Kíváncsiság, kockáztatás

Tizenöt év alatt a kortárs magyar képzőművészet egyik legfontosabb kollekciójává nőtt Pados Gábor és Pajor Zsolt privát mániája, az Irokéz Gyűjtemény.
Tizenöt év alatt a kortárs magyar képzőművészet egyik legfontosabb kollekciójává nőtt Pados Gábor és Pajor Zsolt privát mániája, az Irokéz Gyűjtemény.

Úgy kezdődött, mint annyi más jó dolog - bulizással. Amikor a Képzőművészeti Főiskola friss diplomása, Szarka Péter néhány társával együtt a rendszerváltó évek felszabadult levegőjében alkotásra ihlető térként birtokba vett néhány lerobbant ingatlant, az Újlak mozit, a Tűzoltó utca 72.-ben állt hajdani gyárat vagy a Hungária fürdőt, az Újlak Csoport néven rendezett kiállításokat megnyitó bulikra elhívta két szombathelyi gimnáziumi barátját, Pados Gábort és Pajor Zsoltot is. Szarka mellett az Újlak Csoporttal olyan művészek léptek színre, mint Ádám Zoltán, Farkas Gábor, Komoróczky Tamás és Ravasz András. Miközben ők művészi egzisztenciájuk megalapozásával foglalatoskodtak, Pados és Pajor az üzleti életben próbált szerencsét. Papír-írószerben utaznak - innen a közös kollekció szójátékos elnevezése: Irokéz Gyűjtemény.

Ami persze nem gyűjteménynek indult. "Segítettünk az ismerős művészeknek, mivelhogy nem voltak anyagilag éppen a legjobban ellátva, és ezeket a segítségeket ők művekkel honorálták" - mondja a gyűjtemény kialakulásáról Pados Gábor. Eufemisztikus megfogalmazása mögött egyszerűen az áll, hogy ha kölcsönadtak valakinek, és az nem tudta megadni, készpénz helyett jöhetett valami alkotás is. Nincs ebben semmi különös, a művészettörténet számos hasonló esetet ismer, amikor fizetésképtelen művészek mondjuk rajzokkal rótták le vendéglői tartozásaikat. Az Irokéz-mecenatúra olykor egészen direkt formát öltött: ha például egy radírinstallációhoz rengeteg radírra volt szükség, a cég magától értődő módon szállított. "Eleinte nem is tudatosult bennünk, hogy gyűjtők vagyunk. Egyszer csak azt vettük észre, hogy beteltek a lakásaink falai."

Ideje volt rendet tenni a káoszban, s ehhez külső kezet vettek igénybe. Szoboszlai Jánost kérték fel az immár az Újlak Csoporton is túlterjeszkedő, Braun András, Németh Hajnal, Korodi János, Szigeti András és Uglár Csaba műveit is magában foglaló anyag felmérésére, katalogizálására. Õ akkor a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetet vezette, melynek szintén folyamatosan bővülő kollekciója és kiállítási programja hasonló kört fedett le. Szoboszlai ily módon részesévé vált a 90-es években születő magyar képzőművészet egy jellegzetes szeletét reprezentáló köz- illetve magángyűjtemény létrejöttének. "Abban az időben csak fiatal kurátorok foglalkoztak a művészeknek ezzel a körével, egyéni ambícióból - mondja Szoboszlai János, maga is ezek egyike. - Most, 2006-ból visszatekintve azt kell mondanom, hogy kortörténeti szempontból is nagyon erős dokumentációja ez a gyűjtemény az elmúlt másfél évtizedben Magyarországon történteknek. Az Újlak Csoport tagjai a közös kiállításaikra létrehozott és aztán gyakran meg is semmisült, helyspecifikus installációkon kívül természetesen egyéni műveket is alkottak, a nemzetközi trendekkel párhuzamosan használták az új médiumokat, fénymásolatokat, számítógépes printeket, videókat készítettek. Ezek egyáltalán nem illettek bele a hazai múzeumi és műgyűjteményi struktúrába, ilyesmit senki nem gyűjtött akkoriban, az értékük is kérdéses volt."

Szoboszlai közreműködésével felmérték az anyagot, digitális adatbázist hoztak létre, színes katalógust nyomtattak, és 2001-ben egy szombathelyi tetőtérben első ízben mutatták be a gyűjteményt a közönségnek. A megnyitót Szentjóby Tamás és Fabényi Júlia tartotta. Előbbi - noha más nemzedékhez tartozik, mint a generációs kategóriákkal is leírható Irokéz Gyűjtemény művészei - egyik alkotása, a Szabadság lelkének szobra is bekerült a kollekcióba, utóbbi pedig a Műcsarnok igazgatójaként - szintén 2001-ben - lehetőséget adott az Irokéz Gyűjtemény budapesti bemutatkozására.

A művészettörténész és a tanácsaira kíváncsi gyűjtők együttműködése új szakaszba ért, amikor 2003-ban a fővárosban megnyílt a műkereskedelemmel is foglalkozó acb galéria, melynek tulajdonosai között van Pados, Pajor és a vezetőjeként dolgozó Szoboszlai is. Noha létezik némi átfedés a galéria kiállítási programja és az Irokéz Gyűjtemény között, azt, hogy az utóbbiba mi kerül be, kizárólag Pados Gábor és Pajor Zsolt dönti el, Szoboszlai János "csak" segíti őket új művészek és művek megismerésében. Mindketten hangsúlyozzák, hogy megőrizték érdeklődésüket a még be nem futott alkotók munkássága iránt - kíváncsiság esztétikailag, kockáztatás anyagilag (ráadásul nonprofit alapon működtetik Szombathelyen az Irokéz Galéria elnevezésű kortárs kiállítótermet is, kifejezetten nem a gyűjtemény prezentálása céljából). "Sok más gyűjtőtől eltérően nem a befektetési szándék vezet bennünket" - mondja Pados Gábor, aki nagyon fontosnak tartja, hogy ma már sokkal többen foglalkoznak kortárs magyar képzőművészettel, mint öt-tíz-tizenöt éve, s ebből a szempontból másodlagos, hogy szerelemből vagy befektetési céllal teszik: "Minden gyűjtőnek örülök. Aki csak egy képet is vásárol, az már tett valamit a kortárs képzőművészetért." A két irokéz közösen hoz döntéseket, huszonöt évi barátság és tizenöt évi üzleti partnerség után elég jól ismerik és képesek elfogadni egymás gondolko-dását, ízlését, megbíznak egymás megérzéseiben akkor is, ha nincs mindig idő mindent végigbeszélni. A gyűjtemény gyarapításának szempontjairól Pajor Zsolt annyit mond, hogy "kezdetektől fontos számunkra, hogy ezek olyan munkák legyenek, amikkel folyamatosan együtt tudunk élni, amiket ki tudunk tenni a lakásainkban, az irodáinkban, vagy ha nem is, egyszerűen csak szeretjük őket."

Figyelmébe ajánljuk

A hazai próféta

  • - turcsányi -

Van egy jelenet James Clavell 1975-ben publikált regényének tévéváltozatában: a nagyúr táncol.

Apád, anyád idejöjjön!

Amikor 1976-ban megjelent az eredeti Ómen-film (az azóta tetemes hosszúságúra nyúlt széria első installációja), az mind témaválasztását, mind megvalósítását tekintve tisztes elismerést és közben jeles közönségsikert aratott.

A „titkosegyetem”

  • Földényi F. László

Nevek a szereplőlistáról: Dr. Bódis József, Dr. Horváth Zita, Dr. Palkovics László, Dr. Pavlik Lívia, Dr. Szarka Gábor, és a többi doktor, meg a kancellárok, a miniszterek, az államtitkárok, az államtitkárok helyettesei, meg a helyettesek helyettesei… Upor László könyvéből néznek ki az olvasóra.

A szédülésig

  • Pálos György

A szerző e kisregény megjelenése idején, 2021-ben már befutott író, megkerülhetetlen irodalmárnak számít Katalóniában, és talán a világban is. Katalán identitása is közismert, ami szintén hozzájárul helyi nimbuszához.

Gender a manézsban

A férfi és női szerepkör átalakulása lerágott csont, olyannyira, hogy a nemek szerepkörének egyik legmeghatározóbb új kihívása az, hogy újra és újra meg kell hallgatnunk az átalakulásukról szóló históriát. Nagyon nehéz olyan irányból közelíteni meg a témát, amely (legalább az egyik nemnél) ne szemforgatásba vagy köldöknézegetésbe torkollna.

Teljes elsötétítés

Jánd falujának és az ország 4113. sz. útjának a szélére a korábbi „Isten hozott” vagy valami hasonló szöveget mutató tábla helyére kiraktak egy újat, amelyre ékes külföldi nyelven a következőket pingálták: „No Migration, No Gender, No War” – számolt be az ATV híradója.

Ki vannak fizetve

A múlt kedden jelentette be Magyar Péter, hogy péntek délutánra tüntetést szervez a Belügyminisztérium elé, s azon a kormány lemondását fogja követelni, amiért máig nem kért bocsánatot a bicskei gyermekotthonban elkövetett pedofil bűncselekmények áldoza­taitól.

„Egy névtelen feljelentés miatt”

2021. február 5-én hajnalban rájuk tört a rendőrség, ezután döntöttek úgy a férjével, Szász János rendezővel, hogy Amerikába költöznek. Semmijük sem volt, mindent maguk mögött hagytak. Harminc év színészi pályafutás után egy idegen országban talált új hivatást.

Csak nyelvében élne

  • Domány András

Śląsk lengyelül, Schlesien németül, Slezsko csehül, Ślůnsk sziléziai nyelven – Lengyelország délnyugati csücskének nem csak a múltja hányatott, a jelene sem könnyű. A helyi, alapvetően lengyel tudatú kisebbség és annak nyelve körüli, több évtizedes vita újraéled, mert a szejm regionális nyelvvé nyilvánította a sziléziait. Kaczyński hülyéinek több se kellett.

Lehetnénk barátok

„Pedig barátok is lehettünk volna!” – viccelt pénzügyes kollégánk, és mindenki nevetett. A busz kikanyarodott a repülőtéri útra. A nagyjából harmincfős küldöttség, amelyben ott volt az összes minisztérium európai ügyekért felelős vezetője, elindult haza. Fáradtak voltunk, de bizakodók.