Kiállítás

Ráthonyi Kinga: Installáció a Fugában

  • - dck -
  • 2012. június 3.

Képzőművészet

Bár a kerámiaművészet hallatán sokan apró nippekre asszociálnak, Amerikában komoly kortárs képzőművészeti galériák kizárólagos profiljába tartozik. Nálunk - attól eltekintve, hogy egy-egy szobrász vagy festő átrándul erre a területre - kiállításon ritkán jelennek meg porcelánszobrok, talán mert erős az a beidegződés, hogy alkalmazott művészetről van szó.

Nem mintha Ráthonyi nem készített volna ún. "dekorációs" munkákat (korábban a pesti Novus, legújabban pedig a budaörsi gimnázium vagy a pomázi óvoda épületében), de minden esetben bevonta - az állandó társ, Neil Wolsteinholme mellett - a helyi közösség fiataljait.

A korábban készült egyedi munkák, a majd két méter magas, fallikus, vörös tollakkal díszített oszlopok helyébe mára egy intimebb, de továbbra is érzéki megfogalmazás lépett, amely reflektál az adott térben rejlő lehetőségekre. A kiállítóhely alsó két termében látható kiállítás első részében száz hófehér, szárnyától és fejétől megfosztott, de egyénített angyal (mint egy felfüggesztett nyáj vagy csengőcsoport) lebeg egy megvilágított üst felett. A talpaikból (a feldíszített égetőlapokból) képzett függönymintázat vezet át azokhoz a kicsiny és törékeny, térbe lógatott asszociációkhoz, amelyek a Prédikátor könyvéből vett idézeteken ("Ideje van a születésnek, ideje van a halálnak...") alapulnak. A szándékosan töredezett - néhol gemkapoccsal vagy fonallal rögzített - stációk esendőségét és a földön heverő, odacsapott sötét matériát az olajoshordó tetejére állított finom lepkék és elvágyódó hajók ellenpontozzák. Miközben a létbe vetettség gyötrelmein tűnődünk, mégis vigaszt nyújt az apró részletek játékossága. Mítoszokból és érzékenységből ritkán épül katedrális.

Fuga, Bp. V., Petőfi Sándor u. 5. Nyitva május 7-ig. Mátrai Péter május 4-én, 17 órakor adja elő porcelánokra komponált zeneművét

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.