Keresztury Tibor: Rekviem egy napilapért

  • 2002. július 11.

Képzőművészet

2002.
július 4-én 9 órára szűk körű értekezletet hívott össze a Hajdú-Bihari Napló lapigazgatója az újság debreceni székhelyén. Rövid értékelésében elmondta, hogy az újság változatlanul a lapcsoport legerősebb tagja - gazdasági és tartalmi értelemben egyaránt -, a példányszám, a hirdetési bevételek nyeresége az utóbbi évek során folyamatos növekedést mutat. Hozzátette, hogy a szép siker, a zavartalan működés, a vidéki sajtóban mondhatni páratlan prosperálás elsősorban a lapot irányító főszerkesztő, a karakteres szellemiség pedig nem kis részben a kulturális rovatvezető áldozatos munkájának köszönhető. Aztán felállt, kezet fogott velük, és azonnali hatállyal elbocsátotta mindkettőjüket.

Átszervezés. Ennyit fűzött hozzá, átszervezés.

Megteheti? Persze hogy. Jogában áll? Persze hogy. Csakhogy. Csakhogy az a helyzet, hogy evvel az intézkedéssel vélhetően a helyi nyilvánosság szerkezetébe történt nehezen orvosolható beavatkozás - talán nem véletlen, hogy a városban már másnap az önkormányzati választásoknak megágyazó paktumot sejtett mindenki a Fidesz és az osztrák tulajdonos között. Hisz ha a Napló most véget ért korszakának irányultságát ellenzékinek nem is mondanám, az egyetlen független - esetenként kifejezetten bátor - sajtóterméknek számított ezen a vidéken: ha szükségét érezte, mindenkor volt mersze kitenni a kérdőjeleket, s nem fogta be az orrát szemérmesen félrenézve, laposat pillantva, ha úgy érezte, bűzlik valami. Hogy ez itt, a zászlósváros közegében alkalmasint forradalmi tettnek számíthatott, az nem is feltétlenül az újság érdeme volt: az értelmes párbeszédre, konstruktív együttműködésre törő halk, óvatos kritikai hangok megszólaltatója meglehetősen könnyen kapja meg itt az "ellenség" titulust; a város elveszejtésére törő rémalak lesz semmi perc alatt, pedig lehet, hogy csupán segíteni akart. A vezetés köreiben sokakat szemmel láthatóan idegesített is a lap irányvonala - főként, amikor a vagyonkezelő holding s a nagy hatalmú Cívis Ház Rt. ügyeinek is utánajárt - holott a hozzáállás, ismétlem meg, egyáltalán nem volt ellenségesnek mondható: a lap csupán információkat szerzett, forrásokat keresett, közelebbről is megnézte, kérdezett - azt tette tehát, ami a sajtó dolga volna elvileg. Ez a hűvös, tartózkodó viszony azonban épp elég okot ad most mégis arra, hogy az utcán, a kocsmákban az elbocsátás hátterében politikai nyomásról beszéljenek - ami majd az elkövetkezendő hónapokban természetesen épp az újság révén nyer cáfolatot vagy igazolást, addig mendemonda marad.

Ha viszont nem játszott szerepet más, mint a tulajdonosi akarat, akkor szétteszem a kezem: nehezen volna cáfolható, tényleg, hogy az Inform Média Kft. megyei napilapjai - a miskolci, a nyíregyházi és a nagyváradi újság - közül magasan a debreceni volt a legszínvonalasabb és üzletileg a legsikeresebb. Egy jól működő, Porcsin Zsolt által 1998 őszétől tudatosan, koncepciózusan felépített műhely lett lefejezve itt. Pozderka Judit kirúgásával pedig az a kultúrrovat szűnt meg - igen, komplett, nem kell ilyen, mondta a lapigazgató -, ahol a tájhaza legjobb erőinek, Tar Sándornak, Borbély Szilárdnak, Szirák Péternek és Sutyák Tibornak volt állandó, heti rovata, s amelyik 2000 októbere óta szerénységem tárcáinak is helyet adott minden áldott szombaton - nyolcvanhét alkalommal, mert az elköszönő cikket persze nem közölték, amin én egyébként - ismerve a cikket - egyáltalán nem csodálkozom. Ahol interjúk, cikkek, könyvkritikák formájában Esterházy Pétertől Lázár Ervinig, Nádas Pétertől Kányádi Sándorig alkalmanként felbukkant a kortárs magyar irodalom élvonala. Hogy mégsem lélegezhet most fel az ezáltal kiszorult helyi dilettánsok hada, az annak köszönhető, hogy nem lesz a lapban innentől kultúra.

Egy szép korszaktól - a Hajdú-Bihari Napló történetének legjobb korszakától - búcsúzom tehát most: társaimmal együtt veszem a kalapom, s "átszervezem" magam. Ha rám cáfol a lap jövője, hálás leszek, s a plurális nyilvánosságra vágyó, szócső helyett az újságot szerető emberekkel együtt olvasni fogom. Ha meg beáll a sorba, s a Debrecen fantázianevű ingyenes hetilaphoz, esetleg a péntek esti Sajtóklubban is - jogosan - megdicsért Körkép című közlönyhöz fog igazodni, akkor majd legfeljebb nem olvasunk helyi napilapot. Nem halunk bele.

Az újságot július 8-ától a hatáskörök megosztásának jegyében kiadóvezető-főszerkesztőként, továbbá felelős kiadóként (más tiszte nincs) a menesztett főszerkesztőnek felmondó Szabó Miklós jegyzi, és nincs kulturális rovata. Figyelünk.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.