Kiállítás

Magyar Ádám: Kontinuum - fényképek a 21. századból

  • Zsámboki Miklós
  • 2012. október 13.

Képzőművészet

A Berlinben élő fotográfus eddigi legnagyobb itthoni kiállításán egy urbánus utópia jelenik meg, amelyben a várost nem élettérként, hanem az A pont és B pont közötti kényszerű útként éljük meg. A fotók szereplőinek mozgása hozza létre a teret, amelyben megtalálhatók, mégpedig szó szerint: Squares című sorozatához Magyar egy felüljáróról napokon át fotózta az alatta áthaladó gyalogosokat, majd rendezte őket Photoshopban egy időbe, egymás mellé - így teremtve meg a képen látható sokaságot és a teret, amelyet kitöltenek. Urban Flow című munkájához saját kamerát épített: a szkenner elvei szerint működő gép egyszerre 1 pixel széles szeleteit fotózza a világnak. Az utcán keresztbe néző kamera nem mozdul, ami az exponálás egy-két perce alatt előtte áthalad, egymás mellé szkennelődik. Magyar egy szoftver segítségével utólag egységesíti a haladási irányt, azaz a képen egy irányba megy mindenki: aki először haladt el (akármilyen irányba) az oszlop előtt, az legelöl, aki utoljára, az leghátul. A hátteret a mozdulatlan ház furcsa, összefolyó tömege adja. Így jön létre a virtuális tér, amely egyébként sosem létezett, amelyben ezek az emberek így sosem voltak együtt ott. A Stainless képein ugyanezzel a technológiával Magyar metrókat fotózott, de mivel itt a háttér sötét, a metró és a rajta utazók pedig azonos sebességgel haladnak, az eredmény az elsuhanó jármű és utasai mozdulatlanságba dermedt, mérnöki pontosságú megörökítése.

Az első sorozatban az emberek jelenlétükkel hozzák létre és töltik ki a városi közlekedés terét, a másodikban mozgásukkal teszik meg ugyanezt, a harmadik sorozatban pedig örökre bezáródnak ebbe a térbe, A és B pont közé. A technika újszerű használatának köszönhetően Magyar nemcsak látványos, de érzékeny munkája méltán arat nemzetközi sikert.

Faur Zsófi Galéria, Bp. XI., Bartók Béla út 25., nyitva szeptember 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.