Kiállítás

Mazdaznan és hangdizájn

Re:flex – Kortárs tervezőgrafikai értelmezések a Bauhaus nyomán

Képzőművészet

A Bauhaus (1919–1933) indulásának centenáriumi évében szerte a világon számos kiállítás tiszteleg a művészeti mozgalom emlékének. Magyarország persze nem versenyezhet a Németországban megtalálható anyaggal – amit fel tudunk mutatni, az leginkább a Napraforgó utcai kísérleti lakótelep (1931), továbbá azok a magyar származású művészek, akik a weimari és a dessaui Bauhausban alapozták meg nemzetközi hírnevüket.

A Bauhaus (1919–1933) indulásának centenáriumi évében szerte a világon számos kiállítás tiszteleg a művészeti mozgalom emlékének. Magyarország persze nem versenyezhet a Németországban megtalálható anyaggal – amit fel tudunk mutatni, az leginkább a Napraforgó utcai kísérleti lakótelep (1931), továbbá azok a magyar származású művészek, akik a weimari és a dessaui Bauhausban alapozták meg nemzetközi hírnevüket.

Maga a Bauhaus szellemisége és hatása azonban a második világháború óta meghatározza a modernitás légkörét, lett légyen az a tömegeknek szánt, minőségi életet kínáló életforma (letisztult formájú vagy praktikus használati tárgy), alapszínekkel dekorált bútor vagy racionálisan tervezett építészeti tér.
E szellemi/művészeti hatás alól még a szocialista tömbbe rekedt Magyarország sem tudta kivonni magát (sőt) – mind a Ludwig Múzeum, mind a Kassák Múzeum kortárs műveket bemutató kiállítása arra keresi a választ, hogyan reflektálunk erre az örökségre. A különbség mindössze annyi, hogy a Ludwigban már nevet szerzett alkotók szerepelnek, a Kassák Múzeum pedig a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tervezőgrafikai tanszékén tanuló hallgatók munkáit mutatja be. A korábbi Iparművészeti Egyetemről (az 1923-tól csak a Bauhaus miniszterelnök-helyetteseként emlegetett művész után) átkeresztelt intézmény nem véletlenül állít ki a magyar avantgárd meghatározó alakjának szentelt múzeumban. Noha Kassák közvetlenül nem állt kapcsolatban a Bauhausszal, a bécsi emigrációban kiadott Ma című folyóiratának Moholy-Nagy volt a berlini tudósítója (1924-ben közösen adtak ki egy albumot a progresszív, új és kortárs művészetről), a lap dizájnja az új tipográfiai elveket követte, de maga az „új ember” program is megjelent a Munka-kör tevékenységében (testkultúra, önművelés).

A kiállításon a MOME tervezőgrafikai tanszékének majd’ ötven hallgatója mutatkozik be, akik részt vettek az egyetem tavaszi szemeszterén indított Bauhaus-kurzusokon. Az alapvetően minimalista kiállítást (melynek kellemesen meglepő módon nincs kurátora vagy rendezője, „csupán” három szervezője, Csatlós Judit, Szikra Renáta és Vargha Balázs) a két kiállítótéren átívelő építmény alkotja, melynek felületén helyezkednek el a munkák (vagy a művekről készült nagyítások), míg a polcokon a kézbe vehető tárgyak. Ezt egészítik ki a falakon futó tipográfiai munkák (a hallgatók tervezte, néha pszichedelikus hatású új betűtípusok). A művek a kurzusok témái szerint tagolódnak – Bauhaus témájú alkalmi bélyeg, illusztratív plakát, logóterv, képeslap, piktogram vagy épp MOME-diploma arculata –, s bár számos vicces nagyítás van (Ulveczki Tímea Éva teafilteres története szépen rezonál Tóth Lili teáscsészéjével), a legérdekesebbek a kézbe vehető tárgyak és az egyedi művészkönyvek.

A hallgatók egyik témája ugyanis az volt, hogy nézzenek utána a Bauhaus egy fontos alakjának, s működését dolgozzák fel könyv (vagy leporelló) formájában. Talán a legérdekesebb Tóth Boldizsár munkája, mely Johannes Itten művészetével foglalkozik. Itten, aki már a Bauhaus előtt magániskolát tartott fenn Bécsben, igazi különc volt; nem az akadémiai művészképzésben hitt, sokkal inkább abban, hogy a tanulóknak fel kell fedezniük a bennük rejlő tehetséget.
A szellem mellett a test megtisztításán alapuló perzsa Mazdaznan híve volt, amely a vegetáriánus életmód hirdetése mellett az egészséges légzést is propagálta. Tóth könyve végén láthatjuk is, amint maga is elvégzi a Mazdaznan légzőgyakorlatait. Breuer Marcell 1925-ben, biciklizni tanulván találta ki a csővázas széket (melyet aztán pont a Thonet cég vezetett be a piacon), az ő székén „alapul” (szó szerint fekszik) Vándor Rita finom és elegáns, térhatású, hajtogatással készített könyve. Herbert Bayer tervezte 1925-ben a Bauhaus univerzális ábécéjének tipográfiáját; könyvét Kiss Benedek Kristóf a Bayerre jellemző betonhasábba ágyazta.

Van még borítóján városformát (komplex téralakzatot) megidéző, csak múzeumi kesztyűvel megfogható könyv (Kovács Mónika), a szövegeket újrafonó utalás, mely mintegy a szövegben „újraírja” Anni Albers textilművész szövési technikáját (Batke Bendegúz), és az új digitális technikáknak adózva a kiállítás weboldalának terve (Vescseva Jevgenyija).

Weininger Andor egyszerre volt festő, grafikus, színpad- és jelmeztervező (tavasszal az MNG-ben volt tárlata), és persze zenész – az ő munkásságáról szól Szepes Krisztina könyve. Weininger a
Bauhaus-bulik állandó résztvevője, aki 1924-től lépett fel egy zongorából, kis- és nagydobokból, illetve bumbassból álló együttesével. Sokszor halandzsaszerű szövegeikből származott az iskola füttyjele. A Kuri, kuri, kuri kezdetű daluk pedig az 1922-ben, Újvidéken alapított csoport manifesztumának névadója lett; e zenei vonalra rezonál Kozma Gábor soundtrackje.

Az egyszerre bájos és néhol túlzsúfolt kiállítás nem válogatás, hanem kirakodás – dizájnolva és újratöltve. Nem mintha ez baj lenne.

Kassák Múzeum, nyitva: szeptember 1-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.