Portré+Interjú

Templomok papírból

Shigeru Ban építész

  • Szemerey Samu
  • 2012. június 17.

Képzőművészet

A világhírű építész villámlátogatása alatt interjút adott a Narancsnak, de előtte még elmondjuk, miért érdemes figyelni a katasztrófaépítészet és az elmélyült anyagértelmezés japán mesterére.

Hogy mi? Shigeru Ban és Martha Thorne Budapesten? A Petőfi Irodalmi Múzeumban? Egy irodalmi fesztiválon? Nehéz volt elsőre eldönteni, hogy a hír melyik része tűnik valószínűtlenebbnek. A nemzetközi építészeti elit meghatározó, ugyanakkor teljesen sajátos, a fősodortól eltérő pályán dolgozó szereplője, ráadásul együtt a szakma legfontosabb nemzetközi elismerése, az építészeti Nobelként is emlegetett Pritzker-díj igazgatónőjével - Budapesten még a válság előtti, minden korábbinál látványosabbnak tűnő évtizedben is ritkák voltak az ilyen tekintélyes előadók. Igaz, ez az esemény sem az építészszakmához kapcsolódott, hanem a némileg vészjóslóan "az elme Woodstockjaként" emlegetett Hay Festival első budapesti kiadásához. A közönség ennek megfelelően a beszélgetésre érkező mintegy ötven építésztől eltekintve főleg irodalmárokból és érdeklődő értelmiségiekből állt, de a rövid, Shigeru Ban munkásságát bemutató előadás és azt követő beszélgetés akarva-akaratlanul is olyan témákat érintett, amelyek a mai Magyarországon a szakmai közegen túl is igen fontosak lehetnek.

Shigeru Ban az utóbbi években elsősorban a katasztrófasújtott területekre tervezett és épített munkáival vált világhírűvé. A pályája elején az amerikai képzésből Japánba visszatérő Ban ismertségét ugyanakkor kifinomult, radikálisan innovatív szemléletű lakóházai alapozták meg. A hagyományos függönyfalat két szint magas, elhúzható függönyre redukáló vagy a rugalmas tereket egy nagy belső térben szabadon mozgatható lakódobozokkal megteremtő gesztusai mind a modern építészet alapelemeit fogalmazták újra. Ez a szerkezeti megoldások és a gyártás kérdéseinek látszólagos gyakorlatiassága mögött rejlő finom koncepcionális erő fogja össze a mára a kiállítási enteriőröktől és pavilonoktól a középületeken át a katasztrófaépítészetig terjedő munkákat, amit Shigeru Ban három, Tokióban, Párizsban és New Yorkban működő irodája jegyez.

Legismertebb, szinte márkanévvé vált újítása a papíranyagok és szerkezeti elemek felhasználása volt, eleinte kisebb installációkban és ideiglenes lakóházakban, majd egész épületek, templomok, sőt csarnokok építésében. A fánál jobb szerkezeti tulajdonságokkal és ellenálló képességgel bíró papír teljes egészében újrafelhasználható, és gyakran eleve ilyen forrásból származik, valamint gyakorlatilag a világon mindenhol olcsón hozzáférhető - ezért is vált a katasztrófákra adott építészeti válaszok fontos alapanyagává. Ez a tervezői újítás rá is világít Ban hellyel és anyagokkal kapcsolatos gondolkodására: akár a Hermésnek tervezett kiállítópavilonról, akár a Metzben felépült Pompidou múzeumról vagy egy földrengés túlélőinek épített lakóházakról van szó, a gyártás, a kézművesség, a megfelelő technológia mesteri alkalmazása az az értékteremtő tudás, ami a helyi lehetőségektől a legoptimálisabb és - a fenntarthatóság divatjánál jóval messzebb mutatva - a legkevesebb hulladékkal járó építészeti megoldáshoz elvezet.

A földrengések és szökőárak utáni szükségállapotok egészen a közelmúltig ritkán jelentek meg az építészeti tervezés látóhatárán: az első, leginkább logisztikai és egészségügyi munkát igénylő időszakokban hozott tervezői döntések azonban nagy hatással lehetnek az érintettek későbbi életkörülményeire és a területek rehabilitációjára. Az érintett közösségeket a tervezésbe és az építésbe bevonó, az igényeikre válaszolni tudó, ugyanakkor a gyakorlati lehetőségekkel, a szűkös időbeli korlátokkal és a gyakran felkészületlen szabályozással dolgozni képes építészetre rendszerint csak a nagy léptékű krízishelyzetek után irányul figyelem, holott a módszerek és az eszközök fejlesztésére pont a nyugalmi időszakokban van lehetőség. A Shigeru Ban munkásságán belüli kapcsolatok is ennek a tudásnak a fejlesztésére mutatnak példát - ami a hazai természeti és pénzügyi krízishelyzetekre adható építészeti válaszok kidolgozásával kapcsolatban is fontos útmutató lehet.

*

Magyar Narancs: Az elmúlt években érezhetően megnőtt az érdeklődés a társadalmi szolgálatot nyújtó építészet iránt. Jelent-e ez változást az építészek szerepfelfogásával, az építészeti teljesítmények értelmezésével kapcsolatban?

Shigeru Ban: Szerintem nincs igazán elmozdulás, hiszen az építészek most is elsősorban gazdag és privilegizált klienseknek dolgoznak, én pedig korábban is foglalkoztam kiszolgáltatott közösségekkel, és a katasztrófák után javarészt most is egyedül csinálom ezt. A világon egyre több a krízisjellegű esemény, de a kezelésükben a kormányok és a hatóságok dominálnak, amelyeket érthető módon nem érdekel az építészeti minőség. Így a megoldások rendszerint gyártó vagy kivitelező cégektől érkeznek, előre gyártottak, tömegesek és ipari léptékűek, nem számít a kinézetük, csak a minimális funkciók teljesülése. Ezzel szemben az építész tervezők a gyakorlatiason túl szép dolgokat is tudnak csinálni, ami a katasztrófákat átélő áldozatok számára fontos lehet.

MN: Hogyan kezdett ilyen feladatokkal foglalkozni?

SB: Nagy szerencsém volt, mert az első alkalommal, az 1994-es ruandai humanitárius katasztrófa alkalmával a megfelelő emberrel találkoztam. Egy német mérnök koordinálta az UNESCO mentési munkálatait, aki tudta, hogy nem jók a megoldásaik - a sátrakhoz a helyiek kivágták a fákat, a kiosztott fémvázakat pedig eladták -, és érdekelte az általam javasolt alternatíva. Így lettem a tanácsadójuk. A szervezetnek egyébként nincs forrása építészeket alkalmazni vagy folyamatos fejlesztéseket csinálni, ezért fontos a helyi jelenlét az első pillanatokban. Engem csak az azonnali reakció érdekel, hosszú távú megoldásokkal nem foglalkozom. Arra mindenhol megvannak az építészek és az eszközök, többnyire elég jók is, így már nincs szükség a munkámra. Ahol nincsenek építészek, az a legelső időszak, az első lépések.

MN: Sokszor merül fel a kérdés katasztrófák után, hogy az ideiglenes vagy radikális dizájn tud-e megnyugtató, stabil környezetet teremteni az áldozatoknak.

SB: Ez a kérdés sokszor felmerül, hadd illusztráljam egy történettel. Törökországban a helyi építész partnerem vetette fel ugyanezt, mármint hogy praktikus és jó megoldás a papír- és könnyűszerkezetű házak építése, de a helyiek ehhez nincsenek hozzászokva, és idegennek fogják találni, szemben a hagyományos falazott vagy betonszerkezetekkel. Ehhez képest kifejezetten megkönnyebbültek, amikor beköltöztek, mert a könnyű váz miatt nem érezték magukat életveszélyben. Voltak, akik a földrengés után hosszú ideig esténként a házaikból sátrakba mentek aludni, mert féltek, hogy megint rájuk szakad a tető. Az ő számukra az én házaim kifejezetten megnyugtató élményt jelentettek.

MN: Milyen szerepük lehet az építészeknek az ilyen krízishelyzetekben? Tudnak az érintett közösségek és a hatóságok közötti moderátorként dolgozni, vagy nagyobb léptékű alternatívákat javasolni a mechanikus válaszokkal szemben?

SB: Én nem tudok általános megoldásokat nyújtani, és ez nem is áll szándékomban. Ez a kormányok, a hatóságok feladata. Én azt tudom csinálni, hogy megkeresek helyi kisközösségeket, olyan csoportokat, amelyek valamiért kilógnak a nagy keretekből, és akiknek bizonyos problémáira kis léptékben választ tudok adni. De az én munkám minden katasztrófa esetében a teljes megoldásnak csak a töredéke.Többnyire nem is alkalmazásban vagy hivatalos minőségben dolgozom - és minden esetben a kis, helyi hálózatokra tudok csak támaszkodni.

MN: Milyen csapatra van szükség a helyszíni munkában?

SB: Helyi partnerekre, akik a mérnökök és az anyagokat adó cégek mellett rendszerint egyetemi hallgatók. Ők nagyon fontosak, egyrészt mert ingyen munkaerőt jelentenek, másrészt mert így tanulhatnak is. Ahelyett, hogy csak műtermi terveket készítenek, megtanulják a helyi erőforrásokat feltérképezni és felhasználni, és ezen keresztül segíteni.

MN: Lehetséges tervezőként megélni az ilyen feladatokból?

SB: Egyáltalán nem! Nem, ez nem egy fenntartható munkamódszer. Az irodámból egyedül én foglalkozom ilyen katasztrófaépítészeti projektekkel - a fizetett alkalmazottaim esetében nem engedhetem meg magamnak, hogy ingyenmunkákon dolgozzanak. De ez még a nagyobb tervek esetében sincs nagyon másképp: a metzi Pompidou tervezése öt éven át zajlott, amiből háromért kaptunk ellenszolgáltatást - két év még ott is pro bono munkává alakult.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.