Kiállítás

Kirajzolás

  • - dck -
  • 2012. július 28.

Képzőművészet

A Vajda Lajos Stúdió impozáns, és nevével ellentétben hatalmas belmagasságú pincegalériájában látható kiállítás egyetlen entitás, a vonal háromféle reinkarnációja köré rendeződik. Egységes installáció, de háromféle karakteres képi nyelv - Somogyi Laura, Szíj Kamilla és Torma Éva művei ugyanis, miközben önmagukban is megállnak, össze is kapcsolódnak, hiszen mindegyik munka valamiféleképpen túllép a rajzolás tradicionális metódusain.

Torma látszólag a megszokott úton marad, de papírra rajzolt kicsiny képei valójában hamisítványok. A ceruzavonalak nem saját intenciója nyomán realizálódnak, kezét egy pszichiátriai beteg "vezeti" - mintegy egyoldalú dialógust folytat egy műtárgypiaci szempontból értéktelen, ismeretlen alkotó műveivel. Somogyi vonala/fonala ezzel szemben láthatatlan, de elképzelhető: az állványokra szerelt fehér kezek ugyanis hímző mozdulatot imitálnak, a munkafolyamatot, azaz a felgyulladó, majd sötétbe boruló kezek virtuális mozgását pedig egy karmesterpálcához hasonló, nagyméretű tűvel maga a néző irányítja. Az interaktív installáció - amellett, hogy a gyerekek kedvence - egy varroda egyszerre nyomasztó, mégis légiesen szép látomását idézi fel, melyben behelyettesíthető, arctalan és alaktalan munkásnők dolgoznak kifulladásig.

Míg Somogyi a levegőbe transzponálta a vonalat, Szíj a földhöz kötötte: egész pontosan a padlószintre fektetett agyaglapokba karcolta. A finom, alig látható vonalak hálózata, ez az illékony és kanyargó mintázat a lapok szélein egymásba fonódik; s hiába tudható, hogy mindössze négy különböző részelem kapcsolódik variábilisan egymáshoz, mégis az az érzésünk, hogy a rajz sosem ismétlődik, hogy a ritmikus karcolatok sora a végtelenségig tágítható. Mintha a szaharai homokból éppen csak kiemelt lelet töredékét látnánk, amely mögül egy érzékeny kéz nyoma rajzolódik ki.

Vajda Lajos Stúdió, Szentendre, Péter-Pál u. 6/A, nyitva: július 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.