Kiállítás

Oláh Mátyás László: régi köki

  • Dercsényi Dávid
  • 2013. január 13.

Képzőművészet

Az űrbázis narancssárga, hatszögletű ablakai már csak fotókon léteznek; a helyén épült jellegtelen pláza épp most egyéves, és készül csődbe menni. A képeket kopások keretezik, aljukat lefolyt festékcsíkok tarkítják, ahogy a feledés mossa el az emlékezet konstrukcióit.

Félig kidolgozott autók, torzóban maradó emberalakok, szoborszerű figurák jelzik: a kiállítás nem a Kőbánya-Kispest vasútállomás, hanem a pusztulás emlékműve. A képek textúrája is kettős, hol reneszánsz szín- és ecsetkezelést látunk, hol tipikusan mai, gányolt felületeket. Például az alvállalkozók dzsungelében készült ingatlanfejlesztési tucattermékek esetében igénytelenül odakent szürkék, fehérek dominálnak. A nagy vásznak mellett a kisebb képek is az elmúlásból építkeznek, az elszürkülő, vakuló fotónyomatokon a felejthetetlen (és egyedüliként színes) narancssárga Köki-elemek kis foltokból állnak össze, mint a salétromosodás, ázás a falon.

Kádár Bálint építész megnyitó beszéde megemlékezett Kővári György építészről, akinek épületei (ezen kívül például a Déli pályaudvar) fényes, modern, "demokratikus terek" voltak, melyek a rendszerváltás után lassan, de biztosan vesztették el tágasságukat, s lettek az anyagi és szellemi nyomor kényszerű befogadói. Helyüket lassan átveszik az "áldemokratikus helyek", a plázák, ahol a biztonsági őr mondja meg, ki ülhet a padokra. Így lesznek Oláh képei a magyar demokrácia leértékelődésének ironikus mementói.

Lyukasóra Galéria, Bp. IX., Üllői út 57. Megtekinthető február 10-ig, előzetes bejelentkezés után: 20/291-0236.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.