Kiállítás

Mátranovák - A FISE Alkotóház Kis Galériájának homlokzati kialakítása

  • - dck -
  • 2014. március 6.

Képzőművészet

A kiállítás kétségkívül bonyolult és első olvasatban inkább riasztónak tűnő címe a PTE Művészeti Kar keramikushallgatói számára szervezett tíznapos nyári alkotótábor "hozadékát" dokumentálja - kiegészítve Mátrai Péter építész és zeneszerző hanganimációival. A kitűzött cél a falu által a fiataloknak szakmai gyakorlatra átadott parasztházhoz tartozó, már-már a pusztulás végső stádiumába jutott melléképület külső felújítása volt. Ezzel párhuzamosan a volt nyári konyha is funkciót váltott - létrejött a FISE (Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület) Kis Galériája.

Abban, hogy az alkotótáborok amúgy a megszűnés szélére sodort, épphogy csak vegetáló rendszere váratlanul egy új taggal bővülhessen, nagy szerepe volt a falu lakosainak is, akik meglepően nyitottan fogadták a fiatalokat - ezzel nem mellesleg egy unikális és színes épülethez is hozzájutottak. A kiállításon látható fotók nem csupán a homlokzat feldíszítésének folyamatát dokumentálják, hanem a közösségi munkában rejlő kihívásokat és az összecsiszolódás örömeit is. Persze a kiállítást nem ez utóbbi (kisközösségi) magánügy miatt érdemes megnézni, hanem hogy miként alakul ki a még csak bimbódzó (egyébként szó szerint lenyomatként is felbukkanó) egyéni kézjegyek összességéből egy egységes egész, illetve milyen játékos és kreatív megoldások rejtőzködnek a kerámiamozaik technikájában. Az egyszerre látványos, mégis barátságos végeredményt persze mélyen meghatározta a tanárok, Ráthonyi Kinga és Neil Wolstenholme aszimmetriát és organikus, növekvő/hullámzó formákat preferáló közös kézjegye. De az sem marad kielégítetlen, aki jobban kedveli a "megfogható" tárgyakat, például Pálinkás Dominika háztartási eszközét. Hiszen ki ne vágyakozna egy olyan "bagolytorkú" szűrőre, amely megszabadít minket az apró egérkéktől?

FISE Galéria, Budapest V., Kálmán Imre u. 16., nyitva február 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."