Keresztury Tibor: Rekviem egy napilapért

  • 2002. július 11.

Képzőművészet

2002.
július 4-én 9 órára szűk körű értekezletet hívott össze a Hajdú-Bihari Napló lapigazgatója az újság debreceni székhelyén. Rövid értékelésében elmondta, hogy az újság változatlanul a lapcsoport legerősebb tagja - gazdasági és tartalmi értelemben egyaránt -, a példányszám, a hirdetési bevételek nyeresége az utóbbi évek során folyamatos növekedést mutat. Hozzátette, hogy a szép siker, a zavartalan működés, a vidéki sajtóban mondhatni páratlan prosperálás elsősorban a lapot irányító főszerkesztő, a karakteres szellemiség pedig nem kis részben a kulturális rovatvezető áldozatos munkájának köszönhető. Aztán felállt, kezet fogott velük, és azonnali hatállyal elbocsátotta mindkettőjüket.

Átszervezés. Ennyit fűzött hozzá, átszervezés.

Megteheti? Persze hogy. Jogában áll? Persze hogy. Csakhogy. Csakhogy az a helyzet, hogy evvel az intézkedéssel vélhetően a helyi nyilvánosság szerkezetébe történt nehezen orvosolható beavatkozás - talán nem véletlen, hogy a városban már másnap az önkormányzati választásoknak megágyazó paktumot sejtett mindenki a Fidesz és az osztrák tulajdonos között. Hisz ha a Napló most véget ért korszakának irányultságát ellenzékinek nem is mondanám, az egyetlen független - esetenként kifejezetten bátor - sajtóterméknek számított ezen a vidéken: ha szükségét érezte, mindenkor volt mersze kitenni a kérdőjeleket, s nem fogta be az orrát szemérmesen félrenézve, laposat pillantva, ha úgy érezte, bűzlik valami. Hogy ez itt, a zászlósváros közegében alkalmasint forradalmi tettnek számíthatott, az nem is feltétlenül az újság érdeme volt: az értelmes párbeszédre, konstruktív együttműködésre törő halk, óvatos kritikai hangok megszólaltatója meglehetősen könnyen kapja meg itt az "ellenség" titulust; a város elveszejtésére törő rémalak lesz semmi perc alatt, pedig lehet, hogy csupán segíteni akart. A vezetés köreiben sokakat szemmel láthatóan idegesített is a lap irányvonala - főként, amikor a vagyonkezelő holding s a nagy hatalmú Cívis Ház Rt. ügyeinek is utánajárt - holott a hozzáállás, ismétlem meg, egyáltalán nem volt ellenségesnek mondható: a lap csupán információkat szerzett, forrásokat keresett, közelebbről is megnézte, kérdezett - azt tette tehát, ami a sajtó dolga volna elvileg. Ez a hűvös, tartózkodó viszony azonban épp elég okot ad most mégis arra, hogy az utcán, a kocsmákban az elbocsátás hátterében politikai nyomásról beszéljenek - ami majd az elkövetkezendő hónapokban természetesen épp az újság révén nyer cáfolatot vagy igazolást, addig mendemonda marad.

Ha viszont nem játszott szerepet más, mint a tulajdonosi akarat, akkor szétteszem a kezem: nehezen volna cáfolható, tényleg, hogy az Inform Média Kft. megyei napilapjai - a miskolci, a nyíregyházi és a nagyváradi újság - közül magasan a debreceni volt a legszínvonalasabb és üzletileg a legsikeresebb. Egy jól működő, Porcsin Zsolt által 1998 őszétől tudatosan, koncepciózusan felépített műhely lett lefejezve itt. Pozderka Judit kirúgásával pedig az a kultúrrovat szűnt meg - igen, komplett, nem kell ilyen, mondta a lapigazgató -, ahol a tájhaza legjobb erőinek, Tar Sándornak, Borbély Szilárdnak, Szirák Péternek és Sutyák Tibornak volt állandó, heti rovata, s amelyik 2000 októbere óta szerénységem tárcáinak is helyet adott minden áldott szombaton - nyolcvanhét alkalommal, mert az elköszönő cikket persze nem közölték, amin én egyébként - ismerve a cikket - egyáltalán nem csodálkozom. Ahol interjúk, cikkek, könyvkritikák formájában Esterházy Pétertől Lázár Ervinig, Nádas Pétertől Kányádi Sándorig alkalmanként felbukkant a kortárs magyar irodalom élvonala. Hogy mégsem lélegezhet most fel az ezáltal kiszorult helyi dilettánsok hada, az annak köszönhető, hogy nem lesz a lapban innentől kultúra.

Egy szép korszaktól - a Hajdú-Bihari Napló történetének legjobb korszakától - búcsúzom tehát most: társaimmal együtt veszem a kalapom, s "átszervezem" magam. Ha rám cáfol a lap jövője, hálás leszek, s a plurális nyilvánosságra vágyó, szócső helyett az újságot szerető emberekkel együtt olvasni fogom. Ha meg beáll a sorba, s a Debrecen fantázianevű ingyenes hetilaphoz, esetleg a péntek esti Sajtóklubban is - jogosan - megdicsért Körkép című közlönyhöz fog igazodni, akkor majd legfeljebb nem olvasunk helyi napilapot. Nem halunk bele.

Az újságot július 8-ától a hatáskörök megosztásának jegyében kiadóvezető-főszerkesztőként, továbbá felelős kiadóként (más tiszte nincs) a menesztett főszerkesztőnek felmondó Szabó Miklós jegyzi, és nincs kulturális rovata. Figyelünk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.