Kiállítás

Mintavétel

Művészet mindenkinek

  • - kovácsy -
  • 2012. október 13.

Képzőművészet

Megragadni, magunkévá tenni a világot - már az újkor kezdetén megjelentek az uralkodói, főúri rezidenciák falai között azok a gyűjtemények, az ún. wunderkammerek (csodakamrák), amelyek ezt a törekvést jelezték a bennük felhalmozott kincsekkel, műtárgyakkal, ritka furcsaságokkal.

És ugyanezt a szándékot demokratizálják mintegy a múzeumok is - legalábbis ez a szándék sugárzik a londoni Victoria and Albert Museumot (V&A) bemutató kiállításnak nem is annyira az anyagából, mint inkább a gyűjtemény kialakulását, jelentőségét bemutató szövegekből. A tárgyak ugyanis egyáltalán nem az összképre, éppenhogy annak valamilyen szempontból különleges fókuszpontjaira utalnak, és ez a több millió leltározott tárgyból álló gyűjtemény méreteit tekintve aligha lehetne másként.

A cím viszont mintha azt sugallná, hogy az egykor egyedinek számító műtárgyak alászállását a hétköznapokba, formaképzési elvek leszivárgását érheti tetten a látogató, de hamar kiderül, hogy távolról sem erről van szó. Azt a folyamatot kísérhetjük végig, amelynek során - többek között Viktória királynő férje, Albert herceg hathatós ösztönzésére - kialakul egy pedagógiai célzatú gyűjtemény a köz okulására, amit már az 1860-as években azzal segítettek elő, hogy heti három alkalommal ingyenes volt a belépés az akkor még South Kensington Museumnak (SKM) nevezett intézménybe.

A szász-coburg-gothai hercegi családból származó, természettudományos műveltségű Albert hercegnek politikai funkciója nem volt, így társadalmi feladatokat vállalt. Ezek egyike volt az önfinanszírozó rendszerben lebonyolított (!) 1851-es londoni világkiállítás szervezése, azzal a nem titkolt céllal, hogy világossá váljon mindenki számára Nagy-Britannia mint ipari ország vezető szerepe. Ennek megfelelően a régiségek, értékes műtárgyak - vagy a Koh-i-Noor gyémánt - mellett bőséggel láthatott a közönség iparcikkeket és működő gépeket.

Minthogy a kiállítást összesen mintegy hatmillió látogató kereste föl, a bevételek jócskán meghaladták a költségeket, és a hasznot rögtön vissza lehetett forgatni műtárgyvásárlásba.

A tárgyak egy részét mindjárt helyben vették meg a kiállítóktól, és ezek közül néhányat mi is láthatunk, túldíszítettségüktől inkább elborzadva, mint ámulatba esve. Az első termekben kiállított darabok közül egy kerek kenyérvágó deszka tűnik ki a leginkább egyszerű, körkörös kalászos faragásával, bár a V&A rendezőit - és a közízlés örvendetes hullámzásait - dicséri például egy 1866-os Thonet-szék diszkrét szembeállítása egy hatalmas, trónszerű neogótikus szörnyűséggel, amelynek aprólékos kidolgozottsága sem enyhít a pöffeszkedő összképen. Tegyük hozzá, hogy már az SKM közvetlen elődje, az alapgyűjteményt 1852-től megteremtő Museum of Manufactures létrehozott egy kiállítást A díszítés téves elveinek példái címmel, amelybe azonban az itt látható darabok közül csak egy krisztusos kenyerestányér került be, másfelől Charles Dickens "a borzalmak kamrájának" nevezte a gyűjteményt - és fölöttébb dicséretes, hogy ezt a rendezők nem hallgatták el. De talán Dickens ellenérzései is enyhültek volna egy kivételesen könnyed tárgy, egy szépséges bronz-üveg gázlámpa láttán. És nem hagyhatjuk szó nélkül a "tantalusz" nevű tárgyat, ami nem más, mint egy kulcsra zárható palacktartó, csábítás és kielégületlenség feszültségének kevéssé emelkedett megjelenítője - esetünkben ráadásul festett papírmaséból, viszont gyöngyház berakással.

Nem derül ki, hogy árultak-e a világkiállítás helyszíne, a látványos Hyde Park-beli Kristálypalota környezetében egyszerűbb emléktárgyakat is, van viszont néhány (fekete-fehér) nyomott mintás kendő, amely magát az ideiglenes jellege ellenére a kor építészeti csúcsteljesítményének számító helyszínt ábrázolja kívülről, Albert herceg portréjával és a világ népeit jelképező sokasággal, illetve belülről, a beletervezett, nyilván a dimenziók érzékeltetésére állva hagyott szilfával.

Kissé meglepő, ámbár érthető módon - a múzeum nevét adó királyi pár szerepét hangsúlyozandó - a kiállítás közepén apró, vörösre festett, körben rajzokkal, fényképekkel borított helyiségbe érünk: például a cilinderes Albert korcsolyázva tolja az ülőszánon decensen elheverő Viktóriát egy befagyott tavon. De arra is utalnak a fényképek, hogy a fiatalon elhunyt herceget gyászoló királynő élete végéig tartó depresszióba zuhant.

A közjátékot követően továbbhaladunk előre a múzeum történetében, miközben a preraffaeliták díszítőművészetének néhány csúcsterméke szolgál épülésünkre amellett, hogy megtudjuk: az SKM gyűjtőköre szabadalmazott találmányokra, épületmodellekre, élelmiszer-ipari termékekre, taneszközökre is kiterjedt. Kár, hogy ebből a minden bizonnyal szórakoztató anyagból - amelynek jó része az utóbb különváló Természettudományi Múzeumba került - itt semmit sem láthatunk, jóllehet az eredeti, Albert herceghez kötődő alapgondolat kifejezetten hangsúlyt fektetett tudomány, művészet és kézmű-, illetve gyáripar egymásból táplálkozó együttműködésére.

Talán kevésbé utalnak erre az egzotikus kultúrák kiemelkedő alkotásai, jelzik viszont az európai műpártolás nyitottságát, kíváncsi és kifinomult kozmopolitizmusát - és persze a lehetőségeit is más népek kultúrjavainak elbirtoklására.

A példaadás törekvését jelezte a másolatok gyűjtése is (antik szobroktól a cordóbai Alhambra egy részletének modelljéig), és itt nem hagyhatjuk említés nélkül azt a monstruózus cserép fügefalevelet, amelyet annak idején Michelangelo Dávidjának másolatán helyeztek el, ha nő látogató közeledett. A kiállítás végén pedig ugyanennek a szándéknak a tágabb értelemben vett megvalósulását követhetjük nyomon a hasonló múzeumok létrejöttének kronológiájában, sőt a házigazda saját rekonstrukciós elképzeléseiben.

Iparművészeti Múzeum, nyitva szeptember 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”