Kiállítás

Kicsiny Balázs: O. története

  • - dck -
  • 2013. január 19.

Képzőművészet

A 2B Galériában látható kiállítás három szálon fut. Az első, amely egyfajta összegzésnek tekinthető, a 2012 tavaszán a Saint Louis-i Washington Egyetem Kemper Művészeti Múzeumában bemutatott Killing Time című installációja.

A munkáról készült videóban Kicsiny fontos vándormotívumai egyesülnek: az időt jelképező kör alakú óra, továbbá a körforgás (például egy korábbi munkáján megjelenő, az óriásira nőtt Szaturnusz bolygó alatt futószalagon órákat mosogató munkásnők) és a fekete-fehér mintázatban megjelenő terek és alakok (az öngyilkos szobafestők). Ezek a vizuális toposzok egyszerre hordoznak egyfajta szakrális és szürreális jelentést, sok esetben humorral megspékelve: így találkozhatunk egyes képeken a halott festőkkel a Vidámparkban vagy a vágóhídon is.

Másodsorban a kiállított festmények, fotók és gouache-ok persze nem előtanulmányok, hanem egyben önálló munkák, amelyeken egyrészt feltűnnek más, állandó szereplők: a gondnok mellett például az élettelenül elterülő vagy rossz helyen, sokszor apró balkonon landoló ejtőernyősök, a "látogatók". Másrészt furcsa, "antropomorf" tárgyak kerülnek elő, például a két, pepita mintás terítővel teljesen betakart, szemlátomást mozgó halottaskocsi, amelyek a tetejükre szerelt különös "antennákkal", telegráfokkal kommunikálnak egymással.

A harmadik szál a kiállítás címét is adó, fikciós elemekben és szabad asszociációkban is bővelkedő "képregény", amelyben mintegy felfejtődik a pepita vonal keletkezésének története, kezdve a kiindulóponttól, Henry Carey, Hundson bárója síremlékétől - melyen szokatlan módon nem az elhalálozott képe látható, hanem egy fekete-fehér kockákból kirakott mozaik - a sakkozó Kádár Jánoson át a pártvezér ellopott, majd pepitára festett koponyájáig. És mindegyik maga O., a "pepita kétely" reinkarnációja vagy áldozata.

2B Galéria, Bp. IX., Ráday utca 47., nyitva: január 4-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.