Kiállítás

Mazdaznan és hangdizájn

Re:flex – Kortárs tervezőgrafikai értelmezések a Bauhaus nyomán

Képzőművészet

A Bauhaus (1919–1933) indulásának centenáriumi évében szerte a világon számos kiállítás tiszteleg a művészeti mozgalom emlékének. Magyarország persze nem versenyezhet a Németországban megtalálható anyaggal – amit fel tudunk mutatni, az leginkább a Napraforgó utcai kísérleti lakótelep (1931), továbbá azok a magyar származású művészek, akik a weimari és a dessaui Bauhausban alapozták meg nemzetközi hírnevüket.

A Bauhaus (1919–1933) indulásának centenáriumi évében szerte a világon számos kiállítás tiszteleg a művészeti mozgalom emlékének. Magyarország persze nem versenyezhet a Németországban megtalálható anyaggal – amit fel tudunk mutatni, az leginkább a Napraforgó utcai kísérleti lakótelep (1931), továbbá azok a magyar származású művészek, akik a weimari és a dessaui Bauhausban alapozták meg nemzetközi hírnevüket.

Maga a Bauhaus szellemisége és hatása azonban a második világháború óta meghatározza a modernitás légkörét, lett légyen az a tömegeknek szánt, minőségi életet kínáló életforma (letisztult formájú vagy praktikus használati tárgy), alapszínekkel dekorált bútor vagy racionálisan tervezett építészeti tér.
E szellemi/művészeti hatás alól még a szocialista tömbbe rekedt Magyarország sem tudta kivonni magát (sőt) – mind a Ludwig Múzeum, mind a Kassák Múzeum kortárs műveket bemutató kiállítása arra keresi a választ, hogyan reflektálunk erre az örökségre. A különbség mindössze annyi, hogy a Ludwigban már nevet szerzett alkotók szerepelnek, a Kassák Múzeum pedig a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tervezőgrafikai tanszékén tanuló hallgatók munkáit mutatja be. A korábbi Iparművészeti Egyetemről (az 1923-tól csak a Bauhaus miniszterelnök-helyetteseként emlegetett művész után) átkeresztelt intézmény nem véletlenül állít ki a magyar avantgárd meghatározó alakjának szentelt múzeumban. Noha Kassák közvetlenül nem állt kapcsolatban a Bauhausszal, a bécsi emigrációban kiadott Ma című folyóiratának Moholy-Nagy volt a berlini tudósítója (1924-ben közösen adtak ki egy albumot a progresszív, új és kortárs művészetről), a lap dizájnja az új tipográfiai elveket követte, de maga az „új ember” program is megjelent a Munka-kör tevékenységében (testkultúra, önművelés).

A kiállításon a MOME tervezőgrafikai tanszékének majd’ ötven hallgatója mutatkozik be, akik részt vettek az egyetem tavaszi szemeszterén indított Bauhaus-kurzusokon. Az alapvetően minimalista kiállítást (melynek kellemesen meglepő módon nincs kurátora vagy rendezője, „csupán” három szervezője, Csatlós Judit, Szikra Renáta és Vargha Balázs) a két kiállítótéren átívelő építmény alkotja, melynek felületén helyezkednek el a munkák (vagy a művekről készült nagyítások), míg a polcokon a kézbe vehető tárgyak. Ezt egészítik ki a falakon futó tipográfiai munkák (a hallgatók tervezte, néha pszichedelikus hatású új betűtípusok). A művek a kurzusok témái szerint tagolódnak – Bauhaus témájú alkalmi bélyeg, illusztratív plakát, logóterv, képeslap, piktogram vagy épp MOME-diploma arculata –, s bár számos vicces nagyítás van (Ulveczki Tímea Éva teafilteres története szépen rezonál Tóth Lili teáscsészéjével), a legérdekesebbek a kézbe vehető tárgyak és az egyedi művészkönyvek.

A hallgatók egyik témája ugyanis az volt, hogy nézzenek utána a Bauhaus egy fontos alakjának, s működését dolgozzák fel könyv (vagy leporelló) formájában. Talán a legérdekesebb Tóth Boldizsár munkája, mely Johannes Itten művészetével foglalkozik. Itten, aki már a Bauhaus előtt magániskolát tartott fenn Bécsben, igazi különc volt; nem az akadémiai művészképzésben hitt, sokkal inkább abban, hogy a tanulóknak fel kell fedezniük a bennük rejlő tehetséget.
A szellem mellett a test megtisztításán alapuló perzsa Mazdaznan híve volt, amely a vegetáriánus életmód hirdetése mellett az egészséges légzést is propagálta. Tóth könyve végén láthatjuk is, amint maga is elvégzi a Mazdaznan légzőgyakorlatait. Breuer Marcell 1925-ben, biciklizni tanulván találta ki a csővázas széket (melyet aztán pont a Thonet cég vezetett be a piacon), az ő székén „alapul” (szó szerint fekszik) Vándor Rita finom és elegáns, térhatású, hajtogatással készített könyve. Herbert Bayer tervezte 1925-ben a Bauhaus univerzális ábécéjének tipográfiáját; könyvét Kiss Benedek Kristóf a Bayerre jellemző betonhasábba ágyazta.

Van még borítóján városformát (komplex téralakzatot) megidéző, csak múzeumi kesztyűvel megfogható könyv (Kovács Mónika), a szövegeket újrafonó utalás, mely mintegy a szövegben „újraírja” Anni Albers textilművész szövési technikáját (Batke Bendegúz), és az új digitális technikáknak adózva a kiállítás weboldalának terve (Vescseva Jevgenyija).

Weininger Andor egyszerre volt festő, grafikus, színpad- és jelmeztervező (tavasszal az MNG-ben volt tárlata), és persze zenész – az ő munkásságáról szól Szepes Krisztina könyve. Weininger a
Bauhaus-bulik állandó résztvevője, aki 1924-től lépett fel egy zongorából, kis- és nagydobokból, illetve bumbassból álló együttesével. Sokszor halandzsaszerű szövegeikből származott az iskola füttyjele. A Kuri, kuri, kuri kezdetű daluk pedig az 1922-ben, Újvidéken alapított csoport manifesztumának névadója lett; e zenei vonalra rezonál Kozma Gábor soundtrackje.

Az egyszerre bájos és néhol túlzsúfolt kiállítás nem válogatás, hanem kirakodás – dizájnolva és újratöltve. Nem mintha ez baj lenne.

Kassák Múzeum, nyitva: szeptember 1-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.