Kiállítás

Magyar Ádám: Kontinuum - fényképek a 21. századból

  • Zsámboki Miklós
  • 2012. október 13.

Képzőművészet

A Berlinben élő fotográfus eddigi legnagyobb itthoni kiállításán egy urbánus utópia jelenik meg, amelyben a várost nem élettérként, hanem az A pont és B pont közötti kényszerű útként éljük meg. A fotók szereplőinek mozgása hozza létre a teret, amelyben megtalálhatók, mégpedig szó szerint: Squares című sorozatához Magyar egy felüljáróról napokon át fotózta az alatta áthaladó gyalogosokat, majd rendezte őket Photoshopban egy időbe, egymás mellé - így teremtve meg a képen látható sokaságot és a teret, amelyet kitöltenek. Urban Flow című munkájához saját kamerát épített: a szkenner elvei szerint működő gép egyszerre 1 pixel széles szeleteit fotózza a világnak. Az utcán keresztbe néző kamera nem mozdul, ami az exponálás egy-két perce alatt előtte áthalad, egymás mellé szkennelődik. Magyar egy szoftver segítségével utólag egységesíti a haladási irányt, azaz a képen egy irányba megy mindenki: aki először haladt el (akármilyen irányba) az oszlop előtt, az legelöl, aki utoljára, az leghátul. A hátteret a mozdulatlan ház furcsa, összefolyó tömege adja. Így jön létre a virtuális tér, amely egyébként sosem létezett, amelyben ezek az emberek így sosem voltak együtt ott. A Stainless képein ugyanezzel a technológiával Magyar metrókat fotózott, de mivel itt a háttér sötét, a metró és a rajta utazók pedig azonos sebességgel haladnak, az eredmény az elsuhanó jármű és utasai mozdulatlanságba dermedt, mérnöki pontosságú megörökítése.

Az első sorozatban az emberek jelenlétükkel hozzák létre és töltik ki a városi közlekedés terét, a másodikban mozgásukkal teszik meg ugyanezt, a harmadik sorozatban pedig örökre bezáródnak ebbe a térbe, A és B pont közé. A technika újszerű használatának köszönhetően Magyar nemcsak látványos, de érzékeny munkája méltán arat nemzetközi sikert.

Faur Zsófi Galéria, Bp. XI., Bartók Béla út 25., nyitva szeptember 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.