Kiállítás

Necromonicon

  • Simon Bettina
  • 2014. március 13.

Képzőművészet

Voltak idők, amikor a múzeum szent helynek számított. Ma időnként jobban hasonlít egy szórakoztatóközponthoz, mint egy templomhoz, de azért a kiállításlátogatási gyakorlatunkban megmaradt valami az átszellemültségből. A Lengyel Intézet múlt ősszel nyílt galériájának pincéjében rendezett csoportos kiállítás jócskán alátesz ennek a szakralitásnak, azonban nem az óvatosságával.

A pincehelyiséget az ókeresztények föld alatti tereihez hasonlóan alakították át a kiállítás kedvéért. Bizonytalan megvilágításban, beláthatatlanul burjánzó, megnyíló és csak kulcslyukon át megpillantható rejtett terekben állnak maguk a művek: vörös festékkel eltalált festmény, túlvilági portréfotók (Dobos Tamás), felakasztott objektek. Csontok, hörgés, vér és annyi koponya, mint egy átlagos tetoválószalonban. A téma, a halálmisztika lovecrafti borongósságot idéz meg, a koponyákról - Gyarmati Zsolt installációja - a mostanában nagyon is felfutónak számító horrorisztikus művészetekre gondolhatunk. Mindezt már ismerjük, láttuk, mégsem tűnik unalmasnak.

A keresztény hagyományok vizuális sémáinak és a mindennapok popkult szimbólumainak összeboronálása (kurátor: Kaposi Dorka) szerencsés formában történik: Miki Egér és Darth Vader a maguk megkérdőjelezhetetlen komolyságával vesznek részt a kiállítás szertartásos eseményén, és a művek kompozícióiban is fontos helyen szerepelnek. Persze a ceremónia csak annyira számít véglegesnek, mint amikor befejeződik egy öldöklős számítógépes játék. Horváth Lóczi Judit trófeaobjektjeivel a halotti maszkok hagyományához és az olyan közismert festészeti emlékképekhez nyúl vissza, mint amilyen a Sikoly. A három művész együttes munkájából kiforrott, a műfajok sokszínűsége ellenére egységes képet mutató kiállítás pedánsan illeszkedik a frissen nyílt galéria intermediális profiljába.

LATARKA Galéria, Bp. VI., Andrássy út 32., nyitva február 19-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.