Kiállítás

Újrakezdések

A királyi palota - a kultúra vára. A Budavári Palota története 1686-tól napjainkig

  • - kovácsy -
  • 2014. március 6.

Képzőművészet

Amikor a császári zsoldoshadak és velük együtt néhány magyar harcoló egység 1686-ban visszafoglalta Buda várát, egy hosszú ideje romlásnak indult, lényegében teljesen megsemmisült gótikus épületegyüttest találtak.

Ettől a ponttól kezdődően mutatja be a palota történetét az új állandó kiállítás, amely vertikális értelemben is folytatása a korábbi, feltárt és részben felújított XIV- XVI. századi épületrészeket bemutató legalsó termeknek. A "főlépcsőházi aula" földszintjén és emeletén elhelyezett anyag Buda visszafoglalására emlékezve egy XVIII. század eleji ismeretlen festő képével indul, amely mintha a Naphegy felől látna rá a kegyetlen csatározásra, nem létező csatornát, a Dunára pedig egy erősen lakott szigetet is képzelve az öldöklés hátterébe.

Az 1700-as évek elején elkészült ugyan számos épületterv, amelyek meg is valósultak, de egy tűzvész, később meg a tetőszerkezet beomlása miatt kárba veszett az igyekezet. Így aztán hatvan évvel a török kiűzése után még mindig csak jövő időben lehetett beszélni a tervezett királyi rezidenciáról, úgyhogy Grassalkovich Antal végül megszerezte az engedélyt Mária Teréziától, hogy országos közadakozást kezdeményezzen - addig lehettek éppenséggel más sürgős építenivalók is a frissen felszabadult országban.

Végül 1765-69 között fejeződött be az építkezés, amely az épületegyüttes Dunára néző déli részére összpontosult, ahol például trónterem és hálószoba is készült az uralkodópárnak "édes Hazánk és Nemzetünk dicsőségére és boldogságára" - miként erről Pálffy János nádor úgy húsz évvel korábban még jövő időben ábrándozott.

Alig valószínű, hogy bárki meglepődött (így, utólag pedig kifejezetten meghökkentő a lehetőség latolgatása is): Mária Teréziának esze ágában sem volt Budára költözni. Viszont, hogy kárpótolja kesergő magyar alattvalóit, elhozatta Raguzából (Dubrovnik) az addig ott őrzött Szent István-ereklyét, a Szent Jobbot. Aztán ide költöztette először a Sankt Pölten-i Angolkisasszonyokat, majd pedig a komplett nagyszombati egyetemet. A későbbiekben aztán itt lett a nádorok lakóhelye, ezáltal a XVIII. század végére

igazi udvari élet

kezdett kibontakozni a termekben - különösképpen József nádor hitvese, I. Pál orosz cár leánya, a zsenge korú Alekszandra Pavlovna hangversenyek és bálok rendezése iránti élénk érdeklődésének köszönhetően. Csakhogy ő és lánygyermeke is meghalt röviddel a szülés után, és a megözvegyült nádor másfél évtized múltán nősült csak újra - vagyis nagy, hosszú csendek uralhatták a rezidenciát.

Eközben - egy újabb, villámcsapás okozta tűzvészt követően - az átalakítások-bővítések azért folytatódtak, de a végeredményt megint csak nem lehetett megcsodálni - most a magyar szabadságharcosok 1849-es ostroma okozott súlyos károkat. Ráadásul a budai vár idő- és emberigényes elfoglalása nem járt értékelhető katonai előnyökkel - habár mindegy is, hiszen éppen a siker napján állapodott meg Ferenc József I. Miklós orosz cárral 200 ezer katona küldéséről.

Az "igazi vár - igazi királlyal" víziójától továbbra sem volt képes elszakadni az ország, bár kétségtelen, hogy ennek nem most, a szabadságharc leverése után jött el az ideje. Tény, hogy az 1850-es években megint csak elkészült egy uralkodói lakosztály (is). Az új építészeti megoldások díszesebbé tették az épülettömböt. A palota "kertjében" üvegház, illetve egy "parasztház" épült: kétszintes masszív építmény, amelynek a funkciója sajnos nem derül ki - lehet, hogy a kiállítást megalapozó új kutatások sikertelenek maradtak ebből a szempontból? Egyébként is nehéz eldönteni elsőre, nevezhetjük-e egyáltalán kiállításnak a tárgyakban eddig a pontig kevéssé bővelkedő lépcsőházi információegyüttest. Afféle másodlagos tájékoztatónak tűnik inkább, amit részben az e célra szánt hely és felület szűkössége, részben - tudjuk - a palota berendezésének szinte teljes eltűnése kényszeríthetett ki. Mindenesetre még csak a földszinti részt jártuk körbe, az emeleten a máig tartó fejezet pedig bőven rejthet érdekességeket.

A palota igazi aranykora még csak ekkor kezdődik, Ferenc József 1867-es magyar királlyá koronázását követően megint csak elhatalmasodik az igény - nem részletezik a feliratok, hogy milyen körökben - egy igazi királyi rezidencia kialakítására. A kor legkiválóbbjai - Ybl Miklós, Hauszmann Alajos mint tervező, illetve főépítész, a Várépítési Bizottság elnökeként Podmaniczky Frigyes - irányítják a munkálatokat. Az építkezés 1905-ben fejeződik be, "Európa egyik legnagyobb és legfényűzőbb uralkodói rezidenciája" készül el. Itt már árakról is beszélhetünk: az összköltség 31 millió korona volt, amely összegből nagyrészt magyar(országi) iparművészek keze munkáját dicsérte a berendezés. Szerencsére ezt a tényt már a tárgyak szintjén is megszemlélhetjük, elsősorban a királyi ebédlő berendezésén és felszerelésén, például az elegáns, de nem zavaróan hivalkodó asztalnemű számtalan darabján (a várépítési iroda tervei alapján). A dísztermek festményei, tárgyai egyszerre kívánták hangsúlyozni a király és császár iránti lojalitást és a nemzeti ellenállás gondolatát - értelemszerűen erősen historizált formában. A díszítmények beszerzését Hauszmann Alajos már korábban megkezdte, több külföldi rezidenciát végigjárva a tapasztalatokért és még több régiségkereskedőt magukért a műtárgyakért.

Aztán 1920-ban Horthy Miklós lett a palota új lakója, aki egy sor hivatalt is ide költöztetett. Félreértés ne essék: a kormányzó kifejezetten hangsúlyozni igyekezett a "király nélküli királyság" tényét, ő maga nem is az annak idején Ferenc Józsefnek szánt lakosztályba költözött - viszont ragaszkodott az udvari etiketthez.

Budapest ostroma természetesen hatalmas károkat okozott (miként ezt fényképek sora bizonyítja): nem is annyira közvetlenül a bombázások, hanem az utána napokig el nem oltott tüzek. Ami pedig megmaradt, az a következő években magától ment tönkre a beázások, a minimális állagmegóvás teljes hiánya miatt. Ennek oka lehetett a palota leendő szerepkörére vonatkozó bizonytalanság is: tervek, elképzelések voltak ugyan, de az csak 1959-re, a kádári konszolidációs politika jegyében alakult ki, hogy az épületegyüttes teljes egészében kulturális feladatokat kapjon. 1949-ben még úgy döntött a pártvezetés, hogy a kormány és a párt hivatalai, illetve Rákosi Mátyás rezidenciája kerüljön a várba. A belsőépítészeti megoldásokat kezdettől fogva egyszerűsíteni, "cirádátlanítani" tervezték, jóllehet Rákosi tervezett lakóhelyének berendezéséhez antik bútorokat szereztek be.

Végül lassan elkészült a Budapesti Történeti Múzeum, a Nemzeti Galéria, végül a Széchényi Könyvtár is. Belsőépítészeti kialakításuk sok esetben inkább riasztó, mint időtálló - cseppben a tengerként dohányzóasztal, bőrfotel és szék 1967-es együttese utal a kisstílűségre.

Budapesti Történeti Múzeum, Bp. I., Szent György tér 2.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.