Kiállítás

Térkönyv

Névelő növények - rajzoló szépírók

Képzőművészet

Bár a vidéki múzeumok működése a követhetetlen rendszer szerint változó kormányzati döntések miatt egyre nehezebben fenntartható, ráadásul jövőbeli megmaradásukra sincs semmiféle garancia, ebből egyáltalán nem következik, hogy a múzeumi szakemberek ernyedt mélabúval hátradőljenek, és csüggedten várják a megsemmisítő csapást.

Sőt: az egyik járható útnak éppen az összefogás, az értékképzés közös demonstrálása tűnik. A Debrecenben, különböző helyszíneken bemutatott három kiállítás például egy tematikus vázba, az Írás, kép, íráskép címen futó programsorozatba illeszkedik. (A Déri Múzeum "felújítás" címén hihetetlen módon összegányolt - majd a munkatársak szabadidejében kiállításra alkalmassá tett - központi terében a nemrég bezárt Et Lettera: Képeket írni, szavakat rajzolni című tárlat keretében könyvművészeti alkotásokat, írástörténeti dokumentumokat társítottak kortárs képzőművészek és írók munkáival, s még szeptember 16-ig látható a Modemben Tóth Endre döntően az írásjelek, morfémák konceptuális "használatára" épülő munkásságának retrospektív kiállítása.)

A Medgyessy Ferenc Emlékmúzeum barátságos és nagyvonalú kiállítóterébe a kurátorok (Lakner Lajos, Szabó Anna Viola és Szoboszlai Lilla) magyar írók többségében ismeretlen vagy eddig nem publikált, archívumokból, irodalmi gyűjteményekből és kézirattárakból előbányászott rajzait és fotóit helyezték el, egyenrangúként kezelve a régi mesterek és a kortársak munkáit (a válogatás idősíkja Csokonaitól Bartis Attiláig terjed). Ez elsőre talán nem tűnik nagyon izgalmasnak, de a kurátorok két ponton gyökeresen felülírták a kéziratgyűjtemények/levelezések prezentálásakor megszokott megoldásokat. A műveket nem tárlókban vagy szépen bekeretezve a falakon helyezték el, hanem installációként, amelyet Ferencz Marcel építész (a 12. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennále magyar pavilonjának, a Borderline Architecture című kiállításnak az egyik alkotója) tervezett. Ferencz installációja átlósan, majd harminc méter hosszan húzódik: a térbe kiléptetett könyv, az "egymásra vetített történelmi rajztér" szabadon lebegő lapjait (nem az eredeti műveket, hanem 110°70 cm-es nagyításokat) csupán csíptetők tartják. Ferencz intenciója szerint a selyemfelhőben egymásra rétegződő gondolatokból összeáll egy "egyetemes vers", a virtuális és teljes egészében nem kiismerhető mintázatot követő könyvbe íródik át a költészet titokzatossága. A lapokat kihúzva vagy éppen a papírerdőben bolyongva - mert a rajzok és szövegek befogadásához azért be kell lépnünk a lapok közé - valóban egy rejtett és cseppet sem komoly világ tárul a néző elé. Ahogy Karinthy Frigyes írja itt is olvasható szövegében, az írók gyakran rajzolnak is, a "ceruza és toll testvérek". Szerinte ezek a voltaképpen automatikusan készült "öntudatlan rajzocskák, értelmetlen ákombákomok, szeszélyes kis ábrák [...] nagyon mulatságosak és jellemzőek az íróra - aki akarja, következtetéseket vonhat le belőlük". És valóban, a válogatás másik meglepetése, hogy a kéziratok/rajzok értelmezéséhez nincs szükség grafológiai alapismeretre: maguk a kicsiny firkák vagy éppen a jól megkomponált tájképek és életképek öntudatlanul is az író személyiségének eddig nem ismert arcát villantják fel a néző előtt. Mert ki ne lenne kíváncsi arra, igazából milyen is volt egy-egy nagy író? A válogatók azonban nem elsősorban a kukkolásra helyezik a hangsúlyt, hanem - egyfajta hangulati és emellett irodalomtörténeti vonalat is követve - az írók más munkáiból idézve és egy-egy rajz felnagyított részletének megismétlésével finom értelmezési keretbe illesztik a látottakat.

Nem az ő hibájuk, hogy a negyvenöt alkotó munkáiból összeálló 235 lap vagy oldal - amelyen az írók betűrendben követik egymást - mégis inkább az adott személyre vonatkozó prekoncepciónkat írja felül. Mert ki gondolta volna, hogy a naplójában a kortárs írókról és feleségeikről a keresztvizet is leszedő, kissé hisztérikusnak tűnő Török Sophie milyen hihetetlenül érzéki fényképet tudott készíteni Bartók kezéről vagy az ellenfényben álló Babitsról, hogy Csinszkának volt humora, hogy Karinthy végtelenül hiú volt (önarcképein csakis fess férfiemberként szerepel), hogy Juhász Gyula már fiatalon totálisan elmerült az önsajnálat bugyraiban ("beteg vagyok [...] az én bajomra nincs patika"), és "nagyon ideális" önarcképén is elaggott vénembernek rajzolja meg magát, vagy hogy Tar Sándor "tájfotóin" mennyire átsüt (a csak később ismertté váló) beszervezettségéből adódó meghasonlás és mélységes magány? Láthatóan nemcsak Csokonai unta az iskolát (ő a templomtornyot rajzolgatta a latinórán), hanem Tersánszky Józsi Jenő is, aki megállás nélkül a tanárok arcképével bíbelődött, és az is kiderül, hogy a kitűnő rajzkészséggel megáldott Tóth Árpád és a kevésbe tehetséges, de önironikus Füst Milán mennyire vicces karikatúrákkal rajzolta tele a fiatal rokonnak írt leveleit, és hogy Lengyel Menyhértné sem lehetett annyira népszerű, mert Sárközi Márta egy szkeccsén az arcképét egyenesen "klozetcsészévé" alakította át.

A kiállítás címét Tandori határozott névelőből (AZ) képzett irodalmi növényétől kölcsönözték. Tandori ismert munkái mellett megerősítést nyer a korábbi íróknál (a főként Karinthynál) is alkalmazott kávéházi/kocsmai arcképrajzolás (Forgách András Petriről készített arcképsorozata), de a legnagyobb rejtélyek Weöres Sándorhoz (alias Sanyikához) kötődnek. Vajon miért rajzolt egy hatalmas, dülledt szemű nyulat az egyik levelére, és mégis mire gondolt, amikor az örökbecsű "Mengónia, mengónia, kratánpuki, szlivónia" versikét a papírra vetette?

Debrecen, Medgyessy Ferenc Emlékmúzeum és Kortárs Galéria, Péterfia u. 28., nyitva: szeptember 30-ig (a kiállítást záró performansz keretében a látogatók magukkal vihetnek egy-egy, a könyvből "kitépett" lapot)

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.