Minden kép egy kis csoda - ezért érdemes megnézni ezt a kiállítást

Soós Nóra: A kérdőjel háta mögött című tárlatát mindenképp nézze meg az, akit érdekel, milyen egy festőművész képein a válságban lévő Föld, vagy egy leépülőben lévő ország.

A művész legutóbb három éve, a Virág Judit Galériában mutatott be nagyobb válogatást festményeiből (Fennkölt idő). A korábbi egyéni kiállításokon és a mostanin is látható munkák Soós Nóra jellegzetes és karakteres kézjegyét hordozzák. Ez a képi nyelv két, egymással ellentétes stílusú elemből épül fel; az „alapkép” egybemosódó absztrakt foltjaiból, gesztusnyomokból, fújt részleteiből és az erre „rakodó”, egymásra/egymásba ékelődő, síkbeli kontúrrajzokból kirajzolódó figurális kompozícióból.

Mondhatni műveiben a stílus – a transzparens és játékos rétegzettség – ugyanaz, csak a tematikus fókuszpontok változnak. De ez sem teljesen igaz.

A képek szereplői (mint „témahordozók”) ugyanis olyan, az életműben újból és újból felbukkanó alakok, akik/amik az individuális mitológia „foglyai” és lenyomatai, egy szűk személyes tér meghatározó tagjai, legyenek azok a családtagok (elsősorban a művész és gyerekei) vagy játékfigurák, akik/amik műveken átívelő mozgása változatos helyzeteket emel a középpontba. Egyes figurális „alaptémák” fellazulnak, mások hangsúlyosabbá válnak, sőt, újabb elemek is belépnek – lüktetésüket és változásuk ütemét a művész belső, személyes érzései, mindennapi tapasztalatai „irányítják”.

Soós művei/kiállításai sokszor támaszkodnak művészeti vagy filozófiai inspirációs forrásra. A 2015-ös Transzparens emlékezet: Folyamatos jelen Erdély Miklós Álommásolatok című munkáján és György Péter emlékezetkultúráról szóló írásain alapult. 2022-ben a művész Kierkegaard bohócának szerepébe bújt, de mindegyik kiállításban felbukkantak aktuálpolitikai utalások is. Ebből a szempontból beszédes, hogy a KÉPEZŐ Galériában bemutatott mostani kiállítás címe Parti Nagy Lajos: A kérdőjel háta című (és az Élet és Irodalom című hetilapban 2018. december 19-én megjelent) versének címéből indul ki. A vers ma is aktuális. Egyik sora például – „kiállsz tömegével, egy térre, többre, mindre, / türelmesen nem engedelmeskedsz” – a lassan már összesen húsz éve regnáló kormánnyal szembeni, szinte időtlen ideje tartó, fel-fellobbanó tiltakozások „mottója” is lehetne. Soós itt is szerepeltet olyan művet, ahol a tüntetők üres táblákat emelnek a magasba; a szabad/szűz mezők 2025-ben talán arra utalnak, hogy hazánkban már szinte nincs olyan társadalmi csoport, akibe a NER „csodálatos” rendszere bele nem rúgott volna.

Mellesleg van egy konkrét utalás is Szentjóby Tamás 1992-es installációjára (A szabadság lelkének szobra), amely a művészt arra emlékezeti, amikor „a város minden szempontból egy szabad, pezsgő, jó hangulatú hely volt, ami mára sajnos elmúlt”.

A kiállítás másik forrása Szókratész védőbeszéde. Ebben fejti ki – mielőtt istenkáromlásban, valamint az ifjúság tévútra vezetésében halálra ítélték, s mielőtt önmagának kellett végrehajtani az ítéletet, s meginni a bürök mérgét – többek közt azt, hogy bár hamisan vádolták meg, de elfogadja az ítéletet, hiszen hisz a demokratikus jogállamiságban, a törvényességben, és hisz az igazságosság = erkölcsiség felfogásban: „Jobb igazságtalanságot elszenvedni, mint elkövetni azt!”

 
Szókratész védőbeszéde
Fotó: Győri Márton
 

Ez utóbbi egyfajta morális iránytű Soós képi világában. Festményein a válságban lévő Föld, a leépülőben lévő ország egyes jelenségeire történő reflexiók is felbukkannak: a Covid-járvánnyal járó bezártság és a veszélyérzet hatása a gyerekekre (TRICKY), a 2023-as Izrael–Hamasz-háború áldozatai (A fájdalom közös), az utcán naponta látott elesettek és hajléktalanok. Ez utóbbi csoport tagjait rendkívül érzékenyen és líraian, ráadásul egy eddig nem (vagy alig) használt technikával, finom szénrajzokkal jeleníti meg, míg az alsó képmezőn cókmókjukkal üldögélnek vagy fekszenek a kövezeten, előttük két rendszerkompatibilis szerepelő, két szenvtelen arcú, táskás bankár, politikus vagy maffiaküldönc parolázik (Társadalmi olló).

 
Társadalmi olló
Fotó: Győri Márton
 

Vagy éppen a túlélésért folyó harcukat (kukázás, motyó- és virágárusítás) olyan, Walt Disney által kreált és az amerikai kultúra (fogyasztói társadalom) ikonikus szereplői szemlélik, mint Mickey Mouse és Bambi (Az időn kívül).

 
Az időn kívül
Fotó: Győri Márton
 

Az egyéni kiállítások sora bizonyos témák folyamatos újragondolását is jelenti. Ahogy a 2022-es tárlat egyik, címében is megjelölt ideje egyfajta ellenpontja annak az „új világnak”, melyben az információk áradása, az élmények megélésre szánt, felgyorsult idő majdhogynem lehetetlenné teszi egy műalkotás minőségi befogadását. Az ott bemutatott sorozat (Látogatók) folytatása a Létezéseink foka című sorozat. Ebben Soós a műtárgyakat figyelő nézőkre fókuszált, akik „kitakarják” a művész és ily módon előttünk is a műveket – e műalkotások nem megfogatók, hisz amorf, lendületesen felvitt színfelületek „helyettesítik” őket. A megfigyelt „figyelők” nem nagyon figyelnek: egy-egy szelfi vagy fotó, s már mennek is tovább.

 
Létezéseink foka IX.
Fotó: Győri Márton
 

Más módon, de visszatérnek az egyensúlyozó artisták is, de helyükbe a művész lép, amint különféle gimnasztikus pózokba merevedik, míg előtte vidám hurkák (virslik?) szaladgálnak (FCK MY WEIGHT).

Soós műveit áthatja az irónia és az önirónia, a szeretet és a düh. De emellett minden kép egy kis csoda, tele apró részlettel, meghökkentő elemek lírai párosításával. Ha valaki kíváncsi, hol van a Trump-bábu, mit jelentenek a papírrepülők, milyen a horrorfejű Keljfeljancsi, akkor ott a helye. Nem mellékesen láthat egy nagyon jó kiállítást is.

Soós Nóra: A kérdőjel háta mögött című kiállítása május 30-ig látható a KÉPEZŐ Galériában (1024 Budapest, Keleti Károly utca 13/a) .

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.