájának (ha még szabad ezt a szétmállott topográfiai kategóriát használni), tehát a mi terünknek történelmi metaforája a báb, az emberszabású, jobbára kitöltetlen arcú, nem nélkül egzisztáló tárgy; a merev, ám a folytonos metamorfózisra mindig is hajlandó, arra egyszerre készülõ és azt elszenvedni képes figura/figurina, vagy mondhatjuk másképpen is: a szervetlen anyagra ráhúzható emberszerû héj, mely alatt gólemmé, bábbá, babává nivellálódhat, átlagolódhat a matéria. Tudjuk, mert nyilvánvaló, hogy van ebben az ideában valami blaszfémia, de azt is tudjuk, hogy a káromlás is a mûvészet lényegéhez tartozik, vagyis nincs mûvészet ambivalencia híján. Gondoljunk Giacometti vagy a nagyszerû kortárs lengyel mûvész, Magdalena Abakanovicz mûveire, melyekhez formailag nem, de szellemét illetõen Lugossy Mária szobra igencsak közel került - éppen az emberi figura történelemfilozófiai, mondhatnánk meta-fizikai lényegének értelmezésével.

S végül: ezen a helyen - sajátos módon - a történelem geometriája is megmutatkozik Lugossy Mária mûvének jóvoltából. Mint az utóbbi években készített szobrai és installációi révén több ízben, a mûvész most is furcsa, megtekeredett, de mégis logikus viszonyrendszert épített fel. Nem tudjuk pontosan, honnan hová, mi elõl és mi mögül, mikor és mitõl mozdul a menet, amint azt sem, mi a mi pozíciónk ebben a feszült helyzetben. Vagy: hogy Lugossy Mária figuráinak sorakozójában vajon nem magát az életet szemléljük-e - kívülrõl -, kirekesztve, elkülönítve tõle, egyúttal le- és kiszorítva; a történelem allegóriáitól körülvéve, vagyis benne a történelemben? Vagyis benne az önmagát író történetben, már ha beállunk vagy kényszerítve beállítanak bennünket az utolsó lény mögé a sorba, hogy aztán magunk is szimbólumokká váljunk...

 

Tata, Hõsök tere

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.