Kiállítás

Mátranovák - A FISE Alkotóház Kis Galériájának homlokzati kialakítása

  • - dck -
  • 2014. március 6.

Képzőművészet

A kiállítás kétségkívül bonyolult és első olvasatban inkább riasztónak tűnő címe a PTE Művészeti Kar keramikushallgatói számára szervezett tíznapos nyári alkotótábor "hozadékát" dokumentálja - kiegészítve Mátrai Péter építész és zeneszerző hanganimációival. A kitűzött cél a falu által a fiataloknak szakmai gyakorlatra átadott parasztházhoz tartozó, már-már a pusztulás végső stádiumába jutott melléképület külső felújítása volt. Ezzel párhuzamosan a volt nyári konyha is funkciót váltott - létrejött a FISE (Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület) Kis Galériája.

Abban, hogy az alkotótáborok amúgy a megszűnés szélére sodort, épphogy csak vegetáló rendszere váratlanul egy új taggal bővülhessen, nagy szerepe volt a falu lakosainak is, akik meglepően nyitottan fogadták a fiatalokat - ezzel nem mellesleg egy unikális és színes épülethez is hozzájutottak. A kiállításon látható fotók nem csupán a homlokzat feldíszítésének folyamatát dokumentálják, hanem a közösségi munkában rejlő kihívásokat és az összecsiszolódás örömeit is. Persze a kiállítást nem ez utóbbi (kisközösségi) magánügy miatt érdemes megnézni, hanem hogy miként alakul ki a még csak bimbódzó (egyébként szó szerint lenyomatként is felbukkanó) egyéni kézjegyek összességéből egy egységes egész, illetve milyen játékos és kreatív megoldások rejtőzködnek a kerámiamozaik technikájában. Az egyszerre látványos, mégis barátságos végeredményt persze mélyen meghatározta a tanárok, Ráthonyi Kinga és Neil Wolstenholme aszimmetriát és organikus, növekvő/hullámzó formákat preferáló közös kézjegye. De az sem marad kielégítetlen, aki jobban kedveli a "megfogható" tárgyakat, például Pálinkás Dominika háztartási eszközét. Hiszen ki ne vágyakozna egy olyan "bagolytorkú" szűrőre, amely megszabadít minket az apró egérkéktől?

FISE Galéria, Budapest V., Kálmán Imre u. 16., nyitva február 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.