Lelki vagy üzlettársak?

Lelki társ – Soulmate – Bozó Szabolcs önálló kiállítása

Képzőművészet

A Londonban élő Bozó Szabolcs művészetét illetően körülbelül annyi az esély a konszenzusra, mint a politikai viták esetében, mégis jobban járunk, ha megpróbáljuk legalább megérteni a dolgok hátterét.

Bozó 1992-ben született Pécsett, képzőművészeti középiskolába járt, de akkoriban – saját interjúi tanúsága szerint – a breakdance érdekelte. Húszévesen hagyta el az országot, ahogy a többi félmillió magyar fiatal, aki úgy érezte, itthon nem sok lehetősége van. Először Olaszországban gyűjtött össze némi tartalékot utcai táncolással, majd Londonba ment a haverok után. (Nem ez az egyetlen népmesei fordulat a történetben, lesz még több is.)

Kezdetben vendéglátózott – amíg nem beszélte a nyelvet, takarított, szendvicseket készített, aztán ahogy egyre jobban kommunikált, úgy kezdett pultozni, pincérkedni. Közben visszatért a rajzoláshoz, festéshez, megismerkedett a szintén kint élő Nemes Mártonnal (2024-ben ő képviselte Magyarországot a Velencei Biennálén), s rajta keresztül fiatal angol festőkkel (mint például Oli Epp). Új barátai megmutatták, hol vannak a „helyi Jurányi Házak”.

Londonban találta meg művészi hangját, mondják, de valójában a gyerekkori rajzait folytatta. Nagymamája portrékat készítő hobbifestő volt, a rajzfüzetét Bozó sűrűn forgatta, miközben maga is folyamatosan rajzolt, vázlatolt cetlikre, papírlapokra, a londoni étteremben használt rendelési füzetecskékbe. Ezekből a „jegyzetekből” lettek később a festmények, zoomorf, antropomorf figurákkal, élénk színekben, egyszerre naiv és provokatív stílusban, amelyek ma már, a hatalmas vásznakon még markánsabban jelennek meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.