Kiállítás

Necromonicon

  • Simon Bettina
  • 2014. március 13.

Képzőművészet

Voltak idők, amikor a múzeum szent helynek számított. Ma időnként jobban hasonlít egy szórakoztatóközponthoz, mint egy templomhoz, de azért a kiállításlátogatási gyakorlatunkban megmaradt valami az átszellemültségből. A Lengyel Intézet múlt ősszel nyílt galériájának pincéjében rendezett csoportos kiállítás jócskán alátesz ennek a szakralitásnak, azonban nem az óvatosságával.

A pincehelyiséget az ókeresztények föld alatti tereihez hasonlóan alakították át a kiállítás kedvéért. Bizonytalan megvilágításban, beláthatatlanul burjánzó, megnyíló és csak kulcslyukon át megpillantható rejtett terekben állnak maguk a művek: vörös festékkel eltalált festmény, túlvilági portréfotók (Dobos Tamás), felakasztott objektek. Csontok, hörgés, vér és annyi koponya, mint egy átlagos tetoválószalonban. A téma, a halálmisztika lovecrafti borongósságot idéz meg, a koponyákról - Gyarmati Zsolt installációja - a mostanában nagyon is felfutónak számító horrorisztikus művészetekre gondolhatunk. Mindezt már ismerjük, láttuk, mégsem tűnik unalmasnak.

A keresztény hagyományok vizuális sémáinak és a mindennapok popkult szimbólumainak összeboronálása (kurátor: Kaposi Dorka) szerencsés formában történik: Miki Egér és Darth Vader a maguk megkérdőjelezhetetlen komolyságával vesznek részt a kiállítás szertartásos eseményén, és a művek kompozícióiban is fontos helyen szerepelnek. Persze a ceremónia csak annyira számít véglegesnek, mint amikor befejeződik egy öldöklős számítógépes játék. Horváth Lóczi Judit trófeaobjektjeivel a halotti maszkok hagyományához és az olyan közismert festészeti emlékképekhez nyúl vissza, mint amilyen a Sikoly. A három művész együttes munkájából kiforrott, a műfajok sokszínűsége ellenére egységes képet mutató kiállítás pedánsan illeszkedik a frissen nyílt galéria intermediális profiljába.

LATARKA Galéria, Bp. VI., Andrássy út 32., nyitva február 19-ig

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.