Nagyszabású absztrakt kiállítással készül a debreceni MODEM

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 8.

Képzőművészet

A harmincas évek párizsi absztrakt művészcsoportját körbejáró tárlatra a párizsi Pompidouból is érkeznek képek. 

Párizsi absztraktok. Abstraction-Création. Kandinszkij, Hélion, Calder, Moholy-Nagy… címmel rendez egyedülálló nemzetközi tárlatot a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ 2021. október 3. és 2022. január 30. között. 

A kiállítás a valaha volt legnagyobb szabású hivatalos nemzetközi nonfiguratív csoportosulás, az Abstraction-Création tevékenységét prezentálja, amely az 1930-as években a kávéházi találkozások, a művészeti diskurzus és egy galéria működtetése, folyóiratkiadás révén a kor legprogresszívebb művészeti körei között volt egész Európában. Párizs ekkor lett ismételten a művészetek fővárosa, amely a korszakban a világ valamennyi jelentős absztrakt irányzatának képviselőit magához vonzotta; ebből a nemzetközi körből teljesedett ki egy közel 100 fős társaság, amelyhez több mint 20 ország művésze csatlakozott.

Eleinte összegző jellegükkel és aktív, progresszív tevékenységükkel tűntek ki, majd sajátos új irányvonalaikkal, amelyek minden egyes alkotóra jelentős hatást gyakoroltak. A világon mindenütt elismert és neves társaság a későbbi absztrakt körök mintaadójává vált, például az USA-ban. A legfontosabb korai absztrakt művészek életében egytől-egyig jelentős állomás és csúcskorszak az Abstraction-Créationhoz köthető munkásságuk. A tárlaton pedig ezekből az életművekből láthatunk majd kulcsműveket.

MÁSHOZ NE HASZNÁLD

 
Tihanyi Lajos: Absztrakt festmény. 1933 Párizs
Forrás: Centre Georges Pompidou Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais - © Bertrand Prévost
 

A kiállítás abban is egyedülálló, hogy az 1977-ben a New York-i MoMA-ban, majd 1978-ban a párizsi Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris-ban (ez vándorolt Münsterbe is ugyanabban az évben) megrendezett Abstraction-Création-kiállítások után csaknem 50 év elteltével ez lesz az első nagyszabású, szenzációs, új kutatási eredményeket bemutató tárlat a témában.

Továbbá a csoportról szóló, közel 100 művet felvonultató modern szemle az első olyan Magyarországon megrendezett modern kiállítás, amely kölcsönzéseken és egy magyar művészettörténész, Mészáros Flóra többéves külföldön, nemzetközi témában végzett, elismert kutatásán alapul, aki a témában doktorált a párizsi Sorbonne-on és a budapesti ELTE-n, és aki a kiállítás kurátora és a projekt menedzsere is. A kiállítás szervezőjének majdnem másfél évtizedes újító kutatási eredményeit, hároméves, MODEM-mel közös szervezését összegzi ez a tárlat.

A kiállításon valamennyi műtárgy kiemelkedő kulturális jelentőséggel bír; a nemzetközi művek egy része nemhogy magyar, de közép-kelet-európai régióban sem szerepelt még soha, a tárlat kétharmada külföldi gyűjteményre, intézményre épül. Érkeznek művek ttöbbek között a párizsi Centre Georges Pompidouból, a párizsi Galerie Le Minotaure-ból, a párizsi Galerie Berèsből, a Saint-Étienne-i Musée d’art moderne et contemporain de Saint-Étienne-ből, a bécsi mumokból, a bécsi Belvedere-ből vagy a Nantes-i Musée d’arts de Nantes-ból is. Ezen felül hat magyar kollekcióból, múzeumból érkeznek még alkotások, így a budapesti Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria is kölcsönöz.

A tárlaton az Abstraction-Création csúcsműveit, alap alkotásait láthatja a közönség, köztük olyan világszínvonalú művészek képeit és szobrait, mint például Vaszilij Kandinszkij, Jean Hélion, Alexander Calder, Otto Freundlich, Ben Nicholson, Auguste Herbin, František Kupka, Alberto Magnelli, Jean Gorin, vagy Jean Arp. A tárlat elsőként reprezentálja itthon a világhírű magyarjaink, köztük Moholy-Nagy László, Alfred Reth vagy Étienne Beöthy és itthon elismert avantgárd alkotóink, mint Tihanyi Lajos és Martyn Ferenc munkásságát a párizsi Abstraction-Création közegében, a magyar alkotókat kvalitásuknál fogva viszont nemzetközi művészekként kezeli a kiállítás, ahogy ezt teszik világszerte. A kiállítás emellett a korszellem bemutatása végett eredeti André Kertész, Brassaï vagy Moholy-Nagy László fotókon keresztül reprezentálja a kort.

A MODEM közel 1500 m2-en megrendezett megatárlata így egy hatalmas nemzetközi kiállítás lesz, amely Párizs egyik legizgalmasabb korszakába nyújt betekintést. A látogatók 9 szekción keresztül fogják felfedezni az Abstraction-Création és az 1930-as évekbeli francia főváros modern szellemiségét.

A tárlat extra szenzációja, hogy több neves intézmény művének restaurálását és keretezését is magára vállalta a MODEM, a kiállításhoz magyar és angol nyelvű katalógus is készül, melybe világhírű művészettörténészek készítettek tanulmányokat a témakörben. 

(Borítóképünkön: Vaszilij Kandinszkij: Két zöld pont. 1935 Párizs, Centre Georges Pompidou Photo (C) Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais – © Philippe Migeat)

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Orálszex: pipa

A prostik (vagy ha ragaszkodunk a képzési jegyzék szerinti megnevezéshez: szexmunkások) életét feldolgozó filmek és előadások olyan provokatívak, nem igaz?

Ebül szerzett megváltás

Hazájában nagy költségvetésű presztízsfilmekkel – Mr. Six; The Eight Hundred; The Sacrifice – szerzett nevet magának a kínai Kuan Hu (Guan Hu), ám Cannes-ban az Un Certain Regard díját bezsebelő Fekete kutya távolabb merészkedik az előbbiek grandiózus léptékétől.

Oroszlán és sakál

  • - turcsányi -

Könyvespolcunk remekműveiből viszonylag ritkán születik remekmívű filmalkotás. Az adaptáció a méltatlanul alulértékelt irodalom felmentő serege: számos lektűr sorsa fordult már jobbra a kamera előtt.

„Nem szabad fel­ülni a riogatásnak”

Trump fellépése után Európának új védelmi korszakra kell felkészülnie, de a kínai elnök is aggódhat az amerikai–orosz közeledés miatt. A Magyar Honvédség korábbi vezérkari főnökét, a NATO déli parancsnokság volt logisztikai főnökét kérdeztük az európai védelmi politika lehetséges irányairól.

A semmi ágán

Január vége óta Európa többet változott, mint előtte húsz év alatt. Az Európai Uniónak és benne Magyarországnak olyan kérdésekre kell most gyors választ adnia, amelyekről azt hittük, még évtizedekig rágódhatunk rajtuk. Lehet, hogy az EU nem áll készen. Magyarország pedig egészen biztosan nem. Csakhogy a történelmet ez egyáltalán nem érdekli.

Közös utak

Tiszteletteljes válaszok Orbán Viktortól, szereplési lehetőség, felvonulások betiltása, közösen használt verőemberek: egyre kevesebb választja el egymástól az ország kis és nagy szélsőjobboldali pártját. Sőt a Fidesz miatt már néha bizonygatnia is kell Toroczkaiéknak, hogy még ők az „igaziak”.

Csúcshatás

Árrobbanás, befektetési célú vásárlás, rali – nagyjából ezeket a kifejezéseket lehetett olvasni az ingatlan­piacról szóló elemzésekben és cikkekben. És hogy mit jelent mindez egy átlagos lakásvásárló számára? Katasztrófát.

A mi stabilizációnk

Éppen három évtizede, 1995. március 12-én lepte meg stabilizációs programjával a pénzügyi csőd küszöbére jutott országot a válságmenedzselésre kiválasztott új pénzügyminiszter, Bokros Lajos, karöltve a jegybankelnökké újból kinevezett Surányi Györggyel.