Nagyszabású absztrakt kiállítással készül a debreceni MODEM

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 8.

Képzőművészet

A harmincas évek párizsi absztrakt művészcsoportját körbejáró tárlatra a párizsi Pompidouból is érkeznek képek. 

Párizsi absztraktok. Abstraction-Création. Kandinszkij, Hélion, Calder, Moholy-Nagy… címmel rendez egyedülálló nemzetközi tárlatot a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ 2021. október 3. és 2022. január 30. között. 

A kiállítás a valaha volt legnagyobb szabású hivatalos nemzetközi nonfiguratív csoportosulás, az Abstraction-Création tevékenységét prezentálja, amely az 1930-as években a kávéházi találkozások, a művészeti diskurzus és egy galéria működtetése, folyóiratkiadás révén a kor legprogresszívebb művészeti körei között volt egész Európában. Párizs ekkor lett ismételten a művészetek fővárosa, amely a korszakban a világ valamennyi jelentős absztrakt irányzatának képviselőit magához vonzotta; ebből a nemzetközi körből teljesedett ki egy közel 100 fős társaság, amelyhez több mint 20 ország művésze csatlakozott.

Eleinte összegző jellegükkel és aktív, progresszív tevékenységükkel tűntek ki, majd sajátos új irányvonalaikkal, amelyek minden egyes alkotóra jelentős hatást gyakoroltak. A világon mindenütt elismert és neves társaság a későbbi absztrakt körök mintaadójává vált, például az USA-ban. A legfontosabb korai absztrakt művészek életében egytől-egyig jelentős állomás és csúcskorszak az Abstraction-Créationhoz köthető munkásságuk. A tárlaton pedig ezekből az életművekből láthatunk majd kulcsműveket.

MÁSHOZ NE HASZNÁLD

 
Tihanyi Lajos: Absztrakt festmény. 1933 Párizs
Forrás: Centre Georges Pompidou Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais - © Bertrand Prévost
 

A kiállítás abban is egyedülálló, hogy az 1977-ben a New York-i MoMA-ban, majd 1978-ban a párizsi Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris-ban (ez vándorolt Münsterbe is ugyanabban az évben) megrendezett Abstraction-Création-kiállítások után csaknem 50 év elteltével ez lesz az első nagyszabású, szenzációs, új kutatási eredményeket bemutató tárlat a témában.

Továbbá a csoportról szóló, közel 100 művet felvonultató modern szemle az első olyan Magyarországon megrendezett modern kiállítás, amely kölcsönzéseken és egy magyar művészettörténész, Mészáros Flóra többéves külföldön, nemzetközi témában végzett, elismert kutatásán alapul, aki a témában doktorált a párizsi Sorbonne-on és a budapesti ELTE-n, és aki a kiállítás kurátora és a projekt menedzsere is. A kiállítás szervezőjének majdnem másfél évtizedes újító kutatási eredményeit, hároméves, MODEM-mel közös szervezését összegzi ez a tárlat.

A kiállításon valamennyi műtárgy kiemelkedő kulturális jelentőséggel bír; a nemzetközi művek egy része nemhogy magyar, de közép-kelet-európai régióban sem szerepelt még soha, a tárlat kétharmada külföldi gyűjteményre, intézményre épül. Érkeznek művek ttöbbek között a párizsi Centre Georges Pompidouból, a párizsi Galerie Le Minotaure-ból, a párizsi Galerie Berèsből, a Saint-Étienne-i Musée d’art moderne et contemporain de Saint-Étienne-ből, a bécsi mumokból, a bécsi Belvedere-ből vagy a Nantes-i Musée d’arts de Nantes-ból is. Ezen felül hat magyar kollekcióból, múzeumból érkeznek még alkotások, így a budapesti Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria is kölcsönöz.

A tárlaton az Abstraction-Création csúcsműveit, alap alkotásait láthatja a közönség, köztük olyan világszínvonalú művészek képeit és szobrait, mint például Vaszilij Kandinszkij, Jean Hélion, Alexander Calder, Otto Freundlich, Ben Nicholson, Auguste Herbin, František Kupka, Alberto Magnelli, Jean Gorin, vagy Jean Arp. A tárlat elsőként reprezentálja itthon a világhírű magyarjaink, köztük Moholy-Nagy László, Alfred Reth vagy Étienne Beöthy és itthon elismert avantgárd alkotóink, mint Tihanyi Lajos és Martyn Ferenc munkásságát a párizsi Abstraction-Création közegében, a magyar alkotókat kvalitásuknál fogva viszont nemzetközi művészekként kezeli a kiállítás, ahogy ezt teszik világszerte. A kiállítás emellett a korszellem bemutatása végett eredeti André Kertész, Brassaï vagy Moholy-Nagy László fotókon keresztül reprezentálja a kort.

A MODEM közel 1500 m2-en megrendezett megatárlata így egy hatalmas nemzetközi kiállítás lesz, amely Párizs egyik legizgalmasabb korszakába nyújt betekintést. A látogatók 9 szekción keresztül fogják felfedezni az Abstraction-Création és az 1930-as évekbeli francia főváros modern szellemiségét.

A tárlat extra szenzációja, hogy több neves intézmény művének restaurálását és keretezését is magára vállalta a MODEM, a kiállításhoz magyar és angol nyelvű katalógus is készül, melybe világhírű művészettörténészek készítettek tanulmányokat a témakörben. 

(Borítóképünkön: Vaszilij Kandinszkij: Két zöld pont. 1935 Párizs, Centre Georges Pompidou Photo (C) Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais – © Philippe Migeat)

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter: Nyíregyházán éreztem először, hogy meg lehet csinálni!

  • Cservenyák Katalin

Legalább kétezren gyűltek össze a szabolcsi megyeszékhely központjában Magyar Péter országjárásának péntek esti eseményére. Pedig hideg is volt és hó is. A Tisza Párt elnöke jelezte, Miskolchoz hasonlóan itt is szerettek volna fedett helyen találkozni követőikkel, de a városvezetés nem volt partner, egyúttal élesen bírálta az Orbán-kormányzat gyermekvédelmi rendszerét.

Kihívója akadt Gyurcsány Ferencnek

  • narancs.hu

„Lehet Ferivel menni a Minecraftba építgetni, meg lehet jönni feltámasztani a baloldalt” – fogalmazott a 30 éves Abd El Rahim Ali, aki a párt elnöke lenne.