Kiállítás

Kirajzolás

  • - dck -
  • 2012. július 28.

Képzőművészet

A Vajda Lajos Stúdió impozáns, és nevével ellentétben hatalmas belmagasságú pincegalériájában látható kiállítás egyetlen entitás, a vonal háromféle reinkarnációja köré rendeződik. Egységes installáció, de háromféle karakteres képi nyelv - Somogyi Laura, Szíj Kamilla és Torma Éva művei ugyanis, miközben önmagukban is megállnak, össze is kapcsolódnak, hiszen mindegyik munka valamiféleképpen túllép a rajzolás tradicionális metódusain.

Torma látszólag a megszokott úton marad, de papírra rajzolt kicsiny képei valójában hamisítványok. A ceruzavonalak nem saját intenciója nyomán realizálódnak, kezét egy pszichiátriai beteg "vezeti" - mintegy egyoldalú dialógust folytat egy műtárgypiaci szempontból értéktelen, ismeretlen alkotó műveivel. Somogyi vonala/fonala ezzel szemben láthatatlan, de elképzelhető: az állványokra szerelt fehér kezek ugyanis hímző mozdulatot imitálnak, a munkafolyamatot, azaz a felgyulladó, majd sötétbe boruló kezek virtuális mozgását pedig egy karmesterpálcához hasonló, nagyméretű tűvel maga a néző irányítja. Az interaktív installáció - amellett, hogy a gyerekek kedvence - egy varroda egyszerre nyomasztó, mégis légiesen szép látomását idézi fel, melyben behelyettesíthető, arctalan és alaktalan munkásnők dolgoznak kifulladásig.

Míg Somogyi a levegőbe transzponálta a vonalat, Szíj a földhöz kötötte: egész pontosan a padlószintre fektetett agyaglapokba karcolta. A finom, alig látható vonalak hálózata, ez az illékony és kanyargó mintázat a lapok szélein egymásba fonódik; s hiába tudható, hogy mindössze négy különböző részelem kapcsolódik variábilisan egymáshoz, mégis az az érzésünk, hogy a rajz sosem ismétlődik, hogy a ritmikus karcolatok sora a végtelenségig tágítható. Mintha a szaharai homokból éppen csak kiemelt lelet töredékét látnánk, amely mögül egy érzékeny kéz nyoma rajzolódik ki.

Vajda Lajos Stúdió, Szentendre, Péter-Pál u. 6/A, nyitva: július 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.