kiállítás - A fagy birodalma

  • Svébis Bence
  • 2011. október 27.

Képzőművészet

Mindent körbevesz a kietlen, fakó fehérség, csonthártyáig hatol a fagy, s lovecrafti lények lófrálnak körülöttünk. Itt a medvék lábujjai közt úszóhártya feszül, a rénszarvasok tojást és kisemlõsöket esznek, a szúnyogok testében fagyálló folyadék, a földön meg tökéletesen kerek, rejtélyes kövek. A két sarkkör a mai napig a titokzatosság és a fenség birodalma. A zord körülmények, a kutatásra alkalmatlan éghajlat is közrejátszik abban, hogy ember ritkán és kevés tudományos sikerrel teszi be ide a lábát. A Mezõgazdasági Múzeum kiállítása ezt a világot tárja elénk, azokat az élõlényeket, melyek a szélsõséges körülmények ellenére is otthonra leltek itt.

Nagyon keveset tudunk e világról, s mégis, ami birtokunkban van, már ámulatba ejt. Az a fajta evolúciós ösztön, melynek segítségével az iszonyú mínuszokban is megél növény és állat. Ám éppen ez az, amit a legkevésbé sikerül visszaadnia a tárlatnak, pedig a kiállítótér igyekszik megeleveníteni a környezetet. Hideg, kék szín dominál, fagyos üvegek és fakó világítás uralja a teret, mintha tényleg a sarkkörön lennénk. Ennyi azonban kevés a hangulathoz, ez csak a propozíció volna, ám a varázs hamar elvész. A magát interaktívnak hirdetõ kiállítás valójában egy nagyra nõtt képeskönyv. Kisebb és nagyobb - igaz, igencsak jól sikerült - természetfotók váltják egymást, rajtuk érdekes, de gyakran kissé lapos és szárazan tudományos szöveg. Néhol egy-egy állatszobor díszeleg. Ezen sajnos még az sem segít, hogy egy bugyuta játék keretében úgy kell megtalálni az egyes élõlényekkel kapcsolatos kérdésekre a feleletet, hogy ahhoz semmifajta ott megszerzett ismeretre nincs szükség, elég pusztán egy másik fotón meglelni a helyes válaszhoz tartozó képrészletet.

Alapjáraton jelentéktelen tárlat ez, mely bár expedícióval kecsegtet, csak egy fokkal szórakoztatóbb a fagyhalálnál.

Magyar Mezõgazdasági Múzeum, november 2-ig

**

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.