Kinek kell az irodalom?(Cukor - Revü a Trafóban)

  • Peer Krisztián
  • 2001. március 1.

Képzőművészet

Amagas irodalom persze mindig is kereste a széles olvasóközönség kegyeit, Petőfi, az első megélhetési költő legalább akkora elánnal formálta imidzsét, mint a verseit. És az is vitathatatlan, hogy a kilencvenes évek elejének sztenderd írói szólamánál, hogy tudniillik az irodalom azért veszít a súlyából, mert nincs többé politikai tétje, és a rendszerváltás utáni hatalmi garnitúrák regénypoétikai finomságok iránt tanúsított mélységes közönye lenne okolható a hülye olvasók elhidegüléséért, nos, ennél a gőgös rinyálásnál biztosan jobb stratégia az önostorozás. Csak éppen hamis. A kortárs irodalom nem az a magába forduló, önemésztő lény, aminek egynémely kortárs írók láttatni (és látni?) szeretnék, nem mondott le az általános érvényről és az örök emberiről, nem mondott le az olvasóról, hiszen neki mondja, amit mond; ahhoz képest például, hogy "Azt mondja, aki él" (Kukorelly), az hogy "Talán eltűnök hirtelen" (Attila): magánbeszéd. A magam részéről nem örülök annak, ha a kortárs irodalom (melynek részét képezem) úgy nyeleti le magát, mint valami keserű pirulát, ha kényszeresen hastáncba csomagolja és acidpartyval turbózza fel a felolvasóestet, mint ahogy azt se szeretném, ha a büfézésből beterelnének egy eposz utolsó akkordjaira, pedig én hastáncolni jöttem. Abból, hogy a felolvasások jórészt unalmasak, ami tagadhatatlan, nem az következik, hogy a felolvasás mint műfaj vált unalmassá (meghaladottá), hanem az, hogy unalmasak a felolvasott művek. Arról, hogy az irodalom mit gondol saját közönségéről, mi sem árulkodik jobban, mint hogy mit tekint közönségbarát megnyilvánulásnak. Rendszerint a néhol szellemességbe átcsapó jópofizást.
Amagas irodalom persze mindig is kereste a széles olvasóközönség kegyeit, Petőfi, az első megélhetési költő legalább akkora elánnal formálta imidzsét, mint a verseit. És az is vitathatatlan, hogy a kilencvenes évek elejének sztenderd írói szólamánál, hogy tudniillik az irodalom azért veszít a súlyából, mert nincs többé politikai tétje, és a rendszerváltás utáni hatalmi garnitúrák regénypoétikai finomságok iránt tanúsított mélységes közönye lenne okolható a hülye olvasók elhidegüléséért, nos, ennél a gőgös rinyálásnál biztosan jobb stratégia az önostorozás. Csak éppen hamis. A kortárs irodalom nem az a magába forduló, önemésztő lény, aminek egynémely kortárs írók láttatni (és látni?) szeretnék, nem mondott le az általános érvényről és az örök emberiről, nem mondott le az olvasóról, hiszen neki mondja, amit mond; ahhoz képest például, hogy "Azt mondja, aki él" (Kukorelly), az hogy "Talán eltűnök hirtelen" (Attila): magánbeszéd. A magam részéről nem örülök annak, ha a kortárs irodalom (melynek részét képezem) úgy nyeleti le magát, mint valami keserű pirulát, ha kényszeresen hastáncba csomagolja és acidpartyval turbózza fel a felolvasóestet, mint ahogy azt se szeretném, ha a büfézésből beterelnének egy eposz utolsó akkordjaira, pedig én hastáncolni jöttem. Abból, hogy a felolvasások jórészt unalmasak, ami tagadhatatlan, nem az következik, hogy a felolvasás mint műfaj vált unalmassá (meghaladottá), hanem az, hogy unalmasak a felolvasott művek. Arról, hogy az irodalom mit gondol saját közönségéről, mi sem árulkodik jobban, mint hogy mit tekint közönségbarát megnyilvánulásnak. Rendszerint a néhol szellemességbe átcsapó jópofizást.

Spontán rá

térek. Február huszonharmadikán a Trafó zsúfolásig telt befogadókkal. Megannyi VIP-tudatos lény, az emberi kommunikációra kevéssé kiképzett jegyszedőlány fuldokolva ismételgeti: annak, hogy ő az ajtóban áll, egyetlen oka van: jegy nélkül nem szabad beengednie senkit, előjogokra hivatkozni kár, neki mérlegelni sem oka, sem joga nincsen. Viszolyogva figyeljük, hogy e megdönthetetlen érvrendszer birtokosával miképp kelnek birokra egyes, szókincsükkel visszaélő írók. Végül bejutunk a nyugiba, tekintgetünk, köszöngetünk, aztán lebukunk a szemsík alá. Kezdődik. Orsós László Jakab bevezető szavaiból megtudjuk, hogy az est a "Ki a fasznak kell az irodalom?" kérdéskörét járja majd körül, noha az estet reklámozó plakátokról az ominózus szó lemaradt. Az imigyen lefaszozott gyülekezet kitart. Jól teszi. Janikovszky Éva végtelenül aranyosan és részletekbe menően meséli el, hogyan babráltak ki vele a Nők Lapjánál, a beszélgetés végére a konferanszié-beszélgetőtárs görcsös spontaneitása is oldódik. Orsós magára talál, már nem csak arra ügyel, hogy eszébe jusson, mit is kérdezett a próbán, figyelni kezd arra, amit beszélgetőtársa mond, ám nem tolakszik előtérbe, hagyja érvényesülni az alanyt és a további alanyokat, velünk derül furcsaságaikon: "ilyennek is kell lennie". Másfelől az irodalom iránt érdeklődő nagyérdemű számára is kiderül, hogy a kérdés nem úgy hangzik: Ki vagyok én, akinek kell az irodalom, illetve miért kell és mire - inkább azt próbáljuk majd körüljárni (mint cukorfüst a hurkapálcát), hogy miért nem kell igazából senkinek. A kérdésben állítás rejlik. (Kikérjem magamnak? - kérdem magamtól a jótékony sötétben. És kinek a nevében?) A revüből aztán kiderül, miért is nem kell senkinek: mert megmerevedett. Mert nem elég önironikus (dehogynem), mert nem találja az utat a közönséghez (az útnak két vége van). Mert azt sem tudjuk, mi az. Átvezetésként magnóról bejátszott telefontréfák hallhatók: nincs is annál viccesebb, mint amikor a Nyelvtudományi Intézet telefonközpontosa zavarba jön a kérdéstől: Mi az irodalom?, nincs is annál megnyugtatóbb, mint hogy Esterházy nem jön zavarba. Neki tudnia kell. Tudja is: Esterházy felolvasott szövege valóban az est címében feltett kérdésre válaszol, és valóban szórakoztató, öröm lenne hallgatni még vagy másfél órán át. De nem. Folytatódik a divatbemutató: a koszorús költő koszorút, a költőfejedelem koronát egyensúlyoz fején, az első kötetes zaklatott, a kritikus ádáz, a szerkesztő fitymáló. Sztereotípiákat mutatnak be nekünk, és mi nevetünk engedelmesen, pedig: kinek a sztereotípiái ezek, az irodalomé vagy az irodalomról való közhelygyanús gondolkodásé? Vajon azok az írók és olvasók, akikről a reflektorfénybe citált angyali könyvesboltosok anekdotáznak, valóban írnak és olvasnak-e (és mit), vagy csak azt hivatottak illusztrálni, hogy milyen nehéz elviselni az esszéistát a maga pőre valóságában. Jó arcokat jó látni, Kovácsy Tibor érdekes és Filó Vera másképp érdekes arca akkor is szórakoztató lenne, ha "utcai ruhában" uralná a színpadot.

Átlátunk a körítésen

De lehet, hogy csak cukkol a Cukor. A lényeg máshol van. Mondjuk a paródiáit elővezető Király Levente és a megszállott toronyépítő Császár Péter attitűdjének különbözőségében (és ilyenformán a kérdés is átfogalmazódik: Vajon valóban az-e az irodalom, amit annak nevezünk?). Vagy a kakukktojásként színpadra lépő transzvesztita jelenlétében: igen, így definiálja magát újra meg újra az irodalom, így lép át a nem irodalomba (az olvasóba?), így lesz nő a férfiból, mondatokból mondat.

Peer Krisztián

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.