Kiállítás

Kutyáktól a nyugágyig

Európai utasok – kolozsvári képzőművészet az ezredforduló után

Aki azzal az előfeltevéssel indulna a Műcsarnokba, hogy az erdélyi kortárs művészek álló nap székelykapuk barkácsolásával vagy csodaszarvasokat és hátrafelé nyilazó harcosokat ábrázoló kisplasztikák készítésével foglalkoznak (mint azt a tavaly Kínába exportált kiállítási anyag is mutatta), továbbá, hogy kolozsvári magyar művészek kiállítását fogja látni, az inkább heverésszen otthon.

Kolozsvár multikulturális város, képzőművészeti élete nemhogy Budapesthez, de Bukaresthez sem kíván igazodni. Már maga a kiállítás címe is nyugati orientációt sejtet, továbbá az is, hogy a harminckét művésztől válogatott munkákat nyugati magángyűjteményekből és galériákból kölcsönözték.

A Kolozsvári iskola mint márkanév öt éve született meg, nem kis részben a művészeti értékképzésben élenjáró műtárgypiaci szereplő (a Flash Art magazin) finom "ráhatására". S nem is véletlenül. A városban az ezredforduló táján lendült fel az igencsak pezsgő művészeti élet (ahogy a Műcsarnok apszisában található rekeszek dokumentációs anyagából is kitűnik, 1999-től számos művészeti folyóirat, galéria működött itt, amelyek nagy része 2009-ben a kissé a Tűzraktérre emlékeztető lepukkant irodaépületbe, az Ecsetgyárba költözött), illetve több galériának is van külföldi (például a Plan B-nek berlini) "lerakata". A kurátor, Angel Judit majd másfél évig válogatta az anyagot, amelyből kikövetkeztethető, hogy mi is az egyébként nem egységes stílusban alkotó "iskola" külföldi sikerének oka.

Ez pedig a szocializmus öröksége mint téma, és az ezzel összefüggő sajátos látásmód, ami miatt a nyolcvanas években Nyugaton még egy-egy magyar művész is érdekes lehetett, de aztán kiszorítottak minket a mindig is profibbnak számító lengyelek, nem beszélve a brutális polgárpukkasztásban utazó orosz művészetről vagy a feltörekvő Kína pop-artba fojtott dekorativitásáról. Ellentétben a Kádár-korszakot jellemző pocsolyaszerű, nyúlós és ragacsos hangulattal, Romániában kemény diktatúra volt. Míg nálunk a Kádár-kor reflexei túlélték a rendszerváltást, a megítélésében pedig minimális konszenzus sincs (ezzel függ össze, hogy több mint húsz év alatt feltűnően kevés mű reflektált erre az időszakra), a zömmel a nyolcvanas években született, Kolozsvárhoz kötődő művészek sokkal szabadabban és kritikusabban fordulnak a múlt tovább élő árnyai felé.

A Műcsarnok három fő terme - bennük a húzónevekkel - erre a politikai művészetre fókuszál; mondhatni az általános, fojtogató légkörtől, az erőszak fekete képeitől fokozatosan jutunk el a konkrét romániai események "feldolgozásáig". (Ezzel párhuzamosan a kiállítás is egyre levegősebbé válik: az installálásért "felelő" Kim Attila szürke és porózus téglákból felrakott tértagoló elemei egyre lazábban illeszkednek.) Az első terem a sötétség birodalma. A középen elkerített bokszban Ciprian Muresan megrázó bábfilmjében (Dog Luv) kutyák hergelik/heccelik egymást értelmetlen erőszakra, miközben csak úgy sorjáznak az emberiség történetét végigkövető háborúkra, borzalmakra utaló "vicces" megjegyzések. Ezt a vonulatot erősíti (a 2008-ban a Műcsarnokban már önálló kiállítással is bemutatkozó) Mircea Cantor videoloopja, melyben egy ártatlan arcú, szőke kisfiú arról számol be, hogy gyűlöli a kínaiakat, és ezt sugallják Adrian Ghenie nyomasztóan sötét, totális kiszolgáltatottságot sugárzó festményei. (A komor hangulatot valamelyest oldja néhány groteszkül morbid művészettörténeti utalás: láthatjuk a halott Duchamp-t, és Yves Klein híres ugrásának szomorú végét.) A nemzetközileg is jegyzett nevek közé tartozik Cristi Pogacean - tőle a második teremben egy szövött szőnyeg látható (Szöktetés a szerájból), melyen terroristák pózolnak az Irakban elrabolt román újságírók körül - és Serban Savu, akinek fotóalapú munkáin a lakótelepek hátsó udvarainak sivár és lehangoló mindennapjai jelennek meg. A harmadik teremben Muresan híres átirata (Az ötéves terv vége - képünkön) - ahol Maurizio Cattelan Kilencedik óra című szobrát kisajátítva a meteoritcsapástól megroggyant II. János Pál pápa helyébe a román Teoctist pátriárkát állította - mellett a múlt képei és tovább élő jelei sorakoznak. (Két végtelenített video a román himnusz hallgatása közben állva alvó Ceausescuról és a vécében sikertelenül lehúzott ötágú csillagról László Istvántól, illetve a Duo van der Mixttől a nagyromán nacionalizmus nevében kék-sárga-pirosra festett köztéri tárgyakról készült kicsiny dokumentumfotók.)

Az oldalhajókban látható munkák esetében kevesebb a történelmi utalás, egy részük láthatóan a nemzetközi trendekhez igazodik. Mircea Suciu munkái kísértetiesen emlékeztetnek a belga Michaë‘l Borremans festményeire, némi keleti kiszolgáltatottsággal vegyítve. Láthatunk finom egyházkritikát dadaista tárgyban megfogalmazva (egy metronóm Razvan Botistól, melynek ingája keresztet formáz). Akad néhány finom és pár nehezen dekódolható videomunka, nettó szépelgés (Gabriela Vanga legóból készült nyila), horrorba hajló szürrealizmus (Veres Szabolcs: Herpesz) és szadomazo szerepjáték "művészi" leképezése (Alex Mirutziu). Továbbá olyan művekkel is találkozhatunk, amelyek (talán mert fiatal művészek alkotásairól van szó) a nemzetközi előzmények nem ismeretéről árulkodnak, ezért tűnnek kevéssé eredetinek.

A szellős, voltaképpen több jó, mint unalmas munkát felvonultató kiállítást a pihenésre és információszerzésre egyaránt alkalmas terem zárja: a művészek (akiknek alig a harmada magyar) portfóliói/katalógusai éjjeliszekrényre emlékeztető bútorokon hevernek, melyeket kisebb nehézségek árán lehet megtekinteni. Ha állunk, akkor rövid a lopásgátló zsinór, ha viszont befekszünk a csíkos napozóágyakba, akkor az olvasólámpa fénye nem elég erős. De ez legyen a legnagyobb bajunk.

Műcsarnok, nyitva július 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.