Kiállítás

Az átlagok átlaga

Société Réaliste: Empire, State, Building

Képzőművészet

A tavaly a párizsi Jeu de Paume-ban bemutatott, majd a LuMú tereihez és a magyar befogadókhoz igazított monumentális kiállítás megtekintése igazi szellemi erőpróba, olyan intellektuális kaland, amelybe egyszerűbb több alkalommal is belefogni.

Hiszen ez lehetett a célja a 2004 óta együtt dolgozó szerzőpárosnak, Jean-Baptiste Naudynak és Gróf Ferencnek is: szerintük ugyanis nem érdemes elkészíteni egy kiállítást vagy egy művet, ha az könnyen és egyszerűen dekódolható. Ebből következik, hogy műveiknek olyan erős a konceptuális hátországa, hogy a táblázatokhoz, statisztikákhoz, számítógépes algoritmusokhoz, objektekhez és installációkhoz kapcsolódó szöveg nélkül gyakran lehetetlen felfejteni a jelentésmezőket. Ez az intertextuális prezentálás még úgy is igen fárasztónak tűnik, hogy maga a látvány, a különböző (átlag)színekbe borult termek sora igen kellemes, mondhatni, megnyugtató hatást kelt.

Az 1931-ben megépített New York-i felhőkarcoló nevéből kölcsönzött és vesszőkkel szétszabdalt cím - birodalom, állam, épület - egyrészt a Société Réaliste munkamódszerére, a betűképekből, jelekből felépített önálló világokra, másrészt a hatalmi reprezentáció kinyilvánítására, jelképes hordozására alkalmas entitásokra utal. A munkák kiindulópontjai valós vagy virtuális (néhol utópikus) politikai, vallási, financiális vagy kulturális képződmények (betűk, számok, pénzek, emblémák, logók, naptárak, térképek, zászlók, épületek, államhatárok, csillagképek), melyekből különféle számítógépes műveletek segítségével (egyszerűsítés, elemekre bontás, kivonás, összeadás, átlagolás) személytelen és hivatalosnak tűnő képekből, lightboxokból, "szemléltető tárgyakból" összeálló meghökkentő rendszer alakul ki.

Maga a kiállítás egymással néhol összekapcsolódó tematikus alegységekből áll. A legizgalmasabb a változó nemzetállami határok és területek problémája, e mesterséges képződmények értelmének ironikus megkérdőjelezése. Rögtön a bejáratnál a Szélút című installáció fogadja a látogatót: a táblákon olyan, 1900 és 2001 között kikiáltott, tiszavirág-életű államok nevei sorakoznak, amelyek többségéről szinte alig hallottunk, vagy nem sokkal távolabb ezek pendant-ja, egy csatornafedőnek látszó tárgy, amely nem más, mint az 1928-ban Sztálin határozata alapján megtervezett szibériai autonóm zsidó terület soha meg nem épült fővárosának "mementója" (Birobidzsáni ajándék). Igen szemléletes a Spektrális erózió című tárgy is, amelyen a tér mélységével az elmúló időt jelölve rétegződnek egymásra térségünk országainak időszámításunk kezdete óta folyamatosan változó határvonalai. És miért ne lennének elképzelhetőek egészen másmilyen térképek is? Például, ha minden ENSZ-ország területét méretarányosan azonos méretűre kicsinyítünk, majd egymásra vetítjük, a körvonalak átlagolt végeredménye, ez a szabálytalan alakú négyzet akár szoborként is manifesztálódhat (Világ kozmopolitái, még egy erőfeszítést!). Sőt, elképzelhető (és számítógéppel elő is állítható) olyan Nagy Európa-térkép is, melyen a nagyhatalmi álmok könnyen kiélhetőek, hiszen e felduzzadt territóriumon mindegyik ország akkora területet foglal el, amelyre kimondottan vagy épp szemérmesen elhallgatva, de még a mai napig is igényt tart. A szerzőpáros nemcsak az ENSZ-tagországok "egyedi" zászlóinak színeit átlagolta (rozsdabarna), hanem humorosan, bár az elkeserítő ideológiai katyvaszt felfedve a Monarchia korabeli zászló és az árpádsávos lobogó "egyesítésével" előállította nemzeti identitásunk új (rózsaszín) jelképét is. Maga a határvonal mint jelentésétől megfosztott grafikai jel a kiállításon többször is felbukkan. Ilyen például az egyik általuk kreált betűtípus is, a Limes New Roman, amely az etnikai szempontból szegregált városrészek határvonalait használja fel, de látható a különféle országok pénzjeleiből összeállított ábécéjük és a saját - az utópisztikus elődöknek tisztelgő - monotopiának nevezett betűtípusuk is. Két változatban is előfordul az országhatárok kiegyenesítésével és folyamatos egymás mellé sorolásával létrehozott ritmikus vonalrajz. (Utóbbi kettő közé szorul - talán a betűjelekkel való kapcsolata miatt - Corbusier Nyitott kéz című szobrának "tetovált" parafrázisa, az Archiscripton - képünkön.)


Fotó: Narancs

Néhány ötletet többször is felhasználtak - ilyen például az épület fényképére rajzolt alaprajzegységekből kialakuló, inkább redundáns, mint talányos szöveg -, néha pedig túlságosan ismert képtípushoz gondoltak új jelentést társítani (például a Reichstag tetejére zászlót kitűző szovjet kiskatonáról készült fényképhez, amelyről annak idején pár nappal később kiretusálták a zabrált karórát), de azért önmagukban megálló és értelmezhető egységei is vannak a kiállításnak. Ezek közül az egyik, az Egy életen át látni 2113-ig az interneten is megtekinthető - éppen eddig tart ugyanis az idén februárban kezdődött, Leni Riefenstahl összes művét "real-time"-ban feldolgozó, vagyis a német rendező életével (101 év és 17 nap) azonos ideig tartó vetítés. A másik egy 1949-ben készült amerikai propagandafilm - A Forrás - néma átirata, amelyből kivették a szereplőket és a dialógusokat, kiemelve így a látványt, a kapitalizmust "dicsőítő" modern tárgyak sorát és az Empire State Building sziluettjét.

A központi térben a Magyar Nemzeti Galéria honlapjáról levett majd kétszáz festmény átlagolt színei sorakoznak, az így felépített, egy képkeretező website-jára kívánkozó elegáns színkavalkád, az Árnyékállam középpontjában pedig az átlagok átlaga, a Magyar nemzeti szürke festmény áll. De mielőtt Adyval szólva búsongani kezdenénk a "szürke, porszínű magyar élet" kapcsán, magunk megnyugtatására gondoljunk arra, hogy elegendő mennyiségű átlagszín összekeverése után óhatatlanul is szürke lesz a végeredmény!

Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, nyitva augusztus 5-ig. (Gróf Ferenccel készült interjúnk "Mintha boncnokok lennénk" címmel 2011. április 28-ai számunkban olvasható.)

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.