Kiállítás

Magyar Ádám: Kontinuum - fényképek a 21. századból

  • Zsámboki Miklós
  • 2012. október 13.

Képzőművészet

A Berlinben élő fotográfus eddigi legnagyobb itthoni kiállításán egy urbánus utópia jelenik meg, amelyben a várost nem élettérként, hanem az A pont és B pont közötti kényszerű útként éljük meg. A fotók szereplőinek mozgása hozza létre a teret, amelyben megtalálhatók, mégpedig szó szerint: Squares című sorozatához Magyar egy felüljáróról napokon át fotózta az alatta áthaladó gyalogosokat, majd rendezte őket Photoshopban egy időbe, egymás mellé - így teremtve meg a képen látható sokaságot és a teret, amelyet kitöltenek. Urban Flow című munkájához saját kamerát épített: a szkenner elvei szerint működő gép egyszerre 1 pixel széles szeleteit fotózza a világnak. Az utcán keresztbe néző kamera nem mozdul, ami az exponálás egy-két perce alatt előtte áthalad, egymás mellé szkennelődik. Magyar egy szoftver segítségével utólag egységesíti a haladási irányt, azaz a képen egy irányba megy mindenki: aki először haladt el (akármilyen irányba) az oszlop előtt, az legelöl, aki utoljára, az leghátul. A hátteret a mozdulatlan ház furcsa, összefolyó tömege adja. Így jön létre a virtuális tér, amely egyébként sosem létezett, amelyben ezek az emberek így sosem voltak együtt ott. A Stainless képein ugyanezzel a technológiával Magyar metrókat fotózott, de mivel itt a háttér sötét, a metró és a rajta utazók pedig azonos sebességgel haladnak, az eredmény az elsuhanó jármű és utasai mozdulatlanságba dermedt, mérnöki pontosságú megörökítése.

Az első sorozatban az emberek jelenlétükkel hozzák létre és töltik ki a városi közlekedés terét, a másodikban mozgásukkal teszik meg ugyanezt, a harmadik sorozatban pedig örökre bezáródnak ebbe a térbe, A és B pont közé. A technika újszerű használatának köszönhetően Magyar nemcsak látványos, de érzékeny munkája méltán arat nemzetközi sikert.

Faur Zsófi Galéria, Bp. XI., Bartók Béla út 25., nyitva szeptember 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.