Kiállítás

Mintavétel

Művészet mindenkinek

  • - kovácsy -
  • 2012. október 13.

Képzőművészet

Megragadni, magunkévá tenni a világot - már az újkor kezdetén megjelentek az uralkodói, főúri rezidenciák falai között azok a gyűjtemények, az ún. wunderkammerek (csodakamrák), amelyek ezt a törekvést jelezték a bennük felhalmozott kincsekkel, műtárgyakkal, ritka furcsaságokkal.

És ugyanezt a szándékot demokratizálják mintegy a múzeumok is - legalábbis ez a szándék sugárzik a londoni Victoria and Albert Museumot (V&A) bemutató kiállításnak nem is annyira az anyagából, mint inkább a gyűjtemény kialakulását, jelentőségét bemutató szövegekből. A tárgyak ugyanis egyáltalán nem az összképre, éppenhogy annak valamilyen szempontból különleges fókuszpontjaira utalnak, és ez a több millió leltározott tárgyból álló gyűjtemény méreteit tekintve aligha lehetne másként.

A cím viszont mintha azt sugallná, hogy az egykor egyedinek számító műtárgyak alászállását a hétköznapokba, formaképzési elvek leszivárgását érheti tetten a látogató, de hamar kiderül, hogy távolról sem erről van szó. Azt a folyamatot kísérhetjük végig, amelynek során - többek között Viktória királynő férje, Albert herceg hathatós ösztönzésére - kialakul egy pedagógiai célzatú gyűjtemény a köz okulására, amit már az 1860-as években azzal segítettek elő, hogy heti három alkalommal ingyenes volt a belépés az akkor még South Kensington Museumnak (SKM) nevezett intézménybe.

A szász-coburg-gothai hercegi családból származó, természettudományos műveltségű Albert hercegnek politikai funkciója nem volt, így társadalmi feladatokat vállalt. Ezek egyike volt az önfinanszírozó rendszerben lebonyolított (!) 1851-es londoni világkiállítás szervezése, azzal a nem titkolt céllal, hogy világossá váljon mindenki számára Nagy-Britannia mint ipari ország vezető szerepe. Ennek megfelelően a régiségek, értékes műtárgyak - vagy a Koh-i-Noor gyémánt - mellett bőséggel láthatott a közönség iparcikkeket és működő gépeket.

Minthogy a kiállítást összesen mintegy hatmillió látogató kereste föl, a bevételek jócskán meghaladták a költségeket, és a hasznot rögtön vissza lehetett forgatni műtárgyvásárlásba.

A tárgyak egy részét mindjárt helyben vették meg a kiállítóktól, és ezek közül néhányat mi is láthatunk, túldíszítettségüktől inkább elborzadva, mint ámulatba esve. Az első termekben kiállított darabok közül egy kerek kenyérvágó deszka tűnik ki a leginkább egyszerű, körkörös kalászos faragásával, bár a V&A rendezőit - és a közízlés örvendetes hullámzásait - dicséri például egy 1866-os Thonet-szék diszkrét szembeállítása egy hatalmas, trónszerű neogótikus szörnyűséggel, amelynek aprólékos kidolgozottsága sem enyhít a pöffeszkedő összképen. Tegyük hozzá, hogy már az SKM közvetlen elődje, az alapgyűjteményt 1852-től megteremtő Museum of Manufactures létrehozott egy kiállítást A díszítés téves elveinek példái címmel, amelybe azonban az itt látható darabok közül csak egy krisztusos kenyerestányér került be, másfelől Charles Dickens "a borzalmak kamrájának" nevezte a gyűjteményt - és fölöttébb dicséretes, hogy ezt a rendezők nem hallgatták el. De talán Dickens ellenérzései is enyhültek volna egy kivételesen könnyed tárgy, egy szépséges bronz-üveg gázlámpa láttán. És nem hagyhatjuk szó nélkül a "tantalusz" nevű tárgyat, ami nem más, mint egy kulcsra zárható palacktartó, csábítás és kielégületlenség feszültségének kevéssé emelkedett megjelenítője - esetünkben ráadásul festett papírmaséból, viszont gyöngyház berakással.

Nem derül ki, hogy árultak-e a világkiállítás helyszíne, a látványos Hyde Park-beli Kristálypalota környezetében egyszerűbb emléktárgyakat is, van viszont néhány (fekete-fehér) nyomott mintás kendő, amely magát az ideiglenes jellege ellenére a kor építészeti csúcsteljesítményének számító helyszínt ábrázolja kívülről, Albert herceg portréjával és a világ népeit jelképező sokasággal, illetve belülről, a beletervezett, nyilván a dimenziók érzékeltetésére állva hagyott szilfával.

Kissé meglepő, ámbár érthető módon - a múzeum nevét adó királyi pár szerepét hangsúlyozandó - a kiállítás közepén apró, vörösre festett, körben rajzokkal, fényképekkel borított helyiségbe érünk: például a cilinderes Albert korcsolyázva tolja az ülőszánon decensen elheverő Viktóriát egy befagyott tavon. De arra is utalnak a fényképek, hogy a fiatalon elhunyt herceget gyászoló királynő élete végéig tartó depresszióba zuhant.

A közjátékot követően továbbhaladunk előre a múzeum történetében, miközben a preraffaeliták díszítőművészetének néhány csúcsterméke szolgál épülésünkre amellett, hogy megtudjuk: az SKM gyűjtőköre szabadalmazott találmányokra, épületmodellekre, élelmiszer-ipari termékekre, taneszközökre is kiterjedt. Kár, hogy ebből a minden bizonnyal szórakoztató anyagból - amelynek jó része az utóbb különváló Természettudományi Múzeumba került - itt semmit sem láthatunk, jóllehet az eredeti, Albert herceghez kötődő alapgondolat kifejezetten hangsúlyt fektetett tudomány, művészet és kézmű-, illetve gyáripar egymásból táplálkozó együttműködésére.

Talán kevésbé utalnak erre az egzotikus kultúrák kiemelkedő alkotásai, jelzik viszont az európai műpártolás nyitottságát, kíváncsi és kifinomult kozmopolitizmusát - és persze a lehetőségeit is más népek kultúrjavainak elbirtoklására.

A példaadás törekvését jelezte a másolatok gyűjtése is (antik szobroktól a cordóbai Alhambra egy részletének modelljéig), és itt nem hagyhatjuk említés nélkül azt a monstruózus cserép fügefalevelet, amelyet annak idején Michelangelo Dávidjának másolatán helyeztek el, ha nő látogató közeledett. A kiállítás végén pedig ugyanennek a szándéknak a tágabb értelemben vett megvalósulását követhetjük nyomon a hasonló múzeumok létrejöttének kronológiájában, sőt a házigazda saját rekonstrukciós elképzeléseiben.

Iparművészeti Múzeum, nyitva szeptember 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.