Kiállítás

Ráthonyi Kinga: Installáció a Fugában

  • - dck -
  • 2012. június 3.

Képzőművészet

Bár a kerámiaművészet hallatán sokan apró nippekre asszociálnak, Amerikában komoly kortárs képzőművészeti galériák kizárólagos profiljába tartozik. Nálunk - attól eltekintve, hogy egy-egy szobrász vagy festő átrándul erre a területre - kiállításon ritkán jelennek meg porcelánszobrok, talán mert erős az a beidegződés, hogy alkalmazott művészetről van szó.

Nem mintha Ráthonyi nem készített volna ún. "dekorációs" munkákat (korábban a pesti Novus, legújabban pedig a budaörsi gimnázium vagy a pomázi óvoda épületében), de minden esetben bevonta - az állandó társ, Neil Wolsteinholme mellett - a helyi közösség fiataljait.

A korábban készült egyedi munkák, a majd két méter magas, fallikus, vörös tollakkal díszített oszlopok helyébe mára egy intimebb, de továbbra is érzéki megfogalmazás lépett, amely reflektál az adott térben rejlő lehetőségekre. A kiállítóhely alsó két termében látható kiállítás első részében száz hófehér, szárnyától és fejétől megfosztott, de egyénített angyal (mint egy felfüggesztett nyáj vagy csengőcsoport) lebeg egy megvilágított üst felett. A talpaikból (a feldíszített égetőlapokból) képzett függönymintázat vezet át azokhoz a kicsiny és törékeny, térbe lógatott asszociációkhoz, amelyek a Prédikátor könyvéből vett idézeteken ("Ideje van a születésnek, ideje van a halálnak...") alapulnak. A szándékosan töredezett - néhol gemkapoccsal vagy fonallal rögzített - stációk esendőségét és a földön heverő, odacsapott sötét matériát az olajoshordó tetejére állított finom lepkék és elvágyódó hajók ellenpontozzák. Miközben a létbe vetettség gyötrelmein tűnődünk, mégis vigaszt nyújt az apró részletek játékossága. Mítoszokból és érzékenységből ritkán épül katedrális.

Fuga, Bp. V., Petőfi Sándor u. 5. Nyitva május 7-ig. Mátrai Péter május 4-én, 17 órakor adja elő porcelánokra komponált zeneművét

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.