Kinek kell az irodalom?(Cukor - Revü a Trafóban)

  • Peer Krisztián
  • 2001. március 1.

Képzőművészet

Amagas irodalom persze mindig is kereste a széles olvasóközönség kegyeit, Petőfi, az első megélhetési költő legalább akkora elánnal formálta imidzsét, mint a verseit. És az is vitathatatlan, hogy a kilencvenes évek elejének sztenderd írói szólamánál, hogy tudniillik az irodalom azért veszít a súlyából, mert nincs többé politikai tétje, és a rendszerváltás utáni hatalmi garnitúrák regénypoétikai finomságok iránt tanúsított mélységes közönye lenne okolható a hülye olvasók elhidegüléséért, nos, ennél a gőgös rinyálásnál biztosan jobb stratégia az önostorozás. Csak éppen hamis. A kortárs irodalom nem az a magába forduló, önemésztő lény, aminek egynémely kortárs írók láttatni (és látni?) szeretnék, nem mondott le az általános érvényről és az örök emberiről, nem mondott le az olvasóról, hiszen neki mondja, amit mond; ahhoz képest például, hogy "Azt mondja, aki él" (Kukorelly), az hogy "Talán eltűnök hirtelen" (Attila): magánbeszéd. A magam részéről nem örülök annak, ha a kortárs irodalom (melynek részét képezem) úgy nyeleti le magát, mint valami keserű pirulát, ha kényszeresen hastáncba csomagolja és acidpartyval turbózza fel a felolvasóestet, mint ahogy azt se szeretném, ha a büfézésből beterelnének egy eposz utolsó akkordjaira, pedig én hastáncolni jöttem. Abból, hogy a felolvasások jórészt unalmasak, ami tagadhatatlan, nem az következik, hogy a felolvasás mint műfaj vált unalmassá (meghaladottá), hanem az, hogy unalmasak a felolvasott művek. Arról, hogy az irodalom mit gondol saját közönségéről, mi sem árulkodik jobban, mint hogy mit tekint közönségbarát megnyilvánulásnak. Rendszerint a néhol szellemességbe átcsapó jópofizást.
Amagas irodalom persze mindig is kereste a széles olvasóközönség kegyeit, Petőfi, az első megélhetési költő legalább akkora elánnal formálta imidzsét, mint a verseit. És az is vitathatatlan, hogy a kilencvenes évek elejének sztenderd írói szólamánál, hogy tudniillik az irodalom azért veszít a súlyából, mert nincs többé politikai tétje, és a rendszerváltás utáni hatalmi garnitúrák regénypoétikai finomságok iránt tanúsított mélységes közönye lenne okolható a hülye olvasók elhidegüléséért, nos, ennél a gőgös rinyálásnál biztosan jobb stratégia az önostorozás. Csak éppen hamis. A kortárs irodalom nem az a magába forduló, önemésztő lény, aminek egynémely kortárs írók láttatni (és látni?) szeretnék, nem mondott le az általános érvényről és az örök emberiről, nem mondott le az olvasóról, hiszen neki mondja, amit mond; ahhoz képest például, hogy "Azt mondja, aki él" (Kukorelly), az hogy "Talán eltűnök hirtelen" (Attila): magánbeszéd. A magam részéről nem örülök annak, ha a kortárs irodalom (melynek részét képezem) úgy nyeleti le magát, mint valami keserű pirulát, ha kényszeresen hastáncba csomagolja és acidpartyval turbózza fel a felolvasóestet, mint ahogy azt se szeretném, ha a büfézésből beterelnének egy eposz utolsó akkordjaira, pedig én hastáncolni jöttem. Abból, hogy a felolvasások jórészt unalmasak, ami tagadhatatlan, nem az következik, hogy a felolvasás mint műfaj vált unalmassá (meghaladottá), hanem az, hogy unalmasak a felolvasott művek. Arról, hogy az irodalom mit gondol saját közönségéről, mi sem árulkodik jobban, mint hogy mit tekint közönségbarát megnyilvánulásnak. Rendszerint a néhol szellemességbe átcsapó jópofizást.

Spontán rá

térek. Február huszonharmadikán a Trafó zsúfolásig telt befogadókkal. Megannyi VIP-tudatos lény, az emberi kommunikációra kevéssé kiképzett jegyszedőlány fuldokolva ismételgeti: annak, hogy ő az ajtóban áll, egyetlen oka van: jegy nélkül nem szabad beengednie senkit, előjogokra hivatkozni kár, neki mérlegelni sem oka, sem joga nincsen. Viszolyogva figyeljük, hogy e megdönthetetlen érvrendszer birtokosával miképp kelnek birokra egyes, szókincsükkel visszaélő írók. Végül bejutunk a nyugiba, tekintgetünk, köszöngetünk, aztán lebukunk a szemsík alá. Kezdődik. Orsós László Jakab bevezető szavaiból megtudjuk, hogy az est a "Ki a fasznak kell az irodalom?" kérdéskörét járja majd körül, noha az estet reklámozó plakátokról az ominózus szó lemaradt. Az imigyen lefaszozott gyülekezet kitart. Jól teszi. Janikovszky Éva végtelenül aranyosan és részletekbe menően meséli el, hogyan babráltak ki vele a Nők Lapjánál, a beszélgetés végére a konferanszié-beszélgetőtárs görcsös spontaneitása is oldódik. Orsós magára talál, már nem csak arra ügyel, hogy eszébe jusson, mit is kérdezett a próbán, figyelni kezd arra, amit beszélgetőtársa mond, ám nem tolakszik előtérbe, hagyja érvényesülni az alanyt és a további alanyokat, velünk derül furcsaságaikon: "ilyennek is kell lennie". Másfelől az irodalom iránt érdeklődő nagyérdemű számára is kiderül, hogy a kérdés nem úgy hangzik: Ki vagyok én, akinek kell az irodalom, illetve miért kell és mire - inkább azt próbáljuk majd körüljárni (mint cukorfüst a hurkapálcát), hogy miért nem kell igazából senkinek. A kérdésben állítás rejlik. (Kikérjem magamnak? - kérdem magamtól a jótékony sötétben. És kinek a nevében?) A revüből aztán kiderül, miért is nem kell senkinek: mert megmerevedett. Mert nem elég önironikus (dehogynem), mert nem találja az utat a közönséghez (az útnak két vége van). Mert azt sem tudjuk, mi az. Átvezetésként magnóról bejátszott telefontréfák hallhatók: nincs is annál viccesebb, mint amikor a Nyelvtudományi Intézet telefonközpontosa zavarba jön a kérdéstől: Mi az irodalom?, nincs is annál megnyugtatóbb, mint hogy Esterházy nem jön zavarba. Neki tudnia kell. Tudja is: Esterházy felolvasott szövege valóban az est címében feltett kérdésre válaszol, és valóban szórakoztató, öröm lenne hallgatni még vagy másfél órán át. De nem. Folytatódik a divatbemutató: a koszorús költő koszorút, a költőfejedelem koronát egyensúlyoz fején, az első kötetes zaklatott, a kritikus ádáz, a szerkesztő fitymáló. Sztereotípiákat mutatnak be nekünk, és mi nevetünk engedelmesen, pedig: kinek a sztereotípiái ezek, az irodalomé vagy az irodalomról való közhelygyanús gondolkodásé? Vajon azok az írók és olvasók, akikről a reflektorfénybe citált angyali könyvesboltosok anekdotáznak, valóban írnak és olvasnak-e (és mit), vagy csak azt hivatottak illusztrálni, hogy milyen nehéz elviselni az esszéistát a maga pőre valóságában. Jó arcokat jó látni, Kovácsy Tibor érdekes és Filó Vera másképp érdekes arca akkor is szórakoztató lenne, ha "utcai ruhában" uralná a színpadot.

Átlátunk a körítésen

De lehet, hogy csak cukkol a Cukor. A lényeg máshol van. Mondjuk a paródiáit elővezető Király Levente és a megszállott toronyépítő Császár Péter attitűdjének különbözőségében (és ilyenformán a kérdés is átfogalmazódik: Vajon valóban az-e az irodalom, amit annak nevezünk?). Vagy a kakukktojásként színpadra lépő transzvesztita jelenlétében: igen, így definiálja magát újra meg újra az irodalom, így lép át a nem irodalomba (az olvasóba?), így lesz nő a férfiból, mondatokból mondat.

Peer Krisztián

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.