Kiállítás

A kispályás korszak vége

Minden szükséges eszközzel

  • Kürti Emese
  • 2013. június 10.

Képzőművészet

A magyar képzőművészeti színtéren mostanában tapasztalható paradigmaváltó kultúrpolitikai beavatkozások olyan strukturális átrendeződésekhez is vezetnek, amelyeknek az első jeleit a szféra magán-, illetve állami intézményeinek vonatkozásában lehet megfigyelni. Magyarországon az utóbbi húsz évben az volt, ugye, a gyakorlat, hogy a kanonizációs folyamatokat a reprezentatív, állami fenntartású kiállítóhelyek, múzeumok indították és vitték végbe, az elsősorban műkereskedelemre koncentráló magánszféra pedig igyekezett leszűrni és hasznosítani a szakmai, infrastrukturális értelemben előtte járó "nagy" intézmények által előidézett konzekvenciákat.

Az utóbbi években a magán- és az állami (galerista és múzeumi) kooperáció ugyanakkor egyre tudatosabbá vált, a kereskedelmi galériák pedig egyre elszántabban kívánnak részt maguknak azokból a funkciókból, illetve tartalmakból, amelyeket addig a múzeumok tudtak érvényesíteni. A klasszikus - hierarchikus - viszony relativizálódni látszott már azelőtt is, hogy a múzeumokat elérték volna a működésüket ellehetetlenítő forráskivonások, valamint a szellemi folytonosságukat blokkoló igazgatócserék. A politikai térbe bedobott múzeumok körül azonban súlyos zűr van, és eljövendő hibernált állapotukban elképzelhetetlen, hogy a kortárs művészet legfontosabb feladatait - köztük a nemzetközi integrációt - el tudnák majd végezni.

A kereskedelmi galériák eközben csoportérdekük szerint szerveződnek, és sorra bővítik infrastruktúrájukat, újítják fel változó méretű kiállító- és kiszolgálóterüket, amelyek ugyanakkor egyre kevésbé hasonlítanak a kilencvenes években elterjedt klasszikus lakásgaléria típusára. A reprezentáció kicsit sem pénztárcakímélő beruházásai éppenséggel a múzeumi tér kondícióit és technikai megoldásait igyekeznek megvalósítani a funkciók újragondolásával, a mértékadó intézmények mintájára, csak kisebb léptékben. A galériatérbe beültetett, képcédulát kasírozó komputeres irodista már nem menő, az viszont nagyon is, hogy a látogatónak múzeumi élménye legyen a technikailag és építészetileg csúcsminőségben kivitelezett kereskedelmi galériában. A múzeumi jelleg és minőség azonban nem pusztán a reprezentáció szintjén érvényesül, hanem tartalmi értelemben is: a kereskedelmi galériák arra törekszenek, hogy rámutassanak a hagyományos művészettörténeti munka hiátusaira a feldolgozatlan életművek szisztematikus bemutatásával, hiánypótló kiadványokat jelentessenek meg, jelen legyenek a nemzetközi színtéren, és harcoljanak a magyar képzőművészet képviseleti jogáért, hogy olyan kurátorokat tudjanak idecsábítani, akik az ő kedvükért korábban még sosem jártak itt, és hogy a művészeiket meg tudják mutatni ugyanezen kurátoroknak.

Mit kerteljünk: brutálisan hangzik, de a magánszférának kapóra jön a Ludwig esetleges kimúlása. Az a verseny, amely a nemzetközi színtéren való jelenlétért zajlik, és amelynek az alapja mégiscsak a hazai terepen végzett munka, már nem a múzeumok és a galériák, hanem a múzeumi jelleget öltő galériák belső harcaként fog eldőlni. Nyilván véletlen egybeesés, ugyanakkor esettanulmány-gyanús, hogy Pados Gábor galériája, a Király utcai acb az új, utcafronti acb attachment néven kibővült kiállítótérrel épp a zaklatott múzeumi időkben tette irigyévé az összes többi galériát. A minden szükséges eszközzel (ez a benne lévő kiállítás címe is!) újjáépített acb láthatólag nem pusztán csak belsőépítészetileg akarta a legjobbat és a legtöbbet kihozni eredeti adottságaiból, professzionalizálva a korábbi lakásjelleg privát hangulatát a terek léptékváltást jelző, nagyvonalú átalakításával. Az acb galéria saját helyzetének hangsúlyos újrapozicionálására törekszik kompromisszumok nélküli, reprezentatív enteriőrjeivel, amelyek a provincia benyomásainak maradékát is nélkülözik, és szimbolikusan lezárják a rendszerváltás utáni magyarországi műtárgypiac kispályás korszakát. A "szakmai" közönség számára nyilvánvaló léptékváltás nem véletlenül fogalmazódott meg a "múzeumi" jelző használatában: egyértelműen érzékelhető törekvés, hogy a háttérben zajló üzletet a tér és a kiállítások minősége, valamint a közvetlen piaci érdekek mellé hangsúlyosan társuló intézményi professzionalizmus igénye árnyalja.

Az új terekben megrendezett nyitókiállítások a múzeumi, sőt nonprofit résbe beférkőző kereskedelmi galéria tartalmi szempontjait tükrözik: végigtekintve az alkotók névsorán, a kiállítás a tranzit, a régi Műcsarnok vagy a Ludwig Múzeum szubverzív művészeti tendenciáit prezentáló válogatásainak sorába illeszkedik. Megjegyzem, pusztán ebben a vonatkozásban az acb nincs egyedül, hiszen a Knoll vagy a Kisterem sem érez összeférhetetlenséget a kereskedelmi funkció és a rendszerkritikus tartalmak felvállalása között. Az időzítésben azonban fölfedezhető némi programjelleg: a neoavantgárd leginkább reprezentatív szerzőinek jelenléte (a múzeumokban egyre intenzívebben jelen lévő Major János, Szentjóby-St.Turba Tamás, Tót Endre neve mellett az eleve múzeumi tárgyként érkező, Pauer-féle tüntetőtábla említendő) kiegészül a tanítványoknak tekinthető Mécs Miklós - Horváth Tibor szereplésével, valamint olyan, kritikai műveiről ismert művészek alkotásaival, mint Kisspál Szabolcs vagy a Société Réaliste.

Ez a kiállítás ebben a térben azonban - éppen azért, mert annyira példás - színtiszta felvágás volna Szalay Péter önálló produkciója nélkül. A szomszéd sarkon lévő, utcafronti attachmentrészben a galéria művészkörébe tartozó és ötéves praxisával meglepő "érettséget" mutató Szalay a bontás-felújítás tényére reflektáló komplex installációt hozott létre. A régi galériatér építészeti hulladékát, törmelékét installációs formában recikláló és a maradványokat mechanikai szerkezetekkel régészeti őshüllőkké, működő organizmusokká transzformáló műegyüttes, egy lehetséges projekthelyszín nagyon releváns nyitánya nem pusztán elméletileg érinti a műalkotás és az intézményrendszer viszonyát. Ebben a mai, törékeny kontextusban - bár ne lenne igazam - a magyarországi kulturális intézményeket érintő negatív történeti reflexiók erősödnek fel a mű által, és ha némi erőfeszítéssel a funkcióváltások voltaképp izgalmas periódusának tekintjük is a jövőt, nyomasztó kérdés, hogy az ilyen tehetségek hova léphetnek majd tovább.

acb galéria, május 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."