Kinek kell az irodalom?(Cukor - Revü a Trafóban)

  • Peer Krisztián
  • 2001. március 1.

Képzőművészet

Amagas irodalom persze mindig is kereste a széles olvasóközönség kegyeit, Petőfi, az első megélhetési költő legalább akkora elánnal formálta imidzsét, mint a verseit. És az is vitathatatlan, hogy a kilencvenes évek elejének sztenderd írói szólamánál, hogy tudniillik az irodalom azért veszít a súlyából, mert nincs többé politikai tétje, és a rendszerváltás utáni hatalmi garnitúrák regénypoétikai finomságok iránt tanúsított mélységes közönye lenne okolható a hülye olvasók elhidegüléséért, nos, ennél a gőgös rinyálásnál biztosan jobb stratégia az önostorozás. Csak éppen hamis. A kortárs irodalom nem az a magába forduló, önemésztő lény, aminek egynémely kortárs írók láttatni (és látni?) szeretnék, nem mondott le az általános érvényről és az örök emberiről, nem mondott le az olvasóról, hiszen neki mondja, amit mond; ahhoz képest például, hogy "Azt mondja, aki él" (Kukorelly), az hogy "Talán eltűnök hirtelen" (Attila): magánbeszéd. A magam részéről nem örülök annak, ha a kortárs irodalom (melynek részét képezem) úgy nyeleti le magát, mint valami keserű pirulát, ha kényszeresen hastáncba csomagolja és acidpartyval turbózza fel a felolvasóestet, mint ahogy azt se szeretném, ha a büfézésből beterelnének egy eposz utolsó akkordjaira, pedig én hastáncolni jöttem. Abból, hogy a felolvasások jórészt unalmasak, ami tagadhatatlan, nem az következik, hogy a felolvasás mint műfaj vált unalmassá (meghaladottá), hanem az, hogy unalmasak a felolvasott művek. Arról, hogy az irodalom mit gondol saját közönségéről, mi sem árulkodik jobban, mint hogy mit tekint közönségbarát megnyilvánulásnak. Rendszerint a néhol szellemességbe átcsapó jópofizást.
Amagas irodalom persze mindig is kereste a széles olvasóközönség kegyeit, Petőfi, az első megélhetési költő legalább akkora elánnal formálta imidzsét, mint a verseit. És az is vitathatatlan, hogy a kilencvenes évek elejének sztenderd írói szólamánál, hogy tudniillik az irodalom azért veszít a súlyából, mert nincs többé politikai tétje, és a rendszerváltás utáni hatalmi garnitúrák regénypoétikai finomságok iránt tanúsított mélységes közönye lenne okolható a hülye olvasók elhidegüléséért, nos, ennél a gőgös rinyálásnál biztosan jobb stratégia az önostorozás. Csak éppen hamis. A kortárs irodalom nem az a magába forduló, önemésztő lény, aminek egynémely kortárs írók láttatni (és látni?) szeretnék, nem mondott le az általános érvényről és az örök emberiről, nem mondott le az olvasóról, hiszen neki mondja, amit mond; ahhoz képest például, hogy "Azt mondja, aki él" (Kukorelly), az hogy "Talán eltűnök hirtelen" (Attila): magánbeszéd. A magam részéről nem örülök annak, ha a kortárs irodalom (melynek részét képezem) úgy nyeleti le magát, mint valami keserű pirulát, ha kényszeresen hastáncba csomagolja és acidpartyval turbózza fel a felolvasóestet, mint ahogy azt se szeretném, ha a büfézésből beterelnének egy eposz utolsó akkordjaira, pedig én hastáncolni jöttem. Abból, hogy a felolvasások jórészt unalmasak, ami tagadhatatlan, nem az következik, hogy a felolvasás mint műfaj vált unalmassá (meghaladottá), hanem az, hogy unalmasak a felolvasott művek. Arról, hogy az irodalom mit gondol saját közönségéről, mi sem árulkodik jobban, mint hogy mit tekint közönségbarát megnyilvánulásnak. Rendszerint a néhol szellemességbe átcsapó jópofizást.

Spontán rá

térek. Február huszonharmadikán a Trafó zsúfolásig telt befogadókkal. Megannyi VIP-tudatos lény, az emberi kommunikációra kevéssé kiképzett jegyszedőlány fuldokolva ismételgeti: annak, hogy ő az ajtóban áll, egyetlen oka van: jegy nélkül nem szabad beengednie senkit, előjogokra hivatkozni kár, neki mérlegelni sem oka, sem joga nincsen. Viszolyogva figyeljük, hogy e megdönthetetlen érvrendszer birtokosával miképp kelnek birokra egyes, szókincsükkel visszaélő írók. Végül bejutunk a nyugiba, tekintgetünk, köszöngetünk, aztán lebukunk a szemsík alá. Kezdődik. Orsós László Jakab bevezető szavaiból megtudjuk, hogy az est a "Ki a fasznak kell az irodalom?" kérdéskörét járja majd körül, noha az estet reklámozó plakátokról az ominózus szó lemaradt. Az imigyen lefaszozott gyülekezet kitart. Jól teszi. Janikovszky Éva végtelenül aranyosan és részletekbe menően meséli el, hogyan babráltak ki vele a Nők Lapjánál, a beszélgetés végére a konferanszié-beszélgetőtárs görcsös spontaneitása is oldódik. Orsós magára talál, már nem csak arra ügyel, hogy eszébe jusson, mit is kérdezett a próbán, figyelni kezd arra, amit beszélgetőtársa mond, ám nem tolakszik előtérbe, hagyja érvényesülni az alanyt és a további alanyokat, velünk derül furcsaságaikon: "ilyennek is kell lennie". Másfelől az irodalom iránt érdeklődő nagyérdemű számára is kiderül, hogy a kérdés nem úgy hangzik: Ki vagyok én, akinek kell az irodalom, illetve miért kell és mire - inkább azt próbáljuk majd körüljárni (mint cukorfüst a hurkapálcát), hogy miért nem kell igazából senkinek. A kérdésben állítás rejlik. (Kikérjem magamnak? - kérdem magamtól a jótékony sötétben. És kinek a nevében?) A revüből aztán kiderül, miért is nem kell senkinek: mert megmerevedett. Mert nem elég önironikus (dehogynem), mert nem találja az utat a közönséghez (az útnak két vége van). Mert azt sem tudjuk, mi az. Átvezetésként magnóról bejátszott telefontréfák hallhatók: nincs is annál viccesebb, mint amikor a Nyelvtudományi Intézet telefonközpontosa zavarba jön a kérdéstől: Mi az irodalom?, nincs is annál megnyugtatóbb, mint hogy Esterházy nem jön zavarba. Neki tudnia kell. Tudja is: Esterházy felolvasott szövege valóban az est címében feltett kérdésre válaszol, és valóban szórakoztató, öröm lenne hallgatni még vagy másfél órán át. De nem. Folytatódik a divatbemutató: a koszorús költő koszorút, a költőfejedelem koronát egyensúlyoz fején, az első kötetes zaklatott, a kritikus ádáz, a szerkesztő fitymáló. Sztereotípiákat mutatnak be nekünk, és mi nevetünk engedelmesen, pedig: kinek a sztereotípiái ezek, az irodalomé vagy az irodalomról való közhelygyanús gondolkodásé? Vajon azok az írók és olvasók, akikről a reflektorfénybe citált angyali könyvesboltosok anekdotáznak, valóban írnak és olvasnak-e (és mit), vagy csak azt hivatottak illusztrálni, hogy milyen nehéz elviselni az esszéistát a maga pőre valóságában. Jó arcokat jó látni, Kovácsy Tibor érdekes és Filó Vera másképp érdekes arca akkor is szórakoztató lenne, ha "utcai ruhában" uralná a színpadot.

Átlátunk a körítésen

De lehet, hogy csak cukkol a Cukor. A lényeg máshol van. Mondjuk a paródiáit elővezető Király Levente és a megszállott toronyépítő Császár Péter attitűdjének különbözőségében (és ilyenformán a kérdés is átfogalmazódik: Vajon valóban az-e az irodalom, amit annak nevezünk?). Vagy a kakukktojásként színpadra lépő transzvesztita jelenlétében: igen, így definiálja magát újra meg újra az irodalom, így lép át a nem irodalomba (az olvasóba?), így lesz nő a férfiból, mondatokból mondat.

Peer Krisztián

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.