Komédium: támogatás nélkül: Kuncog-e a krajcár?

  • Koren Zsolt
  • 1999. július 15.

Képzőművészet

"A Komédium működését a Dunaholding Rt. tartja fontosnak." Ez a mondat olvasható a műsorújságokban, színlapokon, de még a színház ajtaján is. Ki tudja, meddig - kérdezhetnénk. De a Dunaholding már beelőzött a válasszal.
"A Komédium működését a Dunaholding Rt. tartja fontosnak." Ez a mondat olvasható a műsorújságokban, színlapokon, de még a színház ajtaján is. Ki tudja, meddig - kérdezhetnénk. De a Dunaholding már beelőzött a válasszal.

A Komédium kis színház, ahol javarészt nagy művészek lépnek fel. Budapesten több ilyen játszóhely vegetál apró színpaddal és nézőtérrel, és ezzel arányosan alacsony büdzsével is. A többségi tulajdonos szerint a Komédium esetében az összeg mintegy hetven- millió forintot tesz ki. A Dunaholding 97 százalékban részesedik a Tüköry utcai intézményt üzemeltető Komédium Kft.-ből. ´k mind ez idáig évi húszmillió forintot utaltak át a színháznak infrastrukturális finanszírozás gyanánt. Ebből állhatták a víz, gáz, villany és a többi ilyesmi költségeit, valamint a kerületi önkormányzatnak fizetendő bérleti díjat, öt-hat milliót évenként, a megvásárlásról szóló tárgyalások pedig még időben elhaltak. Most, hogy a Dunaholding az év végezetével leállítja az összeg folyósítását, a Komédium - élén Burger András igazgatóval - a se pénz, se ház állapotába lendül át. Ez egyelőre nem jelent sem csődöt, sem költözést, viszont több munkával sokkal több pénzt kell összekaparni majd. A Dunaholding nem félti Burgert, aki mellesleg máris intenzív tárgyalásokba kezdett.

A direktor szerint a Dunaholding Rt. megunta, hogy a finanszírozásban magára maradt, illetve azt, hogy a cég feltételezett vagyona miatt gyakran utasították el a színház pályázatait (állam, főváros, cégek, miegymás). Ez az úgynevezett adjon-a-Dunaholding-annak-úgyis-sok-van effektus. Arató András alelnök ehhez annyit tett hozzá, hogy nem hajlandók tovább támogatni az V. kerületet a színház ürügyén. A sajtóban megjelent indoklások pofonegyszerűre sarkítva imigyen szóltak: a Dunaholding ezentúl nem kíván két színházat eltartani - utalva ekképp az International Buda Stage-re (IBS).

A vállalat saját főiskolája, az International Business School (még egy IBS) szerves részeként működő színház ősszel a harmadik évadát kezdi, Vámos Miklós író vezetésével. Arató alelnök elmondta, a Tárogató utcai házban (ami szintén önkormányzati bérlemény) felújításkor nem lehetett nem multifunkciósra építeni a nagytermet, ahol így nappal matematika, este kultúra zajlik. A fizikai kényszer hatására bírnak tehát még egy teátrummal, és az elég is. A Komédiumot sem értékesíteni, sem finanszírozni nem akarják, tehát tulajdonrészüket megtartják - lesz, ami lesz alapon.

Illetve felkínálták az intézményt a fővárosi önkormányzatnak, a kiadásokkal együtt. Ezért Burger András, aki nemcsak színidirektor, hanem a főváros kulturális bizottságának külső tanácsadója is, most lemondott tagságáról, nyilván összeférhetetlenség miatt. Hogy lemondása, valamint pártállása (MSZP) mit segít, vagy mit ront a Komédium ügyén, nem tudni. Budapest költségvetésének ugyan nem nagy darabja a húszmilkás bankó, mindenesetre tény, hogy azért 13 másik társulat is versenyez.

Mindettől függetlenül a Dunaholding ezután is fontosnak tartja majd a Komédium működését, csak éppen pénz nélkül. Szükséges most egy új név, amit a színlapra lehet biggyeszteni. Mecénás kerestetik, tarifa ismert. Ki a következő?

Koren Zsolt

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."