Keresztury Tibor: Rekviem egy napilapért

  • 2002. július 11.

Képzőművészet

2002.
július 4-én 9 órára szűk körű értekezletet hívott össze a Hajdú-Bihari Napló lapigazgatója az újság debreceni székhelyén. Rövid értékelésében elmondta, hogy az újság változatlanul a lapcsoport legerősebb tagja - gazdasági és tartalmi értelemben egyaránt -, a példányszám, a hirdetési bevételek nyeresége az utóbbi évek során folyamatos növekedést mutat. Hozzátette, hogy a szép siker, a zavartalan működés, a vidéki sajtóban mondhatni páratlan prosperálás elsősorban a lapot irányító főszerkesztő, a karakteres szellemiség pedig nem kis részben a kulturális rovatvezető áldozatos munkájának köszönhető. Aztán felállt, kezet fogott velük, és azonnali hatállyal elbocsátotta mindkettőjüket.

Átszervezés. Ennyit fűzött hozzá, átszervezés.

Megteheti? Persze hogy. Jogában áll? Persze hogy. Csakhogy. Csakhogy az a helyzet, hogy evvel az intézkedéssel vélhetően a helyi nyilvánosság szerkezetébe történt nehezen orvosolható beavatkozás - talán nem véletlen, hogy a városban már másnap az önkormányzati választásoknak megágyazó paktumot sejtett mindenki a Fidesz és az osztrák tulajdonos között. Hisz ha a Napló most véget ért korszakának irányultságát ellenzékinek nem is mondanám, az egyetlen független - esetenként kifejezetten bátor - sajtóterméknek számított ezen a vidéken: ha szükségét érezte, mindenkor volt mersze kitenni a kérdőjeleket, s nem fogta be az orrát szemérmesen félrenézve, laposat pillantva, ha úgy érezte, bűzlik valami. Hogy ez itt, a zászlósváros közegében alkalmasint forradalmi tettnek számíthatott, az nem is feltétlenül az újság érdeme volt: az értelmes párbeszédre, konstruktív együttműködésre törő halk, óvatos kritikai hangok megszólaltatója meglehetősen könnyen kapja meg itt az "ellenség" titulust; a város elveszejtésére törő rémalak lesz semmi perc alatt, pedig lehet, hogy csupán segíteni akart. A vezetés köreiben sokakat szemmel láthatóan idegesített is a lap irányvonala - főként, amikor a vagyonkezelő holding s a nagy hatalmú Cívis Ház Rt. ügyeinek is utánajárt - holott a hozzáállás, ismétlem meg, egyáltalán nem volt ellenségesnek mondható: a lap csupán információkat szerzett, forrásokat keresett, közelebbről is megnézte, kérdezett - azt tette tehát, ami a sajtó dolga volna elvileg. Ez a hűvös, tartózkodó viszony azonban épp elég okot ad most mégis arra, hogy az utcán, a kocsmákban az elbocsátás hátterében politikai nyomásról beszéljenek - ami majd az elkövetkezendő hónapokban természetesen épp az újság révén nyer cáfolatot vagy igazolást, addig mendemonda marad.

Ha viszont nem játszott szerepet más, mint a tulajdonosi akarat, akkor szétteszem a kezem: nehezen volna cáfolható, tényleg, hogy az Inform Média Kft. megyei napilapjai - a miskolci, a nyíregyházi és a nagyváradi újság - közül magasan a debreceni volt a legszínvonalasabb és üzletileg a legsikeresebb. Egy jól működő, Porcsin Zsolt által 1998 őszétől tudatosan, koncepciózusan felépített műhely lett lefejezve itt. Pozderka Judit kirúgásával pedig az a kultúrrovat szűnt meg - igen, komplett, nem kell ilyen, mondta a lapigazgató -, ahol a tájhaza legjobb erőinek, Tar Sándornak, Borbély Szilárdnak, Szirák Péternek és Sutyák Tibornak volt állandó, heti rovata, s amelyik 2000 októbere óta szerénységem tárcáinak is helyet adott minden áldott szombaton - nyolcvanhét alkalommal, mert az elköszönő cikket persze nem közölték, amin én egyébként - ismerve a cikket - egyáltalán nem csodálkozom. Ahol interjúk, cikkek, könyvkritikák formájában Esterházy Pétertől Lázár Ervinig, Nádas Pétertől Kányádi Sándorig alkalmanként felbukkant a kortárs magyar irodalom élvonala. Hogy mégsem lélegezhet most fel az ezáltal kiszorult helyi dilettánsok hada, az annak köszönhető, hogy nem lesz a lapban innentől kultúra.

Egy szép korszaktól - a Hajdú-Bihari Napló történetének legjobb korszakától - búcsúzom tehát most: társaimmal együtt veszem a kalapom, s "átszervezem" magam. Ha rám cáfol a lap jövője, hálás leszek, s a plurális nyilvánosságra vágyó, szócső helyett az újságot szerető emberekkel együtt olvasni fogom. Ha meg beáll a sorba, s a Debrecen fantázianevű ingyenes hetilaphoz, esetleg a péntek esti Sajtóklubban is - jogosan - megdicsért Körkép című közlönyhöz fog igazodni, akkor majd legfeljebb nem olvasunk helyi napilapot. Nem halunk bele.

Az újságot július 8-ától a hatáskörök megosztásának jegyében kiadóvezető-főszerkesztőként, továbbá felelős kiadóként (más tiszte nincs) a menesztett főszerkesztőnek felmondó Szabó Miklós jegyzi, és nincs kulturális rovata. Figyelünk.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?