Kiállítás

Oláh Mátyás László: régi köki

  • Dercsényi Dávid
  • 2013. január 13.

Képzőművészet

Az űrbázis narancssárga, hatszögletű ablakai már csak fotókon léteznek; a helyén épült jellegtelen pláza épp most egyéves, és készül csődbe menni. A képeket kopások keretezik, aljukat lefolyt festékcsíkok tarkítják, ahogy a feledés mossa el az emlékezet konstrukcióit.

Félig kidolgozott autók, torzóban maradó emberalakok, szoborszerű figurák jelzik: a kiállítás nem a Kőbánya-Kispest vasútállomás, hanem a pusztulás emlékműve. A képek textúrája is kettős, hol reneszánsz szín- és ecsetkezelést látunk, hol tipikusan mai, gányolt felületeket. Például az alvállalkozók dzsungelében készült ingatlanfejlesztési tucattermékek esetében igénytelenül odakent szürkék, fehérek dominálnak. A nagy vásznak mellett a kisebb képek is az elmúlásból építkeznek, az elszürkülő, vakuló fotónyomatokon a felejthetetlen (és egyedüliként színes) narancssárga Köki-elemek kis foltokból állnak össze, mint a salétromosodás, ázás a falon.

Kádár Bálint építész megnyitó beszéde megemlékezett Kővári György építészről, akinek épületei (ezen kívül például a Déli pályaudvar) fényes, modern, "demokratikus terek" voltak, melyek a rendszerváltás után lassan, de biztosan vesztették el tágasságukat, s lettek az anyagi és szellemi nyomor kényszerű befogadói. Helyüket lassan átveszik az "áldemokratikus helyek", a plázák, ahol a biztonsági őr mondja meg, ki ülhet a padokra. Így lesznek Oláh képei a magyar demokrácia leértékelődésének ironikus mementói.

Lyukasóra Galéria, Bp. IX., Üllői út 57. Megtekinthető február 10-ig, előzetes bejelentkezés után: 20/291-0236.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.