kiállítás - A fagy birodalma

  • Svébis Bence
  • 2011. október 27.

Képzőművészet

Mindent körbevesz a kietlen, fakó fehérség, csonthártyáig hatol a fagy, s lovecrafti lények lófrálnak körülöttünk. Itt a medvék lábujjai közt úszóhártya feszül, a rénszarvasok tojást és kisemlõsöket esznek, a szúnyogok testében fagyálló folyadék, a földön meg tökéletesen kerek, rejtélyes kövek. A két sarkkör a mai napig a titokzatosság és a fenség birodalma. A zord körülmények, a kutatásra alkalmatlan éghajlat is közrejátszik abban, hogy ember ritkán és kevés tudományos sikerrel teszi be ide a lábát. A Mezõgazdasági Múzeum kiállítása ezt a világot tárja elénk, azokat az élõlényeket, melyek a szélsõséges körülmények ellenére is otthonra leltek itt.

Nagyon keveset tudunk e világról, s mégis, ami birtokunkban van, már ámulatba ejt. Az a fajta evolúciós ösztön, melynek segítségével az iszonyú mínuszokban is megél növény és állat. Ám éppen ez az, amit a legkevésbé sikerül visszaadnia a tárlatnak, pedig a kiállítótér igyekszik megeleveníteni a környezetet. Hideg, kék szín dominál, fagyos üvegek és fakó világítás uralja a teret, mintha tényleg a sarkkörön lennénk. Ennyi azonban kevés a hangulathoz, ez csak a propozíció volna, ám a varázs hamar elvész. A magát interaktívnak hirdetõ kiállítás valójában egy nagyra nõtt képeskönyv. Kisebb és nagyobb - igaz, igencsak jól sikerült - természetfotók váltják egymást, rajtuk érdekes, de gyakran kissé lapos és szárazan tudományos szöveg. Néhol egy-egy állatszobor díszeleg. Ezen sajnos még az sem segít, hogy egy bugyuta játék keretében úgy kell megtalálni az egyes élõlényekkel kapcsolatos kérdésekre a feleletet, hogy ahhoz semmifajta ott megszerzett ismeretre nincs szükség, elég pusztán egy másik fotón meglelni a helyes válaszhoz tartozó képrészletet.

Alapjáraton jelentéktelen tárlat ez, mely bár expedícióval kecsegtet, csak egy fokkal szórakoztatóbb a fagyhalálnál.

Magyar Mezõgazdasági Múzeum, november 2-ig

**

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.